Online Marketing strategie maken
26 november 2014 

Online Marketing strategie maken

Het nieuwe jaar staat alweer voor de deur. Dit is het ideale moment om na te denken over de marketingplanning en welke online marketing strategieën je gaat toepassen en misschien nog wel belangrijker welke je niet gaat toepassen. Opkomende Social Media houdt maar niet op. In 2014 hebben Facebook & Instagram voor veel ondernemers een belangrijk rol gespeeld. Duizenden fanatieke volgers in uw doelgroep. Wauw, thank you Social Media. Succesverhalen vliegen ons om de oren terwijl de keiharde waarheid is dat de meeste ondernemers geen Online Marketing Strategie hebben. Hieronder leggen we in 3 stappen uit hoe je een goede internetstrategie krijgt om ook in 2016 succesvol te zijn op het internet.

  • Stap 1: Heb hebben van een krachtige website
  • Stap 2: Hoe krijg je bezoekers op de website?
  • Stap 3: Testen & Meten

1. Het hebben van een krachtige website

Veel ondernemers onderschatten nog de kracht van een krachtige website. Hieronder 5 vragen waar een krachtige website vaak aan voldoet. Is dit bij uw website ook het geval?

  •  U kunt zelf eenvoudig aanpassingen doen op uw website
  •  Uw website wordt goed gevonden op Google op relevante zoekwoorden
  •  Uw website heeft een modern design in uw huisstijl
  •  Uw website is mobielvriendelijk en goed te bekijken op alle mobiele apparaten?
  •  U heeft inzicht in uw bezoekersaantallen en de website-gegevens?

Dit zijn de 5 basis vragen waar een goede website vaak aan voldoet. We zeggen bewust vaak. Natuurlijk is het niet noodzakelijk om zelf de website aan te kunnen passen, maar het is wel erg belangrijk dat een website constant in beweging is. Als u het zelf niet doet, dan is het van belang om dit uit te besteden. Het is ook mogelijk om een bedrijf te runnen zonder goed gevonden te worden op Google, maar wij zien duidelijk een verschil bij ondernemers die Goed worden Gevonden op Google.

  • Hebben meer tijd om de eigen dienstverlening te verbeteren
  • Hebben constante aanvragen via de website
  • Werken AAN de business in plaats van IN de business
  • Zijn positief aan het ondernemen
  • Houden meer tijd over voor leuke dingen
  • Leuke klanten komen op goed gevonden websites af
  • De onderneming heeft veel meer kans van slagen

Is een website niet mobiel vriendelijk?

Dat kan echt niet meer. Het bezoeken van websites met een mobiel apparaat is de afgelopen twee jaar met 50% gestegen. Ondernemers die meer resultaat willen behalen op het internet hebben een perfecte mobiele website. Anders mis je simpelweg aanvragen, verkopen etc.

Mobiel vriendelijke website

Stap 2: Hoe krijg je bezoekers op de website?

Een krachtige website zonder bezoekers bestaat niet. Na het creëren van een krachtige website, zoals onder stap één behandeld is, is het van belang om te kijken wat de beste methode is om bezoekers naar de website te trekken. Hieronder een aantal manieren waarop uw bezoekers naar de website kunt krijgen.

Google SEO

Het mooiste is als uw bezoekers via Google op uw website kunt krijgen. 90% van de zoekopdrachten in Nederland gebeurt op Google. Organisch hoog scoren in de zoekmachines is van groot belang en het wordt steeds belangrijker. In tegenstelling tot elk ander (online) marketingkanaal zijn de mensen die zoeken via Google ook daadwerkelijk op zoek naar producten of diensten in uw branche. Als deze bezoekers op uw website/webwinkel komen is de kans groot dat er een conversie plaatsvindt. Zorg voor een goede Google strategie!

Google Adwords

Naast dat het belangrijk is om de gratis bezoekers uit Google naar de website te trekken is het ook mogelijk om te betalen voor de bezoekers van Google. Hiervoor kan Google Adwords worden ingezet. Google Adwords is ideaal om in te zetten, omdat uw doelgroepen op zoek zijn naar bedrijven zoals die van u. Alle resultaten zijn meetbaar en u bent direct vindbaar op Google. Krachtige opzet van de Adwords campagne, constante bijsturing in combinatie met doordachte landingspagina’s zijn de sleutel tot een winstgevende Adwords campagne en dus succes!
Het beheren van de Google Adwords campagnes is een vak apart. Begin hier niet zomaar aan, anders is het al snel weggegooid geld. Laat u altijd adviseren door een Google Adwords specialist.

Social Media inzetten om meer bezoekers naar de website te krijgen

Het gebruik van Social Media wordt steeds meer toegepast door ondernemers. Niet gek, het is gratis en heeft een enorm bereik. Op Facebook, Twitter en YouTube kunt u potentiële klanten vinden en zij vinden u. Bedrijven die vandaag nog gebruik maken en kennis opdoen van de ontwikkeling en mogelijkheden van Social Media zullen hier later de vruchten van plukken. Door goede strategieën toe te passen en de juiste berichten te plaatsen, is het voor elke onderneming mogelijk om succes te behalen op Social Media. Maar hoe gaat dit nu precies in zijn werk?

