10 stappen om een Online Business te beginnen
21 april 2016 

10 stappen om een Online Business te beginnen

Een goede voorbereiding is het halve werk. Dit is zeker waar als je een online business wilt beginnen. Je ziet toch ook het liefst dat je website vanaf het eerste moment gelijk goed draait? Zorg ervoor dat de website goed wordt opgezet en op de juiste manier is ingericht. Dit is de basis om meer omzet te generen op het internet. Hieronder geven wij 10 tips om een Online Business te beginnen.

1. Kies een niche en zorg ervoor dat je uniek bent

Met de focus op een specifieke markt kan je al gauw resultaat boeken en ook al vrij snel als specialist worden gezien. Niche markten zijn hier ideaal voor. Daarnaast is het van belang dat je uniek bent. Natuurlijk is dit moeilijk als je al een onderneming hebt, maar probeer uit het huidige aanbod de Unique Selling Point te halen. Mensen hebben vaak specifieke vragen of problemen en zoeken dus in Google naar specifieke oplossingen. Hoe specifieker jij zelf bent, des te meer het aansluit op bepaalde vraagstukken en des te makkelijker een bezoeker zal overgaan tot de aanschaf van jouw dienst of product.

2. Kies een geschikte domeinnaam

Het is belangrijk dat je goed nadenkt over de woorden die je gebruikt in de domeinnaam. Google hecht namelijk ook waarde aan de woorden in je domeinnaam. Verreweg de meeste bedrijven kiezen voor de bedrijfsnaam als domeinnaam, bijvoorbeeld www.jenrmarketing.nl. Je kunt echter ook een domeinnaam kiezen waaruit direct naar voren komt wat je aanbiedt. Denk bijvoorbeeld aan een domeinnaam als www.kapper-groningen.nl. Wanneer iemand nu zoekt op de zoekwoorden kapper of Groningen, kan de website beter scoren in Google. De domeinnaam is één van de vele factoren waar Google naar kijkt om goed gevonden te worden. Het is geen enkele garantie wanneer jij het zoekwoord in het domeinnaam hebt, dat je dan ook goed gevonden wordt op Google, maar het kan wel een positieve bijdrage leveren.

3. Gebruik een content management systeem (CMS) voor de bouw van de website

Met een Content Management Systeem kan je zelf wijzigingen doorvoeren en is het niet nodig om verstand te hebben van HTML of andere lastige internetcodes. Het beheren van de website wordt eenvoudig. Een bijkomend voordeel van een goed CMS- systeem is dat de website een code schoon heeft. En dat vindt Google heel belangrijk! Werken met een Content Management Systeem is dus makkelijk en goed voor de vindbaarheid op het internet. Zorg ervoor dat je zelf de website kunt beheren. Wij werken het liefst met een WordPress CMS- systeem.

Lees meer Hoe word je goed gevonden in Google

4. Houdt de doelgroep voor ogen

Voordat je de pagina’s gaat vullen met inhoud is het verstandig om te bedenken waar de bezoekers geïnteresseerd in zijn op de website. Is dit een bepaald product, een dienst of simpelweg kennis? Probeer vanuit het oogpunt van de klanten te kijken naar de website. Vind je dit lastig, omdat je de website zelf hebt gebouwd en niet meer objectief kunt kijken naar de website? Probeer dan kennis in te kopen of in te huren.

5. Maak de website conversie gericht

Albert Heijn heeft ook nagedacht over de verkooproute. Doe dit ook op de website. Zorg ervoor dat de bezoekers vinden wat ze zoeken. Op elke pagina dient de bezoeker binnen drie klikken naar de winkelmand te kunnen of naar contact, offerte, etc. Ook de gebruiksvriendelijkheid van de website is belangrijk. Een duidelijke en een overzichtelijke structuur kan hieraan bijdragen. Dit kan door middel van goed gekozen links in het menu en door middel van een duidelijke structuur op de pagina’s met kopjes, alinea’s en afbeeldingen.

6. Less is more

Zorg ervoor dat de pagina’s op de website voldoende, maar zeker niet teveel content bevatten. Een bezoeker wil graag zo snel mogelijk vinden wat hij of zij zoekt. Wanneer de bezoeker eerst een lange lap tekst moet doorlezen, dan zal de bezoeker al snel afhaken. Wees dus kort en bondig. Een tekst van minimaal 350 woorden wordt goed opgepikt door Google.

Lees meer over hoe zet je een goede SEO pagina op.

7. Zorg ervoor dat de website mobiel vriendelijk is

Tegenwoordig komt meer dan 40% van het websiteverkeer via de mobiele telefoon. Als de website niet goed wordt vertoond en zich niet automatisch aanpast aan het mobiele apparaat, dan haakt een bezoeker sneller af. Op deze manier raak je bezoekers en potentiële klanten kwijt. Sterker nog, de website krijgt een lagere kwaliteitsscore in Google, waardoor de website zal dalen in de zoekresultaten. Zorg er dus voor dat de website mobiel vriendelijk is.

8. Laat het bedrijf zien door middel van afbeeldingen en/of filmpjes

Toen de eerste webwinkels op kwamen was er veel argwaan. Veel mensen gingen liever naar een fysieke winkel waar ze met eigen ogen konden zien met wie zij te maken hadden. Tegenwoordig groeit het vertrouwen in webwinkels steeds meer, maar het kan desondanks geen kwaad om de bezoeker van de website een kijkje te geven in de organisatie. Laat zien wat je kunt betekenen voor de klant en win het vertrouwen. Steeds meer webwinkels filmen het bestelproces zien, het productieproces of laten een werknemer aan het woord.

Onderzoek wijst uit dat bezoekers van een website van links naar rechts en boven naar onder lezen. Precies zoals je een boek leest dus. Dit wetende is het aan te raden om de belangrijkste informatie bovenin de pagina te vermelden, en het liefst zo links mogelijk. Minder belangrijke informatie kan je het beste rechts onderin plaatsen. Trek dus direct in de eerste alinea de aandacht met relevante informatie. Hiermee voorkom je dat de bezoekers de website vroegtijdig verlaten.

10. Snelheid van de website

Hoe sneller de website laadt, hoe minder snel de bezoekers zullen afhaken. Je weet waarschijnlijk zelf ook goed hoe irritant het is om lang te moeten wachten voordat een pagina is geladen. Zelf klik je ook snel weg als het te lang duurt. Zo reageert de bezoeker ook en Google weet dat. Google geeft websites met een snelle laadtijd een betere score.

Doe hier een website snelheid check van jouw website

Succesvol een Online Business beginnen

Een goede voorbereiding is het halve werk. Dit is zeker waar als je een online business wilt beginnen. Zorg ervoor dat de website goed wordt opgezet en op de juiste manier is ingericht. Dit is de basis om meer omzet te generen op het internet.

Reactie plaatsen