Heb jij een zoekfunctie op de website?
Een zoekfunctie is altijd handig op de website en ook gebruiksvriendelijk voor een bezoeker. Het zoekgedrag van bezoekers op het internet is erg kort en de bezoekers willen snel informatie vinden waar ze naar op zoek zijn. Een zoekfunctie op de website kan hierbij helpen. Maar wat levert het nog meer op voor informatie?
Het is mogelijk om de interne zoekresultaten op de website door te laten meten met Google Analytics. Dit geeft veel nuttige informatie over waar de bezoeker op zoek naar is op de website. Ook is het een goede manier om te kijken of er pagina’s geoptimaliseerd moeten worden.
Welke informatie krijg je te zien in Google Analytics?
Voordat je de gegevens zichtbaar krijgt in Google Analytics, moet dit correct worden ingesteld in je Analytics account. Als dit is gebeurt kan de interne zoekopdrachten vinden onder gedrag -> zoekopdrachten op site -> zoektermen.
Hierboven een voorbeeld van een interne zoekopdracht op de website.
De afgelopen periode is er 36 keer gezocht op het zoekwoord Google.
- Resultaten paginaweergaves / zoekopdracht:
betekent het gemiddeld aantal keer dat de bezoeker de pagina met zoekresultaten heeft bekeken na het uitvoeren van een interne zoekopdracht. - % uitstappunten zoekopdrachten:
betekent hoeveel procent van de bezoekers na de interne zoekopdracht de pagina heeft verlaten. - % zoekverfijning:
betekent hoeveel procent dat nog een tweede zoekopdracht intypt. - Tijd na zoekopdracht:
betekent hoeveel tijd ze na de interne zoekopdracht gemiddeld op de website zijn gebleven. - Zoekdiept:
betekent hoeveel pagina’s ze gemiddeld hebben bekeken na de interne zoekopdracht.
Leer van je bezoekers
Naast het analyseren van de zoekopdrachten is het ook zeker goed om te kijken welke woorden de bezoekers gebruiken. Zo kan je synoniemen terugvinden in de zoekopdrachten waar vaak op wordt gezocht. Je kunt dan een overweging maken om met je content hierop in te spelen en deze zoekwoorden vaker terug te laten komen op de des betreffende pagina’s.
Ook kan je inspelen op zoekopdrachten die nog niet op je website staan. Bijvoorbeeld wordt er vaak gezocht op Analytics training en wij bieden dit niet aan op de website, dan kan dit een overweging zijn om hier op in te spelen op de website.
Tip!
Meten is weten zeggen we altijd. Vaak worden op de homepagina de meeste interne zoekopdrachten gedaan, omdat op de homepagina vaak het meeste verkeer binnen komt en de bezoeker gelijk naar de juiste informatie wil gaan. Stel je hebt een beautysalon en er wordt vaak gezocht op rugmassage, dan is het een aanrader om deze dienst op de homepagina te plaatsen. In Google Analytics kan je precies zien hoeveel zoekopdrachten per pagina zijn gedaan. Dit kan je vinden onder het kopje Gedrag -> Zoekopdrachten op site -> Pagina’s.
Mocht je hier meer informatie of hulp bij nodig hebben, dan kan je ons altijd even bellen/mailen.