Facebook wordt dagelijks gebruikt door een groot aantal mensen. Wereldwijd zijn er bijna 1.8 miljard actieve Facebook gebruikers, wat een stijging is van 16% ten opzichte van het jaar voorheen. Facebook lijkt hiermee de ideale plek om advertenties erop los te laten, echter zien veel ondernemers niet de mogelijkheden die Facebook biedt om meer verkopen te realiseren. In dit artikel voorzien wij jou van een aantal manieren op de verkopen op en via Facebook te stimuleren.
Verkoop producten/diensten direct via Facebook!
Wist je dat je producten en/of diensten direct kunt importeren op Facebook? Facebook biedt jou namelijk de mogelijkheid aan om via “Shopify” producten en/of diensten te verkopen. Shopify maakt het marketeers gemakkelijk om producten en/of diensten te managen over diverse verkoopkanalen. Met een aantal kliks heb je een gehele online winkel opgesteld op Facebook. Jouw Facebookvolgers kunnen niet alleen gemakkelijk bestellingen plaatsen via Facebook, tevens kunnen zij fungeren als een marketing team door de like-, reactie- en deelfunctie.
Hoe gebruik je Facebook om bezoekers aan te trekken
Facebook kan tevens worden gebruikt om bezoekers aan te trekken om vervolgens verkopen te stimuleren. Het is hierbij van belang dat de interesse van bezoekers wordt gewekt om naderhand remarketing of email marketing toe te passen. Mensen zijn wellicht niet geïnteresseerd om direct naar je website te klikken, echter kun je het stimuleren door een grappige video te plaatsen of leuke artikel te publiceren. Mensen hebben op deze manier eerder de neiging om door te klikken naar de website.
Deel de campagne doelen op in verschillende fases
Het is van belang om te weten dat mensen niet op Facebook zitten om dat ze op zoek naar een product of dienst. Facebook wordt in de meeste gevallen gebruikt voor plezier. Het is daarom van belang dat je niet de “domme verkoper” wordt op Facebook. Deel daarom de campagne in drie delen.
1. Zet een campagne op om de interesse te wekken (blog, film, resultaat, etc).
2. Bouw waarde creatie op (deel informatie, geef tips weg, etc).
3. Maak een krachtige landingspagina met een aanbod die niet geweigerd kan worden.
Het is van belang om een relatie op te bouwen met een Facebook bezoeker, voordat de Facebook bezoeker een klant gaat worden. Dit doe je door email marketing en remarketing.
Combineer Facebook met email marketing
Zoals al eerder aangegeven, kan Facebook worden gebruikt om eerst bezoekers aan te trekken door hun interesse te wekken. Met behulp van een Facebook advertentie kun je jouw Facebook volgers iets waardevols aanbieden, waardoor zij gemotiveerd raken om zich aan te melden voor een email lijst. Denk hierbij aan een proefversie, gratis product, e- book of gratis app, als zij zich maar geroepen voelen om het email adres af te geven. Als je eenmaal beschikt over email adressen kun je vervolgens email marketing toepassen door nieuwsbrieven en aanbiedingen te sturen. Pas je nog geen email marketing toe? Dan is het wellicht een verstandige keuze om Facebook nog niet in te zetten, voordat je email marketing op orde hebt.
Gebruik korte video advertenties
Bij het creëren van een video is het aan jou om ervoor te zorgen dat het interessant en waardevol is voor jouw doelgroep. Je bent namelijk niet de enige die een video op Facebook plaatst. Dat zorgt ervoor dat gebruikers te maken krijgen met veel afleiding. Het is daarom ook van belang dat je jouw doelgroep goed weet te definiëren en te bereiken. Het is waarschijnlijk dat zij jouw video eerder boeiend en waardevol vinden dan personen die niet tot jouw doelgroep behoren. Video’s kunnen worden gebruikt om interesse te wekken van Facebook gebruikers, of jouw doelgroep te overtuigen van jouw waarde creatie.