Contentmarketing: succes gegarandeerd!
Voor een goede SEO-strategie is contentmarketing van steeds groter belang. Keywordoptimalisatie is belangrijk, maar het is een veel te smalle basis om nog succesvol te kunnen zijn op het internet. Contentmarketing is goedkoper en levert ook nog eens meer resultaten op dan het ‘traditionele’ adverteren, waarbij de zender probeert om de ontvanger te interrumperen. Mensen zitten hier vaak helemaal niet op te wachten, ook al zijn ze geïnteresseerd in het product of dienst van de adverteerder. Op dat moment zijn ze misschien wel met heel iets anders bezig. Door middel van een goede contentstrategie probeer je op het juiste moment op de juiste wijze jouw doelgroep aan te spreken. De regie ligt bij de doelgroep, en jij probeert daarin meerwaarde te bieden voor de behoefte van de doelgroep.
Hoe maak ik relevante content?
Contentmarketing is het bieden van relevante content voor de doelgroep. Dit werkt zowel in de consumentenmarkt als de zakelijke sector. Voorbeelden van contentmarketing zijn afbeeldingen, video’s, infographics, reacties, uitgaande- en interne links, case studies, e-books, webinars, white papers, maar ook ‘gewoon’ tekst. Door elementen hiervan in je content te verwerken, wordt het beter, krachtiger en effectiever. Lange stukken tekst kunnen voor mensen moeilijk weglezen. Uiteraard verschilt de mate waarin mensen grote lappen tekst kunnen verwerken per doelgroep, maar vaak maken dit soort toevoegingen de tekst leesvriendelijker.
Hoe maak ik van bezoekers klanten?
Wat opvalt is dat via contentmarketing eigenlijk altijd de conversie hoger is dan andere vormen van marketing. Er is vandaag de dag al een enorme verschuiving gaande van traditioneel adverteren naar het nieuwe adverteren, oftewel contentmarketing. Als bedrijf kan je een veel hogere exposure genereren en treed je in contact op het moment dat de doelgroep daarvoor kiest. Daardoor is de ontvankelijkheid ook vele malen hoger en de kans op succes daarmee ook!
Hoe scoor ik goed in zoekmachines?
Al jarenlang zijn we bezig met de vraag hoe je goed kunt presteren in Google / zoekmachines. Met de opkomst van Artificial Intelligence veranderd er veel in ons leven, en Google zit bij deze ontwikkelingen op de eerste rang. Ook haar zoekmachine wordt steeds intelligenter. Ze kijkt steeds meer naar echte waarde, naar kwaliteit. Als je dit levert, ben je spekkoper. Bezoekers en Google waarderen de verdieping, zeker als ze zich bepaalde dingen afvragen en door jouw artikel wijzer worden. Hiermee ga je een relatie aan met de bezoeker. Google onderzoekt ook constant het zoekgedrag van mensen, en doordat dit steeds beter begrepen wordt, worden de antwoorden steeds beter. Mensen merken dit, waardoor ze ook steeds bredere zoektermen gebruiken.
Maak gebruik van meerdere zoekwoorden
Dit zijn zoekopdrachten van 4 of meer woorden, ook wel longtail zoekwoorden genoemd. Vandaag de dag gebruikt bijna driekwart van de internetters een dergelijke zoekopdracht! Voorheen zochten mensen veel beperkter, bijvoorbeeld: ‘band plakken’. Nu neigen mensen er veel meer naar om bijvoorbeeld te zoeken op: ‘hoe moet ik mijn band plakken?’ Door deze inzichten slim toe te passen, valt enorm veel winst te behalen. Woorden als tips, handleiding, hoe werkt, uitgelegd, voorbeeld werken goed in combinatie met een bepaald onderwerp. Dit kan gaan over banden plakken, maar ook over de markt waarin jij opereert. Slechts weinigen zijn hiervan op de hoogte, dus door in jouw teksten en meta-descriptions simpele taal te gebruiken, kun je enorm veel winst boeken.
