Yes, de webwinkel staat online! Eindelijk tijd om je droom te verwezenlijken. Alles is uitgedacht en alle inspanningen zijn voldaan om de webwinkel online te zetten, maar nu? Het begin is van cruciaal belang. Wat je wilt creëren is een vliegende start. En dit proces begint al voordat de webwinkel daadwerkelijk online staat. Je wilt niet dat de webwinkel een paar dagen online staat zonder dat er verkopen plaatsvinden. De eerste verkoop is goud waard. Hiervan krijg je energie om door te knallen. Zorg daarom altijd voor een vliegende start. Hieronder een aantal tips op welke wijze je een vliegende start kunt creëren.
- Vertel het je vrienden
- Facebook adverteren
- Gebruik de offline marketinginstrumenten
- E-maillijsten kopen
- Google Adwords inzetten
- Links naar je webwinkel
- Persbericht verspreiden
Vertel het je vrienden
Misschien is dit niet een hele handige tip om mee te beginnen, want het heeft heel veel nadelen om je vrienden te vertellen over je online business. De meeste mensen zijn vaak negatief over een online business of hebben er zelf slechte ervaringen mee. Een ander bijkomend argument is dat je omgeving het vaak niet wilt dat jij succesvol wordt. Al deze negativiteit heb je helemaal niet nodig. Echter om de eerste bezoekers op je webwinkel te krijgen kan het toch handig zijn om je omgeving te laten weten dat je webwinkel online staat. Dit kan je heel simpel doen door de URL van je webwinkel te mailen, appen, posten op Facebook of tweeten op Twitter. Wees hier creatief in en vraag je omgeving direct om het bericht te delen.
Facebook adverteren
Het woord adverteren schrikt veel beginnende webwinkeleigenaren al snel af. Geld uitgeven, voordat er daadwerkelijk geld wordt verdiend. Voor veel ondernemers is dit lastig. Maar om de eerste verkopen te kunnen realiseren dien je bezoekers op de webwinkel te krijgen. Facebook adverteren is een relatief goedkope manier om bezoekers op de webwinkel te krijgen. Je kunt adverteren op basis van demografische locaties, hobby’s, werk/opleiding en meer relevante aspecten.
Gebruik de offline marketinginstrumenten
Het is natuurlijk afhankelijk van het marketingbudget, maar offline marketinginstrumenten kunnen heel goed werken om de online verkopen te bevorderen. Voorbeelden van offline marketinginstrumenten zijn, visitekaartjes laten maken, adverteren in de lokale krant, flyers uit delen of bijvoorbeeld een open dag organiseren. Ook al heb je geen fysieke locatie, offline marketing kan het vertrouwen snel winnen bij je klanten.
E- maillijsten kopen
Het is niet een manier die ik je direct aan zal raden om in te zetten om bezoekers op de webwinkel te krijgen, maar het kan heel goed werken. Je kunt e- maillijsten kopen en deze personen benaderen per mail. Hoe en waar je e-maillijsten kan kopen kan je even Googlen of kijk in je eigen omgeving. Zijn er bedrijven die een interessante mailinglijst hebben? Bedenk een creatieve manier op welke wijze jullie zouden kunnen gaan samenwerken.
Google Adwords inzetten
Om direct relevant verkeer op je webwinkel te krijgen is Google Adwords het meest geschikte kanaal. Google Adwords opzetten, bijhouden en optimaliseren is een vak opzich. Als je nog niet eerder hebt gewerkt met Google Adwords laat je dan eerst goed informeren of schakel een Google Adwords specialist in. Google Adwords winstgevend krijgen betekent dat je constant geld verdiend met je webwinkel. Probeer Google Adwords zo snel mogelijk in te zetten.
Links naar je webwinkel
Je kunt ervoor kiezen om links op verschillende websites te vermelden of links naar de webwinkel te kopen. Bekende voorbeelden om links naar de webshop te kopen zijn van vergelijkingswebsites, zoals Independer.nl, kieskeurig.nl of vergelijken.nl. Ook advertentiesites, zoals marktplaats.nl zijn ideaal om in te zetten om bezoekers naar je webshop te krijgen. Ga hier op een creatieve manier mee op en blijf analyseren wat wel en wat en niet werkt. Gebruik Google Analytics om de resultaten te meten.
Perbericht verspreiden
Je bent nieuw. Maak een persbericht over je webwinkel en verspreid deze op verschillende Social Media netwerken en op zoveel mogelijk relevante websites. Op deze manier laat je zien dat je een serieuze ondernemer bent met ambitie. Een persbericht zal zeker helpen om een vliegende start te realiseren.