Wat is Google Analytics?
Google Analytics is een systeem dat in 2005 is gelanceerd door Google. Het is een systeem dat, wanneer je het installeert op de website, allerlei relevante statistieken bijhoudt over zaken die zich afspelen op de website. Hieronder zetten we kort uiteen welke basisgegevens je kunt verzamelen met behulp van Google Analytics.
Doelgroep bijhouden in Google Analytics
Je kunt van alles te weet komen over de bezoekers op de website. Zo kun je met Google Analytics onder meer de volgende gegevens inzien over de bezoekers:
- Het aantal bezoekers per dag, maand of gekozen periode
- Het aantal nieuwe bezoekers
- Het percentage terugkerende bezoekers
- De locatie van de bezoekers, dus een plaats, provincie of land
- Hoe lang de bezoekers op de website blijven
- Welke pagina’s de bezoekers het meest hebben bekeken
- Via welke wegen de bezoekers op de site zijn gekomen
- Op welke apparaten de bezoekers de site hebben bekeken (laptop, mobiel, tablet)
Doelgroep zien in Google Analytics
Zoals hierboven ook al genoemd is, kan je ook inzien via welke kanalen bezoekers op de website zijn terechtgekomen. Zo kan je met behulp van Google Analytics het volgende meten:
- Hoeveel bezoekers op de website terechtkomen na een zoekopdracht in Google (of een andere zoekmachine)
- Hoeveel bezoekers op de website terechtkomen via advertenties van Google
- Hoeveel bezoekers op de website terechtkomen via links op andere websites
- Hoeveel bezoekers op de website terechtkomen via Social Media kanalen, zoals Facebook of Twitter
- Hoeveel bezoekers direct op de website terechtkomen, door zelf de juiste URL in te typen
Gedrag van de bezoekers zien met Google Analytics
Naast dat je van alles te weet kan komen over de bezoekers, kan je ook meten wat de bezoekers precies doen op de website. Welke pagina’s worden het meest bekeken, hoe klikken bezoekers rond op de website en via welke pagina verlaten de meeste bezoekers de website. Met Google Analytics kan je onder andere het volgende zien en meten:
- De meest bezochte pagina’s
- De meest gebruikte landingspagina’s, pagina’s waarop bezoekers op de website binnenkomen
- De minst presterende pagina’s
- Het bouncepercentage, het percentage van bezoekers dat slechts één pagina bekijkt en vervolgens de website verlaat
- De gebruikte zoekopdrachten op de website
Conversies meten met Google Analytics
Met Google Analytics kan je relevante doelen instellen die je vervolgens kan gaan doormeten. Wil je bijvoorbeeld dat zoveel mogelijk mensen een offerte aanvragen? Of wil je dat zoveel mogelijk bezoekers een bestelling plaatsen? Dan kan je dit als doel instellen in Google Analytics en per gekozen periode bekijken hoeveel mensen er daadwerkelijk het doel hebben bereikt op de website.
Zoals je ziet zijn er al aardig wat basisfuncties die je kunt gebruiken om veel informatie te krijgen over de bezoekers, over het gedrag op de website en over hoe de bezoekers op de website terecht zijn gekomen. Al deze gegevens kan je per geselecteerde periode bekijken. Wil je de gegevens van één specifieke dag? Of van een maand? Dan kunt kan rechts bovenin Google Analytics de gewenste periode ingeven.
Op die manier wordt alleen de data van de door de gekozen periode getoond. Ook kan je twee gekozen periodes gemakkelijk met elkaar vergelijken.
Hoe ziet Google Analytics eruit?
Google Analytics maakt gebruik van een dashboard waarin je aan de linkerkant verschillende kopjes vindt, zoals ‘Doelgroep’, ‘Acquisitie’ en ‘Gedrag’. Wanneer je op één van de kopjes klikt, ontvouwt zich een menu met meerdere links onder elkaar. Elk van deze links leiden naar pagina’s met informatie over specifieke statistieken.
Google Analytics is momenteel de meest gebruikte tool voor het meten van allerlei relevante statistieken op de websites. En dit is niet voor niets zo. Het systeem is enorm handig en je ziet direct wat de verbeterpunten op de website zijn. Hiervoor dien je Google Analytics wel op de juiste wijze in te stellen. Het systeem is gratis installeren en te gebruiken op de website. Vanaf het moment van installatie worden de statistieken bijgehouden. Zo kun je precies zien wat goed gaat en wat er vervolgens verbeterd kan worden.
Misschien is dit ook interessant voor je:
- Google Analytics training voor webwinkels
- Google Analytics training
- Website resultaten meten met Google Analytics
- Betrouwbare Google Analytics resultaten
- Google Analytics gedrag
- Hoeveel bezoekers heb je op de website