Page content

Hoe zet je krachtige e- mail marketing op

Het leuke aan e- mail marketing is dat het op elke business toepasbaar is. E- mailmarketing is één van de meest krachtige marketing kanalen van dit moment, maar veel ondernemers laten hier nog veel kansen liggen. Het maakt niet uit of je nou bloemen verkoopt of digitale producten. Laat je business groeien door middel van e- mailmarketing. E- mailmarketing opzetten is een proces. Voer de onderstaande stappen uit en blijf analyseren en optimaliseren.

email marketing opzetten

Splits je ontvangers op in segmenten

Het is van cruciaal belang om te weten naar wie je de nieuwsbrief verstuurd. Hiervoor je dien verschillende segmenten te maken van je ontvangers. Enkele voorbeelden waarop je kunt segmenteren zijn:

  •  Klanten mail
  •  Potentiële klanten
  •  E- book downloads
  •  Nieuwsbrief inschrijvingen
  •  Nieuwsbrieven die niet zijn geopend

Een klanten mail is één van de belangrijkste segmenten van je e- mail marketing. Stuur je klanten regelmatig interessante informatie. Aan de bestaande klanten kun je meer gaan verkopen, maar pas ervoor op dat je niet alleen verkoopmailtjes verstuurd. Stem dit goed met elkaar af.

Potentiële klanten

Wat voor bestaande klanten geldt is ook toe te passen op potentiële klanten. Probeer de potentiële klanten te overtuigen van je kunnen. Ook hierbij is het geven van gratis informatie waar de potentiële klanten ook daadwerkelijk wat mee kunnen van cruciaal belang. Wij versturen onze potentiële klanten bijvoorbeeld altijd een uitgebreide E- book met tips over internetmarketing die ze gelijk kunnen toepassen. Op deze manier proberen we direct een gun factor te creëren. Ook al kopen ze dan nog niks van ons, wij blijven ze voorzien van relevante informatie.

Informatie downloads

Wanneer je bepaalde informatie beschikbaar stelt op de website die bezoekers kunnen downloaden inruil voor het achterlaten van het e- mailadres kan je ook hierin gaan segmenteren. Hoe wij dat in de praktijk doen. Bezoekers die het E- book downloaden over internetmarketing komen in een ander segment dan wanneer bezoekers het E- book downloaden over Social Media. Op deze manier versturen we de bezoeker direct relevante informatie waar die naar opzoek is. Wees hier zelf creatief in.

Nieuwsbrieven die niet zijn geopend

Wanneer je nieuwsbrieven verstuurd kan je met het e- mailsysteem (Mailchimp) zien welke mailtjes wel en niet zijn geopend en door wie. Als je merkt dat een bepaald persoon, bepaalde mailtjes niet opent kan je ervoor kiezen om deze persoon te plaatsen in een ander segment zodat die andere mailtjes gaat ontvangen. Analyseer de verstuurde mailtjes om te kunnen optimaliseren.
Dit zijn een aantal voorbeelden waarop je ontvangers kunt opsplitsen. Het kan zijn dat in jouw branches heel andere segmenten relevanter zijn. Het is van belang dat je segmenten maakt en dat je erover gaat nadenken. Op deze manier zal je veel betere resultaten behalen uit je verstuurd e- mails.

Tips voor het versturen van krachtige e- mails

Om succes te behalen zijn een aantal tips belangrijk om gebruik van te maken.

Onderwerp

Het onderwerp is het eerste wat een lezer van je mail te zien krijgt. Zorg er altijd voor dat je een pakkende titel gebruikt in het onderwerp. Enkele voorbeelden van onze titels zijn:

  •  Direct meer verkopen realiseren met een webwinkel
  •  Op welke pagina verlaten de meeste bezoekers je site?
  •  Pas jij deze verkoop technieken al toe?

De onderwerpen waar de titels over gaan is bijvoorbeeld bij de eerste titel “Direct meer verkopen realiseren met een webwinkel” het onderwerp Google Adwords. Maar als we in de titel hadden opgenomen, lees meer over Google Adwords, was het lang niet zo pakkend. Denk daarom goed na over op welke wijze je het onderwerp zo aantrekkelijk mogelijk kan maken. En ook hierbij geldt: ga het meten. Test verschillende onderwerpen met elkaar. Bij e- mails die bijvoorbeeld niet zijn geopend kan je hetzelfde bericht versturen met een andere titel. Hoef je ook geen nieuw bericht te maken.

