Wat is de kracht van een goede bedankpagina
Op de website heb je verschillende punten waarop klanten contact op kunnen nemen. De meest gebruikte functie is het contactformulier. Maar hiernaast kan je nog denken aan nieuwsbrief inschrijvingen, offerte aanvragen, productaankopen of andere contactmogelijkheden.
Waarom het belangrijk is om een goede bedankpagina te hebben
- Om het maximale uit de bezoekers te halen
- Vertrouwen van de klant te behouden
- Doormeten van relevante informatie
- Service
Nadat een bezoeker contact heeft opgenomen is het van belang om een goed gevoel achter te laten. Hier zijn verschillende manieren voor.
Het maximale uit de bezoekers halen
Als een bezoeker een aankoop heeft gedaan, een offerte aanvraag heeft gedaan of een andere actie komt de bezoeker op een bedankpagina terecht. Het is een logische stap dat de bezoeker nu de website verlaat, maar je kan ook van het moment gebruik maken om de bezoeker te vragen om in te schrijven op de nieuwsbrief, je kan de bezoekers een kortingscode geven of doorverwijzen naar één van de Social Media kanalen.
Vertrouwen van de klant
Het vertrouwen van de klant behouden is van belang. Bij een webwinkel kan je doorverwijzen naar de track & trace code, verzendgegevens of andere relevante informatie. Ook hierbij doen kortingscodes op de volgende aankoop het goed.
Doormeten van relevante informatie
De bedankpagina’s hebben als belangrijkste functie het doormeten van relevante informatie. Door middel van het gebruik maken van bedankpagina’s en door de bedankpagina’s te koppelen met Google Analytics komt hele relevante informatie beschikbaar. Zo is eronder andere te zien via welke kanalen de meeste aanmeldingen/aankopen zijn gerealiseerd, welke pagina’s de bezoekers bezochten voordat ze daadwerkelijk een conversie deden en meer relevante informatie.
Praktijk voorbeeld
Als je inlogt bij het Google Analytics account en de conversies hebt ingesteld kan je onder Conversies (linksonder) klikken op doelen.
Nadat je hebt geklikt op doelen zie je het onderstaande scherm in beeld. We zien twee doelen in beeld. Bedankt- aanmelding en bedankt- contact. Bij deze website zijn dus twee bedankpagina’s ingesteld.
Je ziet dat er op deze website de afgelopen 30- dagen 57- doelen zijn behaald. Er zijn in totaal 36 aanmeldingen geweest en 21 keer is er contact gezocht. De waarde per aanmelding is ingesteld op € 100,-. (Dit kan je zelf bepalen). De afgelopen 30 dagen zijn er 36 aanmeldingen geweest x 100 = € 3600,-
Als we klikken op bron/medium onder doelen zien we het volgende scherm.
Op deze pagina zie je precies hoeveel conversies er hebben plaatsgevonden in een bepaalde periode en via welk kanaal de bezoekers op de website zijn gekomen die een conversie hebben voltooid. Hierboven zien we dat Google/organic goed is geweest voor 33 aanmeldingen.
Google CPC is goed geweest voor 19 aanmeldingen.
Op deze manier is dus precies te achterhalen welke kanalen conversies opleveren. Door middel van Google Analytics is nog meer door te meten als de bedankpagina’s goed zijn ingesteld.
Voorbeeld van verschillende bedankpagina’s
Verleid klanten om zich in te schrijven op de nieuwsbrief
Maak het makkelijk om de aankoop te delen via social media
Breng gerelateerde producten of diensten onder de aandacht
Benut upsell- en cross sell-mogelijkheden
Bied kortingscoupons aan voor een volgende aankoop
Informeer de klant en benadruk de service
Conclusie waarom het belangrijk is om goede bedankpagina’s te hebben
Op deze manier kan je krachtige marketing uitvoeren en inzetten. Het analyseren van de kanalen die voor conversies zorgen, in contact blijven met de klanten en hiernaast is het goed voor het klantvertrouwen. De klant weet precies waar die aan toe is. Een goede bedankpagina dient zowel als marketing- en servicekanaal.