Als u duidelijk heeft waar uw doelgroep zich bevindt, kunt u gaan bepalen welke Social Media u wilt gaan inzetten voor uw onderneming. De grootste Social Media-platformen in Nederland zijn Facebook, YouTube, LinkedIn en Twitter. Daarnaast zijn ook Google +, Instagram en Pinterest in opkomst. Alle platformen bieden mogelijkheden voor uw onderneming, maar u hoeft zeker niet op ieder Social Media-platform aanwezig te zijn. U kunt beter kiezen voor enkele Social Media-kanalen, die passen bij uw onderneming en die geschikt zijn voor uw doelstellingen.

De meest gebruikte Social Media-kanalen in Nederland

De meest gebruikte Social Media kanalen in Nederland

Facebook wordt in Nederland het meest gebruikt met ca. 9 miljoen gebruikers. Van deze gebruikers is 50% zelfs dagelijks actief. Het is daarom elk bedrijf sterk aan te raden om actief te zijn op Facebook. Naast Facebook biedt ook YouTube veel mogelijkheden. Na Google is YouTube de grootste zoekmachine ter wereld. Maar heel weinig ondernemingen zijn actief op YouTube, wat gunstig is voor uw onderneming. U kunt filmpjes plaatsen over uw onderneming, uw producten of uw diensten.

Video marketing

Jarenlang was online video een dure investering. Maar nu is de technologie zo ontwikkeld dat het voor elke onderneming mogelijk is om aan online video marketing te doen. Video marketing heeft verschillende voordelen.

  • Het is goed voor je SEO resultaten
  • Potentiële klanten krijgen een beter beeld van het bedrijf
  • YouTube is na Google de grootste zoekmachine
  • Is goed voor het onderscheidende vermogen
  • Toevoeging op de Social Media strategie

Grote ondernemingen, hebben videomarketing al ontdekt.  Een aantal tips om Video Marketing krachtig in te zetten

1. Werk met een strategie

Wat is het doel van de video, wat is de doelgroep en welke boodschap wil je graag overbrengen? Bedenk dit goed van te voren. Hou goed in het achterhoofd dat videomarketing heel hard kan gaan. Het virale effect via verschillende Social Media kan ervoor zorgen dat uw video’s duizenden views krijgen. Bedenk daarom goed van te voren wat het doel van de video is.

2. Plaats uw filmpje altijd op YouTube

Er zijn verschillende platformen waarop uw video op gepubliceerd kan worden, maar YouTube is vriendjes met Google. Ook al kiest u ervoor om uw video’s bijvoorbeeld onder te brengen bij Vimeo, dan nog is het goed voor de Google zoekresultaten om ook video’s up to loaden naar YouTube.

3. Kwaliteit van de video is bepalend

Tegenwoordig staan er zoveel video’s online dat we video’s met slecht beeldkwaliteit of slechte geluidsopnamen niet eens bekijken. Dit betekent niet dat u duizenden euro’s hoeft uit te geven aan videomarketing, maar kwaliteit is wel bepalend.

Hoe gaat uw onderneming om met Social Media?

Welke personen zijn verantwoordelijk voor het plaatsen van berichten op Social Media? Wie doet wat? Is één persoon verantwoordelijk of een team van medewerkers? Heeft iedereen evenveel verantwoordelijkheden? Dit zijn belangrijke vraagstukken wanneer u begint met de inzet van Social Media. Uit onderzoek komt naar voren dat het goed is om vroeg in het proces een eindverantwoordelijke aan te stellen. Zo komt er snel duidelijkheid voor de onderneming over het gebruik van Social Media. Een voorbeeld op welke wijze er om gegaan kan worden met Social Media binnen het bedrijf.

Omgaan met Social Media bedrijfsmatig

Affiliate Marketing

Uw dienst of product een enorme boost geven op korte termijn? Dan is het goed om Affiliate marketing in te zetten. Wat is affiliate marketing? Affiliate marketing is een vorm van internet marketing waarbij andermans producten/diensten worden gepromoot in ruil voor een bepaalde commissie. “Voorbeeld” Stel u verkoopt Hondenvoeding online. Dan kan het interessant zijn om bijvoorbeeld alle dierenklinieken te benaderen voor een banner op de website. Wanneer een sale plaatsvindt via één van de websites dan houdt het affiliate- systeem dit allemaal bij. Zo betaalt u alleen naar resultaat en kunt u honderden gratis verkopers voor u aan het werk zetten.

Stap 3: Testen & Meten

Het mooie aan het ondernemen op het internet is dat alles meetbaar is. Het is mogelijk om 24/7 in de gaten houden wat er gebeurt op de website. Probeer zoveel mogelijk gegevens van uw website te analyseren. Google- Analytics is hier een prima tool voor. Het is gratis te gebruiken en het geeft inzicht in alle relevante informatie van uw website.
Inzicht hebben in de website is van cruciaal belang. Hieronder een checklist van een aantal belangrijke meetpunten:

  •  Wat is je winstmarge op een verkoop? (per product)
  •  Via welk kanaal komen de meeste conversies?
  •  Hoeveel levert een gemiddelde verkoop je op?
  •  Wat is je verkoopratio (hoeveel % van je bezoekers koopt je product)?
  •  Wat levert 1 bezoeker op je website je gemiddeld gezien op?
  •  Hoeveel mag je uitgeven om 1 bezoeker op je website te krijgen?
  •  Wat zijn de belangrijkste pagina’s van de website?

De resultaten van alle inspanningen rondom de website, zoals Google SEO en Social Media worden verzameld door Google Analytics. Zorg voor goede instellingen bij Google Analytics. Op deze wijze heeft u inzichtelijk welke kanalen goed worden ingezet en wat het effect is van het ingezette kanaal.

Bekijk ook

Reactie plaatsen