Een goede website boekt resultaten
30 september 2017 

Een goede website boekt resultaten

Sommige websites zien er prachtig uit maar leveren geen resultaten. Andere websites zien er totaal niet uit maar trekken hordes bezoekers en boeken tonnen omzet. Een goede website boekt resultaten. Daar draait het uiteindelijk om. Wat maakt het verschil?

Misschien heb je ‘9 manieren om meer bezoekers op de website te krijgen’ al gelezen. Vandaag gaan we iets dieper. Wat zorgt er nou echt voor dat jouw website goede resultaten boekt? Bij J&R Marketing gebruiken we de EFG-formule:

E = Eenvoud Eerst

Een goede website boekt resultaten omdat die overzichtelijk en logisch is.

Een goede website is als een simpele weg die bijna geen bewegwijzering nodig heeft. Slechte websites zijn als een doolhof waarin je verdwaalt. Jouw gast vindt dan al snel het kruisje bovenaan het venster: weg bezoeker, weg resultaat.

Hoe voorkom je dit?

Het meest belangrijke is om hoofd- van bijzaken onderscheiden en het overbodige weg te snijden. Dat begint bij de kleuren. Gebruik niet meer dan twee of drie kleuren in je huisstijl en zorg voor voldoende witruimte. Niet alleen rondom de teksten, beelden en buttons, maar ook er tussenin. Dit geeft rust.

Daarnaast is het belangrijk om de balans te vinden tussen de onderdelen op de websites. Less = more. Hoe meer je de onnodige elementen wegsnijdt, hoe rustiger en prettiger de website voor de bezoeker. Hoe beter en sneller de website laadt des te beter.

Bedenk daarom voor ieder website-element: wat is het doel van deze pagina? Wat is het doel van dit element? Versterkt dit element het doel van de pagina? De elementen die je overhoudt na het stellen van deze vragen zijn krachtig en dienen een duidelijk doel.

Kortom – waarom eenvoud eerst?

  • Rust op de website zorgt voor een prettige en vlotte beleving voor de bezoeker.
  • Een prettige en vlotte beleving zorgt direct voor hogere conversie en klantretentie.
  • Een eenvoudige website is minder kostbaar en ‘lastig’ in oplevering en onderhoud.

Nu we de basis hebben gelegd is het tijd voor de volgende stap:

F = Fenomenale Fuik

Jouw website is een middel om je onderneming succesvol te maken. Dat doen we door bezoekers over te laten gaan tot actie via een zogenaamde Call-to-Action (CTA). De meest voorkomende CTA’s waar we onze klanten mee helpen:

  • Kopen van jouw product of dienst
  • Inschrijven voor de nieuwsbrief
  • Volgen via social media
  • Recensie achterlaten
  • Contact opnemen
  • Offerte opvragen.

Hoe laten we bezoekers overgaan tot actie? Simpel: we bouwen een fenomenale fuik. Een fenomenale fuik doet drie dingen:

  • massa’s website bezoekers aantrekken
  • Websitebezoekers aanzetten tot actie
  • Van websitebezoekers trouwe klanten maken

Het internet is als een gigantische oceaan en elke website is als een fuik die zoveel mogelijk vissen probeert te vangen. Een fuik is een getrapt net waar elke stap in de fuik het onwaarschijnlijker maakt dat de vis ‘ontsnapt’. Nou zijn klanten natuurlijk geen vissen maar mensen. En probeer je klanten niet te ‘vangen’ maar iets van waarde te bieden. Toch past deze metafoor perfect bij een website die resultaat boekt.

De fuik kent namelijk verschillende trappen voordat een vis ‘definitief’ in het net zit. Een website kent ook verschillende stappen voor een klant sterk verbonden is aan jouw bedrijf. Wat zijn die stappen en hoe werkt dat?

Stap 1: meer websitebezoekers

De eerste stap is meer websitebezoekers krijgen. Dat doe je door waarde te bieden die wordt herkent door zowel bezoekers als door Google. Klanten bepalen wat zij waardevol vinden maar Google bepaalt of jij uberhaupt in de zoekresultaten gaat verschijnen. Je zult dus een balans moeten vinden tussen die twee door goede content te bieden die op waarde wordt geschat door websitebezoekers en door Google.

Stap 2: meer resultaat

Wanneer je Google zover hebt gekregen jou te laten verschijnen en de klanten in grote getalen op je website verschijnen is het tijd voor de volgende stap: zorgen dat ze willen blijven en terugkomen. Het belangrijkste heb je al gedaan als het goed is door de eenvoud eerst principes toe te passen.

Wat kun je verder doen om bezoekers op de website te houden?

De eerste indruk is belangrijk. Zorg dat het meest waardevolle dat je te bieden hebt meteen zichtbaar is – dat je er niet voor hoeft te scrollen. Nog beter is wanneer een bezoeker op een pagina terecht komt die gepersonaliseerd is voor diens interesse. Dan heb je grote kans dat de bezoeker overgaat tot actie en weer terugkomt.

Nog beter is wanneer je een manier hebt om contact te houden na dat eerste bezoek. De twee manieren die wij het meest adviseren is e-mailmarketing en Facebook retargeting.

Bij e-mailmarketing verzamel je mailadressen van bezoekers van je website en bied je ze periodiek waardevolle informatie. Het is belangrijk bij e-mailmarketing om goed na te denken vanuit het perspectief van de klant. Wat vinden zij waardevol? Hoe vaak is prettig om een mailing te ontvangen?

Bij Facebook retargeting ga je facebook adverteren naar bezoekers van je website. Dit is enorm krachtig omdat bezoekers vaak niet meteen bereidt zijn om tot actie over te gaan bij de eerste indruk. Het is natuurlijk de vraag of de bezoeker een tweede keer terug gaat komen. Facebook retargeting laat je de bezoeker een tweede keer bereiken en herleidt hem of haar weer terug naar jouw aanbod. Deze keer is de kans op actie alleen veel groter.

Stap 3: meten en verbeteren (nog meer resultaat)

Mooi. Je hebt een website die resultaten boekt. Meer bezoekers en meer klanten. Maar de concurrentie staat niet stil. Internet betekent dat de concurrentie van alle kanten kan komen. Innovatie is een must. Geen probleem. Bij J&R Marketing gebruiken we daarvoor twee methodes die jij ook kunt toepassen.

Customer Journey Mapping. Hier kunnen we een boek over schrijven (en hier zijn al genoeg boeken over geschreven) maar het principe is heel simpel. Jouw bedrijf heeft één of meerdere doelgroepen. Stel je een persoon voor die een doelgroep vertegenwoordigd. Noem hem Kees, of Amy, of een andere naam naar keuze. Vervolgens kijk je wat voor klantreis (customer journey) dit fictieve persoon aflegt van eerste contact tot aankoop. Per stap kijk je wat de klant meemaakt en hoe dit beter zou kunnen.

Dit proces herhaal je voor iedere mogelijke doelgroep en iedere mogelijke klantreis. Het resultaat is dat je keer op keer verbeteringen kunt doorvoeren die de klantreis telkens iets krachtiger maakt. Daarmee zul je het resultaat stap voor stap blijven verhogen.

De tweede methode die we eerder op ons blog hebben behandelt is de Lean-startup Methode. Dit is een werkwijze om doorlopende innovatie in het bedrijfsproces te verweven.

G = Geweldige Goederen

Uiteindelijk boekt een goede website resultaten omdat de goederen geweldig zijn: jouw verhaal, je product, jouw diensten, het klopt en klanten zijn tevreden.

Bekijk ook

Reactie plaatsen