Misschien heb je het al gezien. De Google advertenties aan de rechterkant zijn verdwenen. Google heeft dit al een paar maanden geleden aangekondigd en eind februari is het daadwerkelijk doorgevoerd. Voorheen werden er drie advertenties getoond boven de organische zoekresultaten en zes advertenties aan de rechterkant. Dit is dus veranderd. Nu worden er alleen nog maar drie advertenties vertoond boven de organische zoekresultaten en de advertenties aan de rechterkant worden niet meer getoond.
Op zoekwoorden waar veel zoekvolume op is verschijnen er vier advertenties boven de organische zoekwoorden. Onder de organische zoekresultaten verschijnen er ook drie Google Adwords advertenties.
Wat betekent dit nou?
Wanneer je onderneming niet afhankelijk is van Google Adwords veranderd er niks. Wanneer je onderneming wel inspeelt op Google Adwords en de eerste drie posities heeft geclaimd veranderd er ook weinig. Voor ondernemingen die Google Adwords inzetten en niet scoren op de top drie posities gaat er wel iets veranderen. Het is lastig te voorstellen, maar waarschijnlijk gaan de bezoekersaantallen via Google Adwords sterk afnemen. Dit komt voornamelijk door het feit, omdat je niet meer op de eerste pagina van Google te zien bent of helemaal onderaan de pagina wordt getoond. Dit gaat minder klikken opleveren en dus ook minder bezoekers.
Wordt adverteren in Google ook duurder?
Wij verwachten dat het adverteren in Google duurder gaat worden. Waarom? Een groot gedeelte van de inkomsten van Google komt vanuit Google Adwords. Zal jij aanpassingen aan jouw business doen zonder dat het meer gaat opleveren? Google dus waarschijnlijk ook niet. De concurrentie op een goede advertentiepositie gaat alleen maar toenemen. Op de meeste zoekwoorden gaat steeds meer geboden worden en dit gaat de klikprijs doen stijgen. Je krijgt op deze manier minder klikken voor hetzelfde budget en dus wordt het adverteren met Google Adwords duurder.
Moet ik als een kleine partij dan stoppen met Google Adwords?
Nee, juist niet! Als ondernemer en helemaal als je inzet op het internet is het van belang om constant met de veranderingen mee te gaan. Charles Darwin zei het al…
Het is niet de sterkste in zijn soort die overleeft, noch de meest intelligente, maar degene die het meest openstaat voor verandering.
En ook hierbij is dit weer geheel toepasselijk. Het is nu al te voorspellen. Veel partijen gaan stoppen met Google Adwords. Waarom? Omdat heel weinig Google Adwords campagnes volledig zijn geoptimaliseerd en nog niet het maximale resultaat behalen voor de onderneming. En dit gaat dus alleen maar lastiger worden. Hiermee gaan de Adwordskosten stijgen en het resultaat wordt alleen maar minder. Ondernemers zijn dan al snel geneigd om te stoppen met Google Adwords. En dit geeft jou als ondernemer alleen nog maar meer mogelijkheden.
Wat moet je dan doen?
Het wordt steeds belangrijker om kwalitatieve Google Adwords campagnes op te zetten. Het is niet verstandig om zonder enige kennis van adverteren op Google te beginnen met Google Adwords. Met een goed opgezette Google Adwords campagne is het nog steeds mogelijk om hoog te scoren op Google en weinig te betalen per klik. De landingspagina’s worden in dit proces steeds belangrijker. Google beoordeelt de campagne mede op de landingspagina. Houdt de CTR sterk in de gaten, maar ook zeker de bouncepercentage op de landingspagina’s.
- Houdt de CTR sterk in de gaten
- Speel in op Longtail
- Huur een professional in
- Zorg voor goede landingspagina’s
- Blijf optimaliseren
Een goede tip om een krachtige landingspagina op te zetten is; Voorkom keuzestress bij de bezoeker.
Maak aparte mobiele advertenties
Op mobiele apparaten werden altijd maar drie betaalde advertenties vertoond boven de gratis Google zoekresultaten. Op dit gebied veranderd er dus niks, maar het is wel van belang dat je aparte mobiele advertenties gaat aanmaken. Op mobiele apparaten betaal je een andere klikprijs. Het is van belang om dit goed in de gaten te houden en meer te gaan bieden op apparaten waar de meeste conversies uitkomen.
Google SEO wordt steeds belangrijker
Wij adviseren onze klanten altijd in om in te zetten op Google SEO. Google SEO is een investering in de toekomst en je wordt minder afhankelijk van Google. Hoog scoren in de gratis zoekresultaten voorkomt dat je hoge investeringen hoeft te doen om bezoekers op de website te krijgen. Doordat er nu minder betaalde advertenties worden vertoond, wordt er ook meer geklikt op de gratis zoekresultaten. En dit geeft volop mogelijkheden.
Google Adwords verdwijnen aan de rechterkant
De Google advertenties aan de rechterkant zijn verdwenen. Voorheen werden er drie advertenties getoond boven de organische zoekresultaten en zes advertenties aan de rechterkant. Nu worden er alleen nog maar drie advertenties getoond boven de organische zoekresultaten en de advertenties aan de rechterkant worden niet meer getoond. Op zoekwoorden waar veel zoekvolume op is verschijnen er vier advertenties boven de organische zoekwoorden. Onder de organische zoekresultaten verschijnen er ook drie Google Adwords advertenties.