Lokaal goed gevonden worden
19 februari 2015 

Lokaal goed gevonden worden

Lokaal goed gevonden met Google Mijn Bedrijf

Google +, Google Local, Google Places… Er zijn talloze tools waarmee u uw bedrijf op de kaart kan zetten. Tot nu toe was het altijd goed om de verschillende tools te gebruiken, maar dit was vooral ook verwarrend. Welke informatie moet waar staan en welke tool is nu het handigst? Google heeft nu een einde gemaakt aan deze verwarring, de zoekmachine heeft namelijk Google Mijn Bedrijf geïntroduceerd.

Met Google Mijn Bedrijf kunt u op één plek alle relevante bedrijfsinformatie invullen en Google zorgt er hierna voor dat deze informatie wordt weergegeven in zowel Google Zoeken, als Google Maps en Google +. Zo komt dus op alle kanalen de juiste informatie naar voren en is uw bedrijf altijd vindbaar voor klanten.

Wat is er veranderd?

Veel ondernemingen waren al actief op Google Places Zakelijk. Door adresgegevens, een telefoonnummer en evt. foto’s toe te voegen, kregen deze bedrijven een vermelding in Google Zoeken wanneer er een lokale zoekopdracht werd uitgevoerd, zoals hieronder:

Google Places

Wanneer zij echter gegevens wilden aanpassen op hun pagina van Google Places Zakelijk, konden deze veranderingen pas doorgevoerd worden nadat een pincode was verzonden naar het bedrijfsadres. Ook moesten zij zelf iedere keer schakelen tussen Google Analytics, Google Adwords, YouTube, eigenlijk tussen alle kanalen waar zij actief op waren. Dit is veranderd met de komst van Google Mijn Bedrijf. Nu kan iedere ondernemer overzichtelijk bij alle gegevens zonder te hoeven switchen tussen sites.

Google mijn bedrijf alles onder één dak

In Google Mijn Bedrijf zijn onder andere Google Analytics,Google Adwords, Google Maps, Google + en YouTube opgenomen. Maakt u ook gebruik van deze services? Dan kunt u nu tijd besparen door Google Mijn Bedrijf te gaan gebruiken. U kunt hier gemakkelijk uw bedrijfsgegevens aanpassen, uw statistieken bekijken en berichten posten. En u kunt nog steeds hetzelfde als met Google +: een trouwe groep volgers opbouwen. Uw klanten kunnen hun waardering tonen met beoordelingen en recensies, de +1 knop gebruiken om te laten zien dat ze een post van u leuk vinden en uw Google+ berichten opnieuw delen op internet.

Hoe richt u uw eigen Google Mijn Bedrijf in?

  1. Allereerst dient u zich aan te melden bij Google, als u nog geen Google Bedrijvenpagina heeft. Dit kan gemakkelijk via www.google.com/business.
  2. Heeft u al een Google +, een Google Local of een Google Places-pagina? Dan heeft Google uw pagina’s automatisch omgezet en u ontvangt hier een mail over. Kijk wel goed of de pagina’s nog optimaal aansluiten bij uw bedrijf.
  3. Wanneer u uw profiel gaat aanpassen, zorg er dan voor dat u dit zo volledig mogelijk invult. Hoe meer gegevens, hoe beter u gevonden gaat worden. Denk bijvoorbeeld aan een adres, telefoonnummer en openingstijden, maar ook aan een bedrijfsomschrijving, afbeeldingen en filmpjes.
  4. Zorg ervoor dat u uw gegevens verifieert, anders kan Google de informatie niet verspreiden. Verifiëren kan telefonisch, per sms of per post.
  5. Tot slot nog een aanvullende tip: Verzamel een aantal recensies via je Google + bedrijvenpagina. Wanneer uw bedrijf meer dan 10 beoordelingen heeft ontvangen, zal Google de beoordelingssterren weergeven in de lokale zoekresultaten.

Tips voor de inrichting van uw Google Mijn Bedrijf

We geven u nog een aantal tips over de gegevens die u kunt plaatsen in uw Google Mijn Bedrijf-account. Blijf in ieder geval altijd op de hoogte en kijk kritisch naar de gegevens die u over uw bedrijf verspreidt. In principe kan iedereen dit lezen.

  1. Controleer of Google al een pagina voor u heeft aangemaakt

Het is zo dat Google informatie gebruikt uit de Telefoongids en de Gouden Gids, dus het kan zijn dat er voor uw bedrijf al een pagina is aangemaakt door Google. Wanneer u nu zelf een tweede pagina wilt aanmaken, kan dit problemen veroorzaken. Controleer dus altijd voor u begint of er al een pagina over uw bedrijf bestaat in het oude Google Places. Zo ja, neem dan contact op met Google. U kunt namelijk, na verificatie, eigenaar worden van deze pagina.

  1. Slechts één lokale pagina per adres

Google wil dat ieder bedrijf zich verre houdt van spammen en zij verwacht dan ook van ondernemers dat er slechts één lokale pagina wordt gemaakt per bedrijf en per adres. Wilt u uw bedrijf graag via Google Mijn Bedrijf laten zien? Maak dan één pagina aan en niet meerdere. Google zal het namelijk gauw genoeg in de gaten hebben en kan op ieder moment, zonder overleg, uw pagina’s verwijderen. Natuurlijk zijn er ook ondernemingen die gevestigd zijn in een bedrijvenverzamelgebouw. Een beetje vervelend als een ander bedrijf u net voor is geweest met een Google Mijn Bedrijf-pagina op hetzelfde adres. Nu is het gelukkig wel mogelijk om meerdere zelfstandige bedrijven in te schrijven op hetzelfde adres. Google moet alleen zeker weten dat het om verschillende firma’s gaat en niet om één bedrijf.

Heeft u nu een bedrijf met meerdere vestigingen en wilt u per vestiging een lokale pagina openen? Dit kan. Het is namelijk mogelijk om meerdere lokale pagina’s op verschillende adressen te koppen aan één domein of website.

  1. Gebruik de juiste zoektermen

Onderzoek welke zoekterm het meest gezocht wordt voor uw product of bedrijf en gebruik deze zoekterm in uw bedrijfsomschrijving.

  1. Geef een zo klein mogelijk servicegebied op

Het servicegebied is het gebied waarin uw bedrijf actief is. Wanneer u in een klein gebied actief bent en dit opgeeft via Google Mijn Bedrijf, dan hecht Google meer waarde aan uw bedrijf dan aan bedrijven die in een veel groter gebied actief zijn. U zult dus hoger in de zoekresultaten staan.

Goed gevonden worden Google Lokaal

Video-introductie van Google Mijn Bedrijf

Voor een video-introductie van Google Mijn Bedrijf kunt u het volgende filmpje bekijken:

Bekijk ook

Reactie plaatsen