Tips voor startende webwinkels

Tips voor startende webwinkels

In de afgelopen jaren hebben wij veel startende- en (ervaren) webwinkel ondernemers mogen ondersteunen met het genereren van meer omzet op het internet. Een groot verschil tussen startende webwinkel ondernemers en de meer ervaren webwinkel ondernemers zit hem vaak in het perfectioneren van de webwinkel. Een beginnende webwinkel eigenaar perfectioneert voordat de webwinkel al online is en de ervaren online verkoper perfectioneert continue.

Tips voor startende webwinkels

Tips startende webwinkels #1: Ga zo snel mogelijk online

De meeste ondernemers zijn vaak perfectionisten. De webwinkel moet helemaal af zijn voordat ze online willen gaan en dit is gelijk de grootste fout. Een webwinkel is nooit klaar! Ook al is de webwinkel nog niet helemaal af, probeer zo snel mogelijk online te gaan. Een webwinkel wordt pas geïndexeerd door Google wanneer de webwinkel online komt. Zorg er daarom voor dat de webwinkel zo snel mogelijk online gaat.

Tips startende webwinkels #2: Design is niet belangrijk

Wat jij mooi vindt hoeft een ander niet mooi te vinden. Blijf daarom niet te lang hangen bij de design fase. Het is natuurlijk ook weer niet zo dat het design helemaal niet belangrijk is, integendeel, maar nog belangrijker is om te gaan meten, analyseren en te optimaliseren. Deze tip sluit aan de bij de voorgaande tip, ga zo snel mogelijk online. Pas wanneer je bezoekers op de website hebt kan je de webwinkel verder gaan optimaliseren op basis van de analyse die je aan de hand van Google Analytics kan gaan toepassen. Welke pagina’s bekijken de bezoekers, op welke pagina verlaten de meeste bezoekers de webwinkel en meer relevante informatie is pas beschikbaar nadat de webwinkel online is gegaan.

Lees meer over hoeveel bezoekers heb ik op de website

Tips startende webwinkels #3: Zorg voor de eerste verkoop

Het is van cruciaal belang om zo snel mogelijk je eerste verkoop te doen. De eerste verkoop geeft je een kick waardoor je nog harder voor je webwinkel zult gaan werken. Hoe zorg je voor de eerste verkoop? Juist, door zo snel mogelijk online te gaan en door zoveel mogelijk bezoekers op de webwinkel te krijgen. Wanneer je webwinkel net online is gegaan, denk dan goed na hoe je de webwinkel direct onder de aandacht kan gaan brengen onder de juiste doelgroep(en). Zorg voor een knallende opening.

Tips startende webwinkels #4: Zet verschillende websites in

De eerste verkoop doen is zoals eerder benoemd van cruciaal belang. Maar de eerste verkoop hoeft niet op je eigen webwinkel te gebeuren. Het is een beetje afhankelijk van wat voor producten je verkoopt, maar advertentiewebsites zijn ideale kanalen om producten onder de aandacht te brengen. Voorbeelden hiervan zijn marktplaats.nl, marktplaza.nl en speurders.nl. Wees niet bang om deze kanalen in te zetten. Veel ondernemers onderschatten nog de kracht van advertentiewebsites maar dit geeft jou als beginnende webwinkel ondernemer alleen maar meer kansen. Maak gebruik van advertentiesites, zoals marktplaats.nl.

Tips startende webwinkels #5: Zorg voor bezoekers op de webwinkel

Aan een webwinkel zonder bezoekers heb je niks. De meest krachtige manier om direct bezoekers op de webwinkel te krijgen is door Google Adwords in te zetten. Google Adwords is een betaalde manier van adverteren op Google. Google Adwords heeft als groot voordeel dat jezelf zoekwoorden kan toevoegen waarop je gevonden wilt worden en die relevant zijn voor de webwinkel. Hiernaast zijn de kosten en baten heel overzichtelijk.
Lees meer over hoe je meer bezoekers krijgt op de webwinkel

Tips startende webwinkels #6: Maak een krachtige SEO- strategie

Naast het betaalde verkeer is het ook mogelijk om gratis bezoekers vanuit Google op de webwinkel te krijgen.Voor beginnende webwinkels is het lastig om goed gevonden te worden. Dit is een proces van een aantal maanden, afhankelijk van de markt waarin je actief bent. Voor de lange termijn visie van de webwinkel is het van belang om een goede SEO- strategie te ontwikkelen en toe te passen. Webwinkels die gratis goed worden gevonden op Google maken het verschil omdat je continue relevante bezoekers op de webwinkel krijgt die op zoek zijn naar de producten van de webwinkel.

Tips voor startende webwinkels

Tips startende webwinkels #7: Meten is weten

Zorg er altijd voor dat de website bouwer Google Analytics op de webwinkel installeert. Google Analytics is een gratis programma van Google waarmee je relevante informatie over de webwinkel kunt bekijken. Hoe vaak wordt een pagina weergegeven, hoelang is de gemiddelde bezoeker op de website aanwezig en via welke pagina verlaten de meeste bezoekers de website. Op basis van gegevens uit Google Analytics kan je de webwinkel blijven optimaliseren. Stel bij Google Analytics de doelen goed in. Op deze manier krijg je goed inzichtelijk via welke kanalen de meeste bestellingen plaatsvinden.
Lees meer over Google Analytics.

Tips startende webwinkels #8: Omarm het Social Media

Social Media kanalen zoals Facebook en Twitter bieden enorm veel mogelijkheden om heel gericht bepaalde doelgroep(en) te bereiken. Met Facebook adverteren kan je bijvoorbeeld de gewenste personen bereiken in de gewenste demografische gebieden en in de gewenste leeftijdscategorie. Social Media biedt enorm veel mogelijkheden, maak hier gebruik van.

Tips voor startende webwinkels

Tips startende webwinkels #9: Begin met E- mailmarketing

Het meest onderschatte marketingkanaal is E- mailmarketing. Het aantrekken van bezoekers naar de website en het realiseren van een verkoop kost tijd en inspanning. Wanneer een bezoeker de eerste keer een aankoop bij je heeft gedaan is dit een enorme kans om een relatie op te bouwen met de klant. E- mailmarketing is hier een prima middel voor. Verstuur regelmatig waardevolle informatie en probeer band op te bouwen met de klant.

Lees meer over hoe krijg je meer nieuwsbrief inschrijvingen

Extra Tip voor startende webwinkels: Zorg voor goede product foto’s


Je kunt van alles doen om meer bezoekers op de webwinkel te krijgen, maar als de product foto’s niet van hoge kwaliteit zijn gaat dit ten koste van het aantal verkopen. Het visuele gedeelte van de webwinkel is enorm belangrijk. Zorg er daarom voor dat je goede product foto’s hebt.

Tips voor startende webwinkels


Startende webwinkels maken vaak de fout om te perfectionist te zijn. Probeer dit niet te zijn. Het belangrijkste doel van de webwinkel is dat je sales gaat realiseren. Google is één van de belangrijkste kanalen waar je groot op dient te gaan inzetten. Goede Google posities maken een goede webwinkel. Omarm naast Google ook de Social Media kanalen die passen bij de webwinkel. Een webwinkel is nooit klaar. Blijf de webwinkel analyseren en optimaliseren.

Bekijk ook

Reactie plaatsen