10 tips voor een gratis hoge positie in Google
28 mei 2018 

10 tips voor een gratis hoge positie in Google

Gratis een hoge positie verkrijgen in Google is belangrijk en waardevol. Want als je gratis klanten trekt, dan is dat toch het best denkbare scenario? In dit artikel krijg je 10 gouden tips waardoor je een hogere positie krijgt in Google. Aan de basis hiervan ligt Search Engine Optimization (SEO), oftewel zoekmachineoptimalisatie. Dit is een belangrijk onderdeel van iedere (internet)marketingstrategie. Je probeert de randvoorwaarden te scheppen die leiden tot een zo hoog mogelijk positie in zoekmachines. Deze 10 tips voor een gratis hoge positie in Google is niet meer dan een eerste, maar wel een onmisbare stap.

Tip #1 Gebruik keywords

 

Keywords gaan altijd over de onderwerpen van je artikelen. Je schrijft artikelen zodat mensen het lezen en er interesse in krijgen, er iets aan hebben, maar ook om ze kennis te laten maken met jouw bedrijf. Verzin één of enkele keywords die hierover gaan. Deze moeten echt relevant zijn en over het onderwerp gaan. Uitgangspunt bij je keywords is altijd de doelgroep. Welke zoekwoorden of -combinaties zouden ze gebruiken? Als je deze keuze hebt gemaakt, kan het echte feest beginnen.

Tip #2 De title tag


De title tag is het startpunt van de keywordoptimalisatie. De title tag is de titel die mensen zien als ze een pagina vinden in een zoekmachine. Dit is meestal de titel van je artikel, blog of pagina, maar je kunt deze ook aanpassen zodat deze anders getoond wordt in zoekmachines. Maak hier indien nodig ook gebruik van. Verzin een aansprekende titel die de lading dekt. Het moet een korte en krachtige slogan zijn. Je wilt dat het onderwerp zo ver mogelijk vooraan. Als je onderwerp is ‘taarten bakken’, dan kan een titel zijn: ‘taarten bakken in 4 stappen.’ Ik denk dat je het idee wel snapt. Let er wel op dat dit voor alle pagina’s van je website geldt, inclusief de belangrijkste: je homepage. Die wordt nog wel eens vergeten.

Tip #3 Meta description


Aanvullend op de title tag, is de meta description. Dit is een korte omschrijving van de betreffende pagina, uiteraard met je keywords. Zorg dat dit goed leesbaar is, om volledige zinnen gaat en jouw pagina zo goed mogelijk samenvat. Ook is het goed om hier een overtuigend verhaaltje van te maken dat mensen aanspreekt en uitnodigt om op de link te klikken.  De strijd in zoekmachines in het algemeen, en Google in het bijzonder, is hard. Krijg je veel kliks, dan stijg je harder omdat je pagina als relevanter wordt gezien.

De title tag en de meta description kunnen niet zonder elkaar, en dit komt vooral doordat ze gezamenlijk naar voren komen. Het ziet er dan als volgt uit:

 

Meta description van J&R Marketing

Tip #4 De URL


Een goede URL ligt misschien voor de hand, maar het is zeer belangrijk en er wordt soms onzorgvuldig mee omgesprongen. De afkorting staat voor Uniform Resource Locator en is de verwijzing naar de pagina. Dit is altijd uniek. Het belangrijkste voor de URL is dat het kort en krachtig is. De tegenwoordig steeds slimmer wordende zoekmachines moeten kunnen begrijpen wat het onderwerp is. Het keyword moet zoveel mogelijk naar voren. Tot slot is het zeer belangrijk om te beseffen dat de positie die je met een bepaalde pagina opbouwt in Google, gelinkt is aan de URL. Wijzigt deze, dan ben je ook je positie kwijt! Zorg dus dat het in één keer goed is.

Tip #5 Breadcrumbs


Met een breadcrumb maak je de bezoeker duidelijk waar de bezoeker zich bevindt op de website. Het geeft de bezoeker oriëntatie waar hij of zij is op de website. Tevens kun je je keyword een keer extra kwijt. Tot slot zorgt het voor een meer logische indeling van je website.

