Hoe zet je een goede klantenservice op?
15 november 2015 

Hoe zet je een goede klantenservice op?

Hoe zet je een goede online klantenservice op?

Het is niet van belang op welke wijze je de klantenservice anno 2016 inricht, als het maar duidelijk is voor je klanten en dat het past bij je klanttypes. Het hebben van een krachtige klantenservice is misschien wel het meest belangrijke marketingkanaal! Zorg ervoor dat ervoor dat je dit goed voor elkaar hebt op de website/webwinkel.

  • Nieuwe klanten aantrekken kost geld
  • Klanten kopen sneller als ze antwoord krijgen op hun vragen
  • Elke klacht is een kans
  • De klant verwacht het
  • Upsell mogelijkheden

De kracht van een goede online klantenservice is dat het laagdrempelig moet zijn voor potententiele klanten om contact op te nemen. Zorg ervoor dat klanten altijd bij u terecht kunnen, het is beter dan dat ze gaan klagen op verschillende Social Media kanalen of dat ze geen klant meer zijn.

Voorbeelden van een online klantenservice

Voordat je een besluit neemt welke van de onderstaande mogelijkheden het beste past bij jouw onderneming is het raadzaam om te bekijken op welke wijze de grotere spelers op de markt klantenservice inzetten.

De klantenservice van deze tijd past veel meer bij het consumentengedrag. Dit zie je ook meteen bij de grotere online ondernemingen. De klant kan online 90% van de antwoorden direct vinden. Hiervoor is geen persoonlijk contact voor nodig. Dit bespaart niet alleen tijd, maar past ook veel beter bij de klant van deze tijd. De klant wil direct antwoord.

Speel in op de behoefte van de klant

  • Meest gestelde vragen op de website/webwinkel vermelden klantenservice 
    Het vermelden van de meest gestelde vragen is een belangrijk item van de klantenservice. Kijk maar naar de grote online spelers, ze doen het allemaal. Bedenk/ of goed welke vragen u van klanten krijgt en maak een duidelijk overzicht van vragen en antwoorden.
  • Online helpdesk klantenservice 
    De klant wil direct antwoord. Speel hier op in met een online helpdesk. Dit hoeft niet veel te kosten er zijn verschillende gratis systemen die je zo in de website kan integreren. Vermeld duidelijk wanneer de Online Helpdesk open is.
  • Whatsapp klantenservice 
    Het is simpel om het telefoonnummer te vermelden op de website met een Whatsapp icoontje. Op deze manier zien klanten het en kunnen direct contact opnemen. Net als bij de Online Helpdesk is het van belang om duidelijk te communiceren wanneer het mogelijk is om contact op te nemen.
  • Blog klantenservice 
    Als je veel vragen krijgt over een bepaald onderwerp is het verstandig hier een blogbericht over te maken. Wanneer je er weer een vraag over krijgt, stuur je het linkje van het blogbericht door. Op deze manier hoef je niet steeds dezelfde vragen te beantwoorden.
  • E- mail klantenservice 
    Veel ondernemers willen niet gestoord worden tijdens het werken. E- mail is dan een goede oplossing voor de klantenservice. Vermeld dit alleen duidelijk op de website. Door middel van een contactveld op de website laat je de klant laagdrempelig contact opnemen.
  • Video klantenservice 
    Net als bij blog inschakelen voor de klantenservice is het ook mogelijk om video te gebruiken om bepaalde vragen te beantwoorden. Vaak zijn de vragen die je krijgt toch hetzelfde. Beantwoord de vragen van de klant in een videoboodschap en vermeld deze op de website. Op deze manier krijgt de klant meteen antwoord.
  • Skype klantenservice 
    Steeds meer mensen maken gebruik van Skype. Voornamelijk in het buitenland is het al volledig geïntegreerd in de samenleving. Het hebben van Skype is tegenwoordig net als het hebben van een telefoon. Het straalt vertrouwen uit en het is gratis in gebruik, zowel nationaal- als internationaal.
  • Social Media klantenservice 
    Social media inzetten als klantenservice is mogelijk op Facebook & Twitter. Op deze twee kanalen is het mogelijk om persoonlijke berichten te versturen. Op deze manier kan je direct inspelen op bepaalde vragen van klanten.

Het hebben van een krachtige klantenservice betaald zich uit

Het opzetten van de bovenstaande middelen om een krachtige klantenservice te hebben zijn in principe allemaal gratis. Het vergt alleen tijd. Neem er dan ook tijd voor om een klantenservice uit te werken dat zowel bij de onderneming als bij de doelgroep(en) past.

Bekijk ook

Reactie plaatsen