Waar moet je aan denken als je begint met een webwinkel?
15 juni 2016 

Waar moet je aan denken als je begint met een webwinkel?

Hoe kies je een geschikte domeinnaam voor de webwinkel?

Een domeinnaam keuze is een belangrijk onderdeel om een succesvolle webwinkel op te zetten. Steeds meer domeinnamen zijn bezet. Op de website www.sidn.nl kun je bekijken welke domeinnamen nog vrij zijn. Als je gaat ondernemen op de Nederlandse markt is het aan te raden om voor een .nl domeinnaam te kiezen. Vaak is het niet verstandig om te kiezen voor een domeinnaam met een – streep tussen woorden.
Veel webshops kiezen voor een domeinnaam waaruit direct blijkt wat ze aanbieden. Bijvoorbeeld laptopshop.nl, scheermesjeskopen.nl etc.

Het is van belang dat jij zelf tevreden bent over de domeinnaam, want jij bent uiteindelijk verantwoordelijk om er een succes van te maken. Je wilt niet werken met een domeinnaam waar je niet volledig achterstaat.

Hoe bepaal je het Lay- out van de webwinkel?

Ondernemen op het internet wordt vaak moeilijker gemaakt dan het daadwerkelijk is. De lay- out van de webwinkel speelt natuurlijk een belangrijke rol, maar dit kun je ook vrij simpel oplossen. Kijk bijvoorbeeld naar Cool Blue. Cool Blue heeft tientallen verschillende webshop, maar het design van de webshops is gelijk. Natuurlijk wordt er veel getest en geoptimaliseerd, maar de basis blijft hetzelfde. Hier kun jij als webshop eigenaar veel van leren. Bekijk de webshops van Cool Bleu en het valt meteen op dat het design op alles webshops bijna hetzelfde is.

Belangrijke aspecten voor het kiezen van de juiste webwinkel Layout zijn:

  •  Win vertrouwen van de bezoekers
  •  Gebruik de juiste kleuren
  •  Maak het zo simpel mogelijk
  •  Optimaliseer het afrekenproces
  •  Blijf analyseren op welke pagina’s de meeste bezoekers afhaken

Lees meer over hoe bepaal je het lay- out van de webwinkel.

layout

Hoe meet ik het aantal verkopen op de webwinkel met Google Analytics?

Een webwinkel is nooit klaar. Met Google Analytics meet je bijvoorbeeld de volgende gegevens;

  •  Het aantal bezoekers per dag, maand of gekozen periode
  •  Het aantal nieuwe bezoekers
  •  Het percentage terugkerende bezoekers
  •  De locatie van de bezoekers, dus een plaats, provincie of land
  •  Hoe lang de bezoekers op de website blijven
  •  Welke pagina’s de bezoekers het meest hebben bekeken
  •  Via welke wegen de bezoekers op de site zijn gekomen
  •  Op welke apparaten de bezoekers de site hebben bekeken (laptop, mobiel, tablet)

Om het aantal verkopen te kunnen meten in Google Analytics dien je gebruik te maken van E- commerce koppelingen. Het verschilt per webwinkel systeem. Vraag je website bouwer om de Google Analytics te koppelen met het systeem, zodat je de verkopen kunt gaan meten. Je wilt weten;

  •  Welke pagina’s worden bekeken voor aanschaf
  •  Hoeveel personen er afhaken tijdens het betaalproces
  •  Waar de meeste kopers wonen

Zorg ervoor dat je de bovenstaande gegevens terug kunt vinden in Google Analytics.

Hoe zet je een goede online klantenservice op voor de webwinkel?

Het internet biedt ons veel mogelijkheden om een goede klantenservice op te zetten. Het woord klantenservice klopt eigenlijk ook niet meer. We kunnen het veel meer onder het woord marketing plaatsen. We hebben tegenwoordig zoveel krachtige manieren om een klant op de juiste wijze en nog belangrijker op het juiste kanaal te helpen. Je ziet dat steeds meer bedrijven kiezen om de klantenservice nu via Whatsapp te doen, omdat bijna alle consumenten actief zijn op Whatsapp. Andere voorbeelden van online klantenservice zijn blog websites met, besloten

Het is niet van belang op welke wijze je de klantenservice anno 2016 inricht, als het maar duidelijk is voor je klanten en dat het past bij je klanttypes. Het hebben van een krachtige klantenservice is misschien wel het meest belangrijke marketingkanaal! Zorg ervoor dat ervoor dat je dit goed voor elkaar hebt op de webwinkel.

Hoe zet je een goede online klantenservice op

Verschillende mogelijkheden klantenservice op de webwinkel

  •  Online helpdesk klantenservice
  •  Whatsapp klantenservice
  •  Blog klantenservice
  •  E- mail klantenservice
  •  Video klantenservice
  •  Skype klantenservice
  •  Social Media klantenservice

Lees meer over hoe zet je een klantenservice op

Bekijk ook

Reactie plaatsen