Breadcrumbs van J&R Marketing

  Tip #6 De titels


Je leest het goed: titels staat in meervoud geschreven. Alles begint met de juiste titel (verwar dit niet met de title tag, dat is de titel van de pagina, niet van het artikel zelf). Zorg dat de keywords ook hier weer zo ver mogelijk naar voren staan. Zorg ook dat de titel lekker loopt en duidelijk vertelt waar het artikel over gaat.

Naast de titel van het artikel kun je het beste ook met tussenkoppen werken. Dit geeft je tekst ordening en wordt gewaardeerd door Google. Het keyword moet hierin dus (het liefst) ook verwerkt worden. Overdrijf het niet, want de slimheid van Google heeft het echt wel door als jij in een tussenkopje het keyword 4x noemt.

Tip #7 Het gebruik van keywords


Het is belangrijk om het keyword veel naar voren te laten komen in je artikel. Het uitgangspunt echter is een aantrekkelijk artikel, waarbij je er slim aan doet om in je achterhoofd te houden je zoekwoorden wel naar voren te laten komen. Ideaal gezien is de tekst vloeiend en aantrekkelijk, en komen tegelijkertijd de keywords erin naar voren.

Voorkom trouwens te allen tijde dat je gaat spammen met keywords. Dit is onaantrekkelijk voor de lezer en wordt afgestraft door Google. Het kan wel zo zijn dat je een zoekwoorden veel gebruikt in de 1e alinea en later minder. Dan kan elkaar dat prima opheffen.

Keywordspam vermijden

Tip #8 Het gebruik van zoekwoorden


Ten aanzien van het gebruik van zoekwoorden zijn er een aantal zaken enorm van belang. Voor de overzichtelijkheid zet ik ze voor je op een rijtje.

  • Gebruik brede zoektermen: als je op bepaalde keywords gevonden wil worden, doe je er verstandig aan dit niet exact in de tekst te herhalen, maar het wat anders uit te leggen. Gebruik hierbij nog wel je keyword. Dit is belangrijk voor de variatie.
  • Maak gebruik van synoniemen voor je keywords.
  • Denk aan spelfouten. Google ziet dit en kan dit afstraffen.

Tip #9 Longtail-keywords


Meer en meer mensen zoeken in Google met 4 of meer zoekwoorden. Dit komt omdat ze merken dat Google slimmer wordt en dat ze specifieker kunnen zoeken. Probeer in de huid van je doelgroep te kruipen en hoe zij zouden kunnen Googelen. Hier liggen kansen, veel ondernemers gaan bij teksten die ze maken uit van korte zoekcombinaties.  Voor de beginnende of laag staande website is dit een heel fijne manier om bezoekers naar je website te krijgen.

Tip #10 Keywordresearch


Bij je onderzoek naar de juiste keywords moet het uitgangspunt je inlevingsvermogen zijn. Beredeneer vanuit de doelgroep en hoe zij zouden zoeken. Durf hier creatief in te zijn.

Toch zijn er een aantal handige tools die je kunnen helpen bij dit proces:

  • Google Suggest: als je zoekt in Google zul je vast al gemerkt hebben dat als je een woord intoetst dit wordt aangevuld. Hierbij kun je direct ontdekken welke zoektermen bij een bepaald woord veel gezocht worden.
  • De keywordplanner van Google: als je een Google Ads-account hebt dan kun je gebruik maken van de Keywordplanner. Je hoeft niet actief budget in te zetten, maar wel een account hebben. Hier kun je veel informatie vinden over zoekwoorden, de mate van concurrentie en alternatieve combinaties. Zeker ook een goede manier om onderzoek te doen en te verantwoorden waarom je bepaalde keywords gebruikt. Zorg wel dat je ook je eigen creativiteit en inlevingsvermogen in de doelgroep blijft toepassen!

Keyword Research

Als je deze 10 gouden tips volgt, dan ga je door een hogere positie in Google op termijn zeker succes krijgen met je bezoekersaantallen. Je bent er dan natuurlijk nog niet. De kunst is om de kwantitatieve bezoeker ook een kwalitatieve bezoeker te maken, dus een trouwe en goede klant. Hierover gaat het volgende artikel.

Reactie plaatsen