Hoe bepaal je het Layout van de webwinkel
01 december 2015 

Hoe bepaal je het Layout van de webwinkel

Het Layout gedeelte van de webwinkel is een belangrijk aspect als je begint met een webwinkel. Hoe komt de webwinkel er daadwerkelijk uit te zien? Op welke manier ga je vertrouwen winnen van de klanten, welke kleuren ga je gebruiken op de webwinkel, hoe zorg je ervoor dat de bezoekers daadwerkelijk gaan bestellen?

Belangrijk aspecten voor het kiezen van de juiste webwinkel Layout

  •  Win vertrouwen van de bezoekers
  •  Gebruik de juiste kleuren
  •  Maak het zo simpel mogelijk
  •  Het afrekenproces is cruciaal

Win vertrouwen van de bezoekers

Eén van belangrijkste doelen van de webwinkel Layout is het winnen van de vertrouwen van je bezoekers. Om dit te doen is het van belang om je boodschap binnen 2 seconden over te brengen. Wat verkoop je? Waarom zal de klant bij jou kopen? Wat zijn de leveringsvoorwaarden?

De bezoeker komt op je webwinkel en dient direct te zien waar de website over gaat. Duidelijke afbeeldingen spelen hierbij een belangrijke rol.

Laat de bezoekers zien met wie ze zaken doen

  •  Wat zijn de leveringsvoorwaarden?
  •  Is het veilig om online te betalen?
  •  Dien ik privé gegevens in te vullen?
  •  Heb ik het morgen in huis?

Allemaal belangrijke vragen die de bezoekers hebben voordat ze daadwerkelijk een bestelling gaan plaatsen. Zorg altijd voor duidelijke leveringsvoorwaarden en dat de bezoekers precies weten waar ze aan toe zijn.

Gebruik de juiste kleuren

Het kiezen van de juiste kleuren voor je webwinkel vergt enige ervaring met het online verkopen. Er zijn bepaalde kleuren die heel goed werken op het internet. Een voorbeeld hiervan is om de betaalknoppen groen te maken. Veel webwinkels gebruiken een rode kleur. Rood schrikt over het algemeen af. Wat de beste kleuren zijn om te gebruiken voor je webwinkel is een lastige vraag. Je zal dit moeten testen door middel van het experimenteren met verschillende kleuren en betaalknoppen. Denk hiernaast na over welke kleuren er passen bij de doelgroep.

Maak het zo simpel mogelijk

De meest succesvolle webwinkel zijn heel simpel opgezet. De bezoekers ziet meteen wat die op de webwinkel kan kopen en wat de voordelen zijn als koper. Kijk is op bol.com of coolblue.nl. Op bijvoorbeeld coolblue is het meteen duidelijk dat je bepaalde elektronische producten kunt kopen. De voordelen, zoals gratis verzending en 7- dagen per week thuisbezorgd zie je meteen in beeld. Veel beginnende webwinkeleigenaren maken de fout door een hele grafische webwinkel op te zetten, zonder na te denken wat de koper echt wilt zien en lezen. Hou het daarom zo simpel mogelijk.

Het afrekenproces is cruciaal

Wanneer je de bovenstaande punten goed hebt verwerkt op de webwinkel is de bezoeker eindelijk beland in het afrekenproces. Het afrekenproces is cruciaal. Je wilt niet dat een bezoeker nu nog afhaakt. In de praktijk gebeurt dit altijd, maar het gaat erom dat je het percentage zo laag mogelijk houdt. Het is de kunst om de te achterhalen op welke punten de bezoekers afhaken in het afrekenproces en om deze punten vervolgens te verbeteren. Dit kan je doen door Google Analytics goed in te stellen. Doe dit altijd. Het optimaliseren van het afrekenproces is een continu proces.

De juiste Layout voor de webwinkel

Het Layout van de webwinkel is een belangrijk aspect als je begint met een webwinkel. Hoe komt de webwinkel er daadwerkelijk uit te zien? Op welke manier ga je vertrouwen winnen van de klanten, welke kleuren ga je gebruiken op de webwinkel, hoe zorg je ervoor dat de bezoekers daadwerkelijk gaan bestellen? Belangrijke aspecten voor het kiezen van de juiste webwinkel Layout zijn:

  • Win vertrouwen van de bezoekers
  • Gebruik de juiste kleuren
  • Maak het zo simpel mogelijk
  • Optimaliseer het afrekenproces

Bekijk ook

Reactie plaatsen