Maak het persoonlijk

Het is van belang je e- mailmarketing persoonlijk aanpakt. Begin het mailtje met ‘Beste’ en dan de voornaam. Of als je echt een formele relatie met de lezers hebt kan je U gaan gebruiken. Het is goed om af en toe een bepaalde vraag te stellen aan de lezer. Probeer interactie te zoeken met de lezer. Deel persoonlijke gebeurtenissen en persoonlijke verhalen. Mensen vinden het belangrijk om te weten met wie ze te maken hebben.

Biedt relevante informatie

Probeer met e- mailmarketing een relatie op te bouwen met de lezer. Wij geven onze nieuwsbrief lezers een gratis E- book met internetmarketing tips. Het E- book is uitgebreid met goede tips waar de lezer ook daadwerkelijk iets aan heeft. Hiernaast bieden we ook persoonlijke informatie. Dit is belangrijk om te doen om een band op te bouwen met de lezer.

Het tijdstip van verzenden

Als je hier inzicht in hebt betekent het meer resultaat met e- mailmarketing. Dit kan jezelf allemaal analyseren en optimaliseren, maar er is ook data beschikbaar van het bedrijf Mailchimp. Mailchimp verstuurt zo’n 200 á 300 miljoen e- mails per dag. Dit zijn de algemene gegevens die beschikbaar zijn. Het betekent niet dat dit in jouw branche ook zo is, maar het is proberen zeker waard. Zeker in de beginfase, wanneer jezelf nog over weinig data beschikt zal je de onderstaande tijden kunnen gebruiken.

Wanneer kan je het beste een nieuwsbrief versturen?

Overdag openen mensen over het algemeen meer mailtjes dan s’ nachts. Rond 14.00 uur middags worden de meeste mailtjes geopend. Na 17.00 uur openen mensen al minder mailtjes. Het is dus verstandig om in middag de mailtjes te versturen tussen 14.00- en 17.00 uur. Probeer hiernaast natuurlijk ook uit om ook in de avond nieuwsbrieven te versturen. Misschien dat het voor jouw business wel heel goed werkt. Ga hier dus mee testen.

Beste tijdstip nieuwsbrief versturen

 

Op welke dag kan je de mailtjes het beste verzenden?

Doordeweeks worden er meer e- mails geopend dan in het weekend. Het verschilt per doordeweekse dag niet zoveel, maar donderdag is over het algemeen de dag waarop de meeste e- mails worden geopend.

Welke dag beste om nieuwsbrieven te versturen

 

Houd rekening met de mobiele lezers

Het gebruik van het mobiele verkeer op websites is enorm toegenomen en het blijft maart toenemen. Het is van cruciaal belang dat je nieuwsbrief goed wordt weergegeven op mobiele apparaten.

Gebruik niet teveel of geen plaatjes in de nieuwsbrief

Wij gebruiken bijna nooit plaatjes in onze nieuwsbrieven. Afbeeldingen worden vaak niet geladen, waardoor er een rode kruis blijft hangen in het mailtje en de tekst niet goed zichtbaar is. Zie het voorbeeld hieronder. Dit is wel te voorkomen als je de Opt- int goed hebt opgezet en werkt met bijvoorbeeld Mailchimp. Dan nog duurt het langer om afbeeldingen te laden. Bedenk goed of het echt nodig is om afbeeldingen te gebruiken.

afbeeldingen in de nieuwsbrief gebruiken

Platte tekst werkt voor ons het beste. Bij webwinkels is het misschien wel goed om afbeeldingen te gebruiken. Ga ook hiermee testen. E-mails met tekst komen beter door de spamfilters omdat er geen opmaak in zit. Dit is ook niet nodig wanneer je goede content hebt met doorverwijzingen naar de website. Gooi de tekst ook niet vol met linkjes naar je website, maar een paar linkjes is goed om te vermelden. In het stukje ‘persoonlijk overkomen’ hebben we dit nog niet behandeld. Maar als je een mailtje stuurt naar je vrienden of familie doe je dit ook niet met een totale opmaak van een nieuwsbrief. Dit is ook platte tekst, maar ga ook hiermee testen.

Lees meer over E- mailmarketing