Goede voorbereiding is het halve werk, wordt weleens geroepen. Dit is zeker waar, vooral wanneer je start met een webwinkel. Je ziet toch ook het liefst dat de webwinkel vanaf het eerste moment gelijk goed draait? Zorg ervoor dat de webwinkel goed wordt gevonden in de zoekmachines, een duidelijke lay out bevat en van meerwaarde is voor de bezoeker. Dit zijn de basis aspecten om een succesvolle webwinkel te hebben.
Hieronder geven wij een aantal tips om mee te beginnen.
Kies een niche markt
Met de focus op een specifieke markt kun je veel meer bereiken dan met een brede oriëntatie en teveel aanbod. Het kiezen van een niche markt speelt hierbij een belangrijke rol. Mensen hebben vaak specifieke vragen of problemen en zoeken in Google naar specifieke oplossingen.
Hoe specifieker de webwinkel is, des te meer het assortiment aansluit op bepaalde vraagstukken en des te makkelijker een bezoeker zal overgaan tot de aanschaf de producten. Een bijkomend voordeel van nichemarkten is dat je al snel wordt gezien als specialist. Coolblue maakt hier bijvoorbeeld veel gebruik van. Kijk maar is naar de volgende webwinkels.
- laptopshop.nl
- tabletcenter.nl
- memoryshop.nl
Dit zijn een aantal leuke voorbeelden van (niche) webwinkels.
Kies een geschikte domeinnaam
Het is belangrijk dat je van te voren goed nadenkt over de domeinnaam. De meeste bedrijven gebruiken de bedrijfsnaam als domeinnaam, zoals www.jenrmarketing.nl. Je kunt ook kiezen voor een domeinnaam waar direct duidelijk is wat je aanbiedt. Voorbeelden zag je hierboven bij de laptopshop.nl en de tabletcenter.nl. Het nadeel hiervan is dat het lastig wordt om het assortiment te wijzigen.
Werk alleen met een goed (CMS) Content Management Systeem
Met een Content Management Systeem kan je gemakkelijk wijzigingen doorvoeren en is het niet nodig om technisch aangelegd te zijn. Het beheren van de webwinkel is op deze manier erg eenvoudig. Teksten aanpassen, foto’s toevoegen, YouTube filmpjes op de webwinkel plaatsen, je kan het allemaal zelf doen. Het is belangrijk dat je nooit afhankelijk bent van derde partijen om aanpassingen te kunnen doen op jouw webwinkel. Dit is één van de belangrijkste aspecten voor een succesvolle webwinkel.
Houdt de doelgroep(en) goed voor ogen
Voordat je pagina’s gaat invullen is het verstandig om te bedenken wat de bezoekers willen lezen. Is dit bepaalde productinformatie, meer over het bedrijf of over de leveringsvoorwaarden. Bedenk goed dat het vooral om de behoeften van de bezoekers draait. Op de homepagina vertellen over het bedrijf heeft weinig zin. Klanten zijn op zoek naar oplossingen. Het is belangrijker om te communiceren over de leveringsvoorwaarden en de oplossingen van je producten. Probeer te denken vanuit de klant. Wat zijn de problemen en op welke manier lost jou webwinkel deze problemen op?
Maak de webwinkel conversie gericht
Albert Heijn heeft ook nagedacht over de verkooproute. Dit is een constant proces. Testen, meten en optimaliseren. Dit is een onderdeel die veel webwinkel- eigenaren al snel vergeten. Maak altijd gebruik van Google- Analytics om inzicht te krijgen in wat bezoekers doen op je webwinkel. Welke pagina’s worden er bekeken, op welke pagina’s verlaten de meeste bezoekers de webwinkel en andere relevante informatie haal je uit Google Analytics. Maak gebruik van Google Analytics om de webwinkel conversie gericht op te zetten. Uiteindelijk draait het allemaal om de verkopen.
Zorg ervoor dat de webwinkel mobiel-vriendelijk is
Tegenwoordig is meer dan 40% van het verkeer op de webwinkels mobiel verkeer. Als de webwinkel niet goed wordt vertoond en zich niet automatisch aanpast aan het mobiele apparaat, dan haakt een bezoeker sneller af. Op deze manier raak je bezoekers en potentiële klanten kwijt. En om het nog erger te maken: je krijgt een lagere kwaliteitsscore in Google, waardoor de webwinkel gaat zakken in de zoekresultaten. Zorg er dus voor dat de webwinkel mobiel vriendelijk is.
Laat de achterkant zien door middel van afbeeldingen en/of filmpjes
Toen de eerste webwinkels ontstonden was er veel argwaan en weinig vertrouwen. Veel mensen gingen liever naar een fysieke winkel waar zij met eigen ogen konden zien met wie zij te maken hadden. Tegenwoordig is er meer vertrouwen, maar het kan nog steeds geen kwaad om de bezoekers een kijkje te geven achter de schermen. Een bedrijfsfilm is een erg goed middel om dit te doen. Weinig webwinkels investeren in een goede bedrijfsfilm. Hier ligt nog een enorme kans voor webwinkel eigenaren.
Van links naar rechts en van boven naar beneden
Onderzoek wijst uit dat bezoekers van links naar rechts lezen en van boven naar beneden. Net als in een boek dus. Dit wetende is het aan te raden om de belangrijkste informatie bovenin de pagina te vermelden, het liefst aan de linkerkant. De wat minder belangrijke informatie onderin, het liefst rechts. Trek dus direct in de eerste alinea de aandacht met relevante informatie. Dit voorkomt dat de bezoekers de webwinkel vroegtijdig verlaten. Gebruik ook hierbij Google Analytics om door te meten.
Snelheid van de webwinkel
Veel webwinkels raken bezoekers kwijt, omdat de laadsnelheid van de webwinkel niet goed is. Hoe sneller de website laadt, hoe minder snel bezoekers afhaken. Je weet waarschijnlijk zelf ook goed hoe vervelend het is om lang te moeten wachten voordat een pagina is geladen. Zelf klik je waarschijnlijk ook snel weg als het te lang duurt. Zo reageert de bezoeker ook en Google weet dat. Zo hecht Google waarde aan de laadsnelheid van de site. Hoe sneller, hoe beter.
Goede voorbereiding is het halve werk
Dit is zeker waar, vooral wanneer je start met een webwinkel. Je wilt niet met een achterstand beginnen. Er zijn veel webwinkels, maar er zijn nog steeds volop kansen op het internet. Zorg ervoor dat de webwinkel goed wordt gevonden in de zoekmachines, een duidelijke lay out bevat en van meerwaarde is voor de bezoeker. Dit zijn de basis aspecten om een succesvolle webwinkel te hebben.