Welke artikelen worden goed gevonden op Google?
Het is altijd een uitdaging om te klimmen in de resultaten van zoekmachines en uiteindelijk bovenaan te komen. Google is fan van lange, waardevolle artikelen. Dit kunnen artikelen zijn van meer dan 2000 woorden! Bedenkt hierbij wel dat het schrijven geen doel op zichzelf moet worden. Als er een onderwerp is waar je echt iets over kwijt wilt en kunt, doe dat dan. Zo niet, ga dan ook niet nodeloos pagina’s vullen. Dit komt de leesbaarheid niet ten goede en wordt afgestraft.
Een manier om dit te doen is het maken van monsterartikelen. Het kost tijd om dit te maken, maar het is van enorme betekenis voor zowel Google als de bezoeker van je site. Gebruik hierbij de expertise die je hebt in jouw vakgebied. En nogmaals: het moet geen doel op zich worden om dit soort artikelen te maken. Je kunt prima artikelen maken van 300 á 400 woorden. Zorg ervoor dat je antwoord of oplossingen geeft voor problemen die je doelgroep heeft. Hierbij moet je letten op keywords, maar belangrijker nog wel is dat je in je tekst antwoord geeft op de zoektermen. Als dit ongeveer matcht, dan kom je naar voren.
Monsterartikelen zijn een krachtige aanvulling op de minder omvangrijke artikelen. Een prima versterking van de kracht van je monsterartikel kan een video zijn. Dit kan een uitleg bevatten over het onderwerp van jouw artikel. Hierdoor wordt zowel de visuele als tekstuele bezoeker bediend.
Maak je tekst aantrekkelijk
Wat ook enorm effectief is, is het maken van behapbare stukken tekst of onderdelen van je contentmarketing. Meer dan 2000 woorden zonder tussenkopjes leest voor veel mensen erg lastig weg en is niet zo aantrekkelijk. Maar ook als je bijvoorbeeld een Webinar wilt geven bestaande uit verschillende onderwerpen, dan kan het voor de doelgroep fijner zijn om 10 filmpjes van een kwartier te zien dan één van 2,5 uur. Een ander voorbeeld van Snackable content zijn bijvoorbeeld top-10 lijstjes van de beste films, vegetarische recepten of van de beste plekken op een bepaalde vakantiebestemming. Op de één of andere manier vinden mensen dit heel prettig. Zorg wel dat dit goed /onderbouwd wordt.
Het doel van contentmarketing
Dat klinkt allemaal leuk en aardig, maar wat kun je nu eigenlijk bereiken met die contentmarketing? Zit je doelgroep daar wel op te wachten? En zo ja, dan heb je er toch nog niks aan? Ze lezen misschien de content waar je zoveel moeite in hebt gestoken, halen op wat ze nodig hebben en verdwijnen weer met de noorderzon. Dit is een optie, maar het is zeker ook mogelijk dat er iets anders gebeurt. Langzaamaan bouw je namelijk een band op met (delen van) je doelgroep. Dit is enorm waardevol en moet niet worden onderschat. Mensen zijn sociale wezens en hebben een enorme behoefte om relaties aan te gaan. Dit geldt voor mensen, maar ook voor bedrijven. Door je doelgroep iets te leveren waar ze iets aan heeft, kom je in de plus te staan, val je op en onderscheid je je van de concurrentie.
Wat bijvoorbeeld extreem effectief is, is het weggeven van iets. Dit kan een e-book zijn, maar ook een online brochure of een PDF-bestand met tips over jouw onderwerp. Hier treed de Wet van de Wederkerigheid in werking: mensen willen iets terugdoen voor datgene wat ze krijgen. Op deze manier leid je je doelgroep eigenlijk op tot klant. Er zullen bezoekers zijn die in dit proces nog niet weten dat ze klant worden of aan het worden zijn, maar dat toch worden. Het is enorm leuk als dit lukt.
