Hoe bepaal je het juiste marketingbudget voor E- commerce
24 november 2016 

Hoe bepaal je het juiste marketingbudget voor E- commerce

In dit artikel gaan we in op hoe bepaal je het juiste marketingbudget voor E- commerce? Het promoten van de onderneming, specifiek een E-commerce onderneming, op het moment dat de onderneming zich moet houden aan een bepaald marketingbudget. Het kan immers zo zijn dat je niet veel budget hebt om te adverteren. Daarom proberen wij je met behulp van dit artikel de mogelijkheden te bieden waarop je kunt adverteren op een goedkope en effectieve manier. We leven in een tijd van het internet. En in tegenstelling tot offline marketing kan je met online marketing het resultaat wel doormeten.

Wat is E-commerce?

E-commerce houdt in dat transacties elektronisch plaats vinden. Het kopen- en verkopen door gebruik te maken van het internet. Het internet biedt immers mogelijkheden om op een goedkope manier markten te betreden die tevens transparant zijn geworden. We hebben zodoende te maken met een E-commerce onderneming en het is daarom van belang dat er traffic is. De letterlijke vertaling van traffic is ook wel verkeer, en kan, in deze context, worden gezien als het aantal bezoekers of het aantal paginaweergaves op een website. Zorg er daarom voor dat de website bereikt wordt door kopers die online te werk gaan. Zonder traffic op de website, zal het aantal verkopen net zo gering zijn. Bedenk zodoende eerst mogelijkheden om de traffic op de website te verhogen alvorens je nagaat op welke manieren de verkoop kan worden geoptimaliseerd.

Lees hier de 9 manieren om meer bezoekers op de website te krijgen.

Marketing op een budget

Wanneer de onderneming zich moet houden aan een bepaald marketingbudget kan dat best lastig zijn in de praktijk. Je kunt dan bepaalde ideeën wellicht niet uitvoeren vanwege de kosten. Echter kun je het ook positief bekijken. Als de onderneming zich moet houden aan een bepaald marketingbudget betekent het simpelweg dat er meer tijd besteed moet gaan worden aan het onderdeel marketing. Hierbij kun je denken aan het type content, de vorm waarin je de boodschap wilt verspreiden. Vervolgens kijk je naar mogelijkheden om daar het beste resultaat uit te halen en probeer je de kwaliteit te verwerken in de gewenste doelstelling.

Online marketing budget bepalen

Marketing doen met een beperkt budget brengt vaak creativiteit naar boven, omdat je geen keus hebt. Je zult op ideeën komen die je niet zou bedenken als je een veel hoger budget had. Dit is vaak ook terug te zien bij de kleinere ondernemingen die bijvoorbeeld de Social Media mogelijkheden benutten. Je zult nu beter na moeten denken waar jouw potentiele- en huidige klanten zich bevinden en hoe ze zich gedragen op het internet. Je zult op creatieve manieren moeten bedenken hoe jij ze kunt gaan bereiken en met welke boodschap. Hierbij dien je rekening te houden dat het tekort aan budget gepaard gaat met een groot hoeveelheid aan werk dat je moet besteden en het bereik. Voornamelijk op Social Media platformen zijn er op dit moment volop advertentie mogelijkheden. Wees niet bang om te investeren in bijvoorbeeld Facebook adverteren.

Maak gebruik van invloedrijke personen die hetzelfde publiek delen

Als je dient te adverteren met een beperkt marketingbudget, zorg er dan voor dat je een goede methode kiest om een groot aantal mensen te bereiken die ook nog doelgericht zijn. Een belangrijk aspect bij het promoten van een E-commerce onderneming is namelijk de mate van doelgerichtheid. Het is van belang om doelgericht te promoten.

Trek de juiste bezoekers aan

100 bezoekers die interesse hebben in hetgeen waar jouw E-commerce onderneming van voorziet heeft meer waarde dan 1000 bezoekers die geen interesse hebben. Gebruik maken van invloedrijke personen die hetzelfde publiek delen als jou is één van de beste marketing ideeën als het gaat om een groot bereik, dat tevens doelgericht is. De kosten kunnen enigszins relatief hoger zijn om invloedrijke personen te bereiken, echter kan dit natuurlijk worden onderhandeld en zullen de resultaten je doen verbazen. Denk hier over na. Wie zal jouw diensten/producten kunnen promoten?

Durf te investeren in E- commerce

Wat betreft E-commerce zijn er drie type invloedrijke personen die je wellicht zou kunnen benaderen. Bloggers, YouTubers en Instagram gebruikers. Zij kunnen je helpen om jouw product/dienst bekend te laten worden bij een groot aantal doelgerichte mensen. Zorg er daarom voor dat je invloedrijke personen neemt die hetzelfde publiek delen. Ook kun je het interessant maken voor de persoon om een weggeef actie te houden. Zo zal de persoon jouw onderneming vermelden en kan de persoon zijn publiek verwennen met een actie. Een beperkt budget zorgt er zodoende voor dat je gaat nadenken over methodes die effectief en efficiënt zijn.
Een groot bereik, dat doelgericht is met een relatief laag budget.

Bekijk ook

Reactie plaatsen