Ben je van plan om webinars te gaan geven? Heel goed! Webinars geven heeft verschillende voordelen. Naast dat je een band kunt opbouwen met de luisteraars is het een belangrijk marketing instrument om meer verkopen te realiseren/offerte aanvragen te krijgen of een ander conversie doel. En wij hebben gemerkt dat het geven van webinars heel positief wordt ervaren en het wordt nog maar door weinig bedrijven op de juiste wijze ingezet.
Wat is een webinar?
Een webinar is een online presentatie. Je kunt een webinar volgen via het internet. Door in te loggen in het programma van het webinarsysteem is het mogelijk om de webinar te volgen. Vaak worden webinars Live gegeven. Het inlogproces is erg eenvoudig, zodat iedereen met een internetverbinding een webinar kan volgen. Wij gebruiken zelf Go to Webinar om webinars mee te geven. Go to Webinar is eenvoudig in gebruik en heeft verschillende voordelen.
- Makkelijk in gebruik
- Nederlandse handleiding
- Gunstige tarieven
- 30 dagen gratis testen
Lees meer info over Go to Webinar op www.gotomeeting.nl/webinar
Voordelen van webinars
Het geven van webinars heeft verschillende voordelen. Webinars wekken veel vertrouwen op bij de luisteraars. Door middel van een webinar kun je bijvoorbeeld de achterkant van het bedrijf laten zien. Je kunt op een persoonlijke wijze een connectie leggen met de luisteraars. Tijdens een webinar is het mogelijk om een interactie aan te gaan met de luisteraars en meer over het bedrijf te vertellen.
Een aantal voordelen van webinars zijn:
- Webinars geven wekt veel vertrouwen
- Webinars geven is leuk
- Nieuw videomateriaal om te delen
- Een nieuw verdienmodel
- Webinars worden heel positief ervaren
- Positieve reacties op verschillende Social Media
Webinars geven is een marketinginstrument waarbij je een persoonlijke connectie legt met de luisteraars van het webinar.
Webinars geven wekt veel vertrouwen op
Veel ondernemers laten nog kansen liggen op het gebied van internetmarketing en webinars geven is hier een goed voorbeeld van. Je kunt webinars geven om nieuwe klanten te krijgen, maar je kunt ook webinars geven voor de bestaande klanten. Door het geven van webinars zullen de klanten meer vertrouwen in het bedrijf hebben en sneller geneigd zijn om over jouw onderneming te gaan praten.
Webinars geven is leuk
Het luisteren naar een webinar is informatief. Wanneer je goede content deelt tijdens een webinar die van meerwaarde is zal je merken dat je interactie gaat krijgen. Luisteraars gaan vragen stellen en zullen je dankbaar zijn voor het verstrekken van de informatie. De eerste webinars die wij deden vonden we best spannend om te geven, maar we kwamen er al snel achter dat het geven van webinars echt tof is!
Nieuw videomateriaal om te delen
Een webinar kun je Live geven, maar je kunt de webinar ook opnemen en deze bijvoorbeeld delen op Social Media en op de eigen website. Op deze manier heb je nieuw videomateriaal om te delen. Het is afhankelijk van de inhoud van het webinar voor welke doelgroep(en) je het webinar later beschikbaar gaat stelen en of je het webinar wel beschikbaar gaat stellen. Je kunt ook gedeeltes van uit het webinar delen, bijvoorbeeld als promotiemateriaal voor een volgend webinar.
Geld verdienen door het geven van webinars
Geld verdienen met webinars kun je op verschillende manieren realiseren. Aan het eind van het webinar kun je een pitch doen, waarbij je een product- of een dienst aanbiedt. Je kunt een betaalde training geven door middel van een webinar. Het is dus goed mogelijk om geld te verdienen met het geven van webinars. Op deze manier heb je een nieuw verdienmodel.
Webinars worden positief ervaren
Het is van belang dat je waardevolle webinars gaat geven. Hoe meer waardevolle informatie je deelt, hoe meer luisteraars je kunt overtuigen van jouw expertise. Wanneer je dit doet zal je merken dat webinars positief worden ervaren. Luisteraars zullen hun mening laten weten via verschillende Social Media kanalen.
Hoe krijg je meer luisteraars op een webinar?
Het is van belang dat je meerdere webinars gaat inplannen. Laat dit ook zichtbaar zien op bijvoorbeeld de website en Social Media. Op deze manier laat je direct zien dat je dit vaker doet en het serieus neemt. Op deze manier kun je er zelf ook niet meer onderuit. Plan webinars 2 á 3 maanden vooruit. Als je langer vooruit wilt/kunt plannen is dit natuurlijk ook prima.
Hoe kan je een webinar promoten?
Door Facebook adverteren in te zetten is het mogelijk om heel gericht de gewenste doelgroep(en) te bereiken. Stel je hebt een webshop voor exclusieve dameskleding in Amsterdam. Dan kun je heel gericht vrouwen in de gewenste leeftijdscategorie targetten en in bepaald segment. Op Facebook is het ook mogelijk om een evenement aan te maken. Maak hier gebruik van.
Gebruik e- mail marketing om het webinar te promoten
E- mail marketing is één van de krachtigste manieren om een webinar te promoten. Vaak hebben de personen op je mailinglijst al een band met het bedrijf en zijn hierdoor sneller bereid om naar het webinar te luisteren. Laat hiernaast ook op de website zien wanneer de webinars plaatsvinden.
Lees meer over E- mail marketing
Tips om een goede webinar te geven
De beste tip die we je kunnen geven is wees lekker jezelf. Het is van belang dat jij er lol in hebt en dan komt het resultaat vanzelf. Het geven van goede webinars is te trainen. Het is van belang dat je op regelmatige basis een webinar gaat geven. Door regelmatig een webinar te geven zal het steeds makkelijker worden. Je kunt een webinar opnemen en later terug luisteren. Op deze manier kun jezelf horen of er nog verbeterpunten zijn. Je kunt een webinar op verschillende manieren geven:
- Zelf in beeld
- PowerPoint presentatie gebruiken
- Live Streaming gebruiken, zoals Facebook Live of Periscope
Webinar geven
Webinars geven heeft verschillende voordelen voor ondernemers. Het maakt niet zoveel uit in welke branche je actief bent, een webinar is in de meeste gevallen een goede aanvulling op de online marketing. Een webinar strategie toevoegen aan de huidige marketinginstrumenten is een kans voor veel ondernemers op dit moment.
Wil je meer weten over het geven van webinars of heb je ondersteuning nodig op dit gebied?
Neem contact met ons op voor een vrijblijvend adviesgesprek: 050 – 280 8875