Zet je content slim in
Als je iets van waarde creëert, dan is het verstandig om dit vaker in te zetten. Je kunt het prima vaker gebruiken. Ben je actief op social media, dan kun je jouw fantastische creatie ook prima daarop delen. Als je een video maakt, plaats het ook op bijvoorbeeld YouTube, Vimeo of Dailymotion. Zorg wel dat als je een video op je website plaatst, de kijker niet wordt doorgestuurd naar een andere website. Je wilt immers dat ze op jouw site blijven.
Het is sowieso goed om je content cross-mediaal te verspreiden, want zo bereik je meer mensen. Maar het is ook goed voor je SEO, want zo verwijzen verschillende platforms naar jouw creatie. Dit kan de waarde in de ogen van Google enorm verhogen. Even een voetnoot: zorg wel dat het passend is. Een artikel over manieren om je carrière een boost te geven is passender op LinkedIn dan op Instagram.
Je website als fundament
Op het gebied van marketing is het als ondernemer verstandig om je website als basis te nemen. Van hieruit kun je andere kanalen inzetten die je inspanningen kunnen versterken en meer bezoekers naar je website brengen. De reden dat het slim is om je website als basis te nemen, is dat het stabiel is. Als Facebook haar beleid veranderd ten nadele van zakelijke advertenties, wat laatst is gebeurd, dan heb je een probleem als je daar voornamelijk op actief bent. Jouw website is een uiterst stabiele factor in een wereld die per dag kan veranderen. Je website is er altijd, en als die goed is dan is de basis van je marketingactiviteiten ook goed.
Contentmarketing inzetten als strategie
Het creëren van content, in welke vorm dan ook, moet onderdeel van een overkoepelende strategie. Met jouw onderneming, markt en doelgroep als uitgangspunt moet het bijdragen aan je eigen doelstellingen. Je wilt een band opbouwen met je doelgroep, je wilt dat ze voor jou gaan kiezen. Content is een middel hiertoe. Het is belangrijk dat de content consistent is, dat er een rode draad in zit. Als de content doel op zichzelf is, gaat het zelden effectief zijn. Juist hierom is het raadzaam om te gaan werken met een contentkalender. Hierdoor wordt overzichtelijk wat, wanneer en door wie iets moet gebeuren, maar ook wat er al is gebeurd.
Beantwoord vragen die mensen kunnen hebben
Featured Snippets zijn antwoorden op vragen die mensen gedurende de tekst kunnen hebben. Hierdoor kun je bepaalde begrippen duidelijk maken of een context schetsen in een tekst. Dit is erg gebruiksvriendelijk en voorkomt tevens dat bezoekers elders op het web hun antwoorden gaan zoeken. Als je dit uitbouwt of uitbreid, dan kun je een soort mini-Wikipedia of kennisbank gaan creëren, iets wat Google en ook de klant op den duur op gaan merken. Je wordt een aantoonbare specialist op jouw vakgebied!
Maak een samenhangend geheel van je website
Een eigen Wikipedia of kennisbank op je website, het klinkt fantastisch. Maar dit is slechts een deel van het verhaal. Je website moet ook goed in elkaar zitten, het moet een kloppende structuur hebben. Als dit niet zo zou zijn, dan zou Google alleen maar losse pagina’s zien, terwijl ze nu een samenhangend geheel ziet. Die structuur bestaat grofweg uit een hoofdonderwerp en daaruit voortvloeiende subonderwerpen, welke weer daaronder passende artikelen of blogs hebben. Vervolgens moeten die pagina’s en artikelen ook weer onderling naar elkaar verwijzen (als dat relevant is natuurlijk). Zo bouw je je website als een spinnenweb. Eigenlijk is dit een alternatief voor de backlinks, waarbij je nu binnen je site naar andere, relevante pagina’s en artikelen verwijst. Zo ontstaat er een logisch en organisch geheel.