In de afgelopen jaren hebben wij veel ondernemers mogen ondersteunen op het gebied van internetmarketing. J&R marketing is een online marketing bedrijf dat andere ondernemers helpt om meer business te doen door middel van het internet. Hiervoor zetten we verschillende online marketing kanalen in, zoals Google, Facebook, Instagram, Twitter en onder andere YouTube.
En wat wij hebben gemerkt is dat een blog toevoegen op de eigen website een positieve bijdrage levert aan verschillende kanalen zoals:- Het verbetert de Google vindbaarheid
- Sterkere content voor op Facebook
- Positieve reactie op verschillende Social Media
Doordat je gaat bloggen over bepaalde onderwerpen creëer je waardevolle content die je vervolgens kunt delen op de eigen website en op Social Media. En dit heeft verschillende voordelen.
Blog gebruiken voor meer bezoekers op de website
Om een goede blog op te zetten is het van belang om over relevante onderwerpen te gaat bloggen die betrekking hebben op jouw business. Om goed gevonden te worden op Google is het van belang om regelmatig nieuwe- en unieke content op de website te plaatsen. Een blog is hier natuurlijk ideaal voor.
Plan de blogberichten in op de gewenste dag- en tijdstip
Wanneer je goede artikelen schrijft en je deelt deze op bijvoorbeeld Facebook zal je al snel zien of de berichten gedeeld en geliked gaan worden. Maar let op. Trek je hier niet teveel van aan. Een goede tip is laat iemand anders je Social Media kanalen beheren, wanneer je begint met bloggen. Je wilt vooral niet in de beginfase al afgeleid worden door reacties van de lezers. Een andere tip is om meerdere blogberichten klaar te hebben voordat je iets gaat publiceren. Het is mooi als je al een maand- of twee vooruit kunt plannen met de blogberichten. Wanneer je bijvoorbeeld werkt met WordPress website dan is het mogelijk om blogberichten vooraf in te plannen en te publiceren op de gewenste dag- en tijdstip.
Hoe verspreid je het blogbericht op het internet?
Het is per branche verschillend waar je over kunt gaan bloggen. Wij bloggen in dit artikel over, waarom het goed is om een blog op de website te hebben. Wij verkopen geen blogs, maar wij weten dat veel personen met een website op Google op zoek gaan naar de Titel van dit blogartikel. En op deze manier krijgen wij nieuwe bezoekers op de website via Google. Hiernaast gaan we dit blogartikel delen onder onze huidige klanten door middel van een nieuwsbrief en die zullen dit ervaren als extra service. Het blogartikel gaan we vervolgens delen op onze Social Media kanalen. En om het blogbericht meer body te gaan geven is het mogelijk om een film op te nemen ter ondersteuning van het blogartikelen. Een film op nemen kun je op verschillende manieren doen.
- Zelf in beeld om het blogartikel toe te lichten
- PowerPoint presentatie gebruiken
- Podcast opnemen
Hoe maak je goede blogartikelen?
De kanalen waar je de blogberichten op gaat verspreiden zijn ook de kanalen die je kunt gaan gebruiken voor inspiratie om blogartikelen over te schrijven. Je wilt dat de blogartikelen worden gevonden op Google. Dan is het goed om te kijken op welke zoekwoorden gezocht wordt. Hieronder het zoekvolume op blog laten maken.
Je ziet hierboven dat er 1.900 keer per maand wordt gezocht op blog beginnen. Het is voor ons dus relevant om op deze zoekterm gevonden te worden, zodat dit artikel wordt gelezen.
Gebruik de zoekwoorden tool van Google om relevante zoekwoorden te achterhalen
Ook Social Media kanalen kun je gebruiken om te zien waar jouw doelgroep(en) in geïnteresseerd zijn. Zijn er nieuwe ontwikkelingen op de markt? Komen er nieuwe producten op de markt? Dit zijn onderwerpen die vaak op Social Media worden besproken. Speel hierop in met de blogartikelen.
Tips om een blog op te zetten
Zorg voor eigen beheer van de blog
De eerste en de belangrijkste tip is dat je zelf de blogartikelen kunt plaatsen op de website. Als je bijvoorbeeld werkt met een WordPress website is het eenvoudig om blogartikelen op de website te plaatsen. Je wilt niet afhankelijk zijn van andere om de blogartikelen online te plaatsen.
Maak een content kalender
Het is van belang dat je regelmatig blogartikelen gaat publiceren. Een hulpmiddel hierbij is om te werken met content kalander. Door te werken met een content kalander weet je wanneer je welk bericht gaat plaatsen en op deze manier krijg je structuur in de blog.
Onderschat het werk niet van om een blog
Een blog beginnen is makkelijk, maar een blog onderhouden is lastiger. Voordat je begint met een blog is het van belang om een aantal afspraken met jezelf te maken.
- Hoe vaak wil je een blogartikel publiceren?
- Met welk doel begin je de blog?
- Hoe ga je de doelen meten?
Maak gebruik van Google Analytics
Je wilt weten hoe vaak het blogartikel is gelezen, hoelang de bezoekers erover doen om het blogartikel te lezen, hoeveel mensen direct hebben weg geklikt bij blogartikel en meer relevantie informatie over blogartikel. Deze informatie kun je zien in Google Analytics.
Lees meer over Google Analytics
Een blog beginnen op de website
Een blog beginnen heeft verschillende voordelen voor ondernemers. Het maakt niet zoveel uit in welke branche je actief bent, een blog is in de meeste gevallen een goede aanvulling op de online marketing. Een blog toevoegen op de website verbetert de Google vindbaarheid en is goed om meer personen te bereiken op Social Media.