Het kiezen en uitvoeren van de juiste SEO-strategie is voor veel bedrijven en ondernemers een project voor de langere termijn. Wil je snel resultaat, dan ga je gericht en betaald adverteren. Veelal echter zoeken mensen op bepaalde onderwerpen en kijken ze naar de organische resultaten in zoekmachines. Voor veel bedrijven lijkt het welhaast onmogelijk om een gunstige positie te verkrijgen bij de voor hun relevante onderwerpen. En hoewel de concurrentie natuurlijk behoorlijk kan zijn, is voor de ‘kleine’ ondernemer het Google-tijdperk een zegening.
Zoekmachines worden slimmer en organischer en willen kwaliteit leidend maken. Experts, goeroes en vakspecialisten krijgen hierdoor fantastische mogelijkheden. Bij elke juiste SEO-strategie is het goed de filosofie van zoekmachines als uitgangspunt te nemen. Als je hier je expertise aan koppelt, dan is SEO een uitstekend middel om je te positioneren in jouw specifieke markt. Maar hoe kun je die filosofie in de praktijk toepassen.
1. Vind en optimaliseer de juiste zoekwoorden
Dit onderwerp is ook al behandeld in een eerder artikel. Dit legt de basis voor het SEO-succes. Door van de belangrijke stappen een lijstje te maken en dit af te werken, kun je met elke tekst gericht werken naar succes. Zorg dat je helder voor ogen hebt welke zoekwoorden kunnen bijdragen een betere vindbaarheid. Dit lijstje is per definitie voorlopig en kan worden aangepast voor voortschrijdend inzicht en veranderingen in de markt, maar is wel iets waar je eerst mee uit de voeten kunt. Bij het opstellen van de lijst met keywords ga je uit van 2 aspecten: keywordonderzoek en vooral ook ‘gezond verstand’. Probeer je in te leven in de doelgroep en ga hierbij ook af op je gevoel. Het onderzoek is aanvullend op je gezonde verstand. Als je artikelen plaatst, kun je zorgen dat Google dit weet. Dit doe je door je website te koppelen met de Search Console van Google. Dit is heel belangrijk om te doen!
Als je de juiste keywords hebt dan ga je hier artikelen en teksten over schrijven. Zorg dat je je hierbij houdt aan een aantal basale uitgangspunten die voor zoekmachines belangrijk zijn. Voorbeelden zijn dat het keyword overal zo veel mogelijk vooraan moet, dat de titel en de meta-descriptions het keyword bevatten en dat je niet doorslaat door de zoekwoorden te gaan ‘spammen’. Een uitgebreidere analyse vind je hier.
2. Contentmarketing: creër rijkdom
Aan het fenomeen contentmarketing hebben we al eerder aandacht besteed. Zorg dat je rijke artikelen maakt met complete afbeeldingen, een crossmediaal aanbod, video’s, links en waardevolle, grote artikelen. Het is ook goed als je regelmatig artikelen publiceert. Dit houdt je website levend en toont aan Google aan dat je je website ontwikkeld. Met contentmarketing bouw je een band op met bezoekers, iets wat op termijn goede en vaste klanten kunnen worden.
3. SEO-structuur: Spin in het web
Er zijn 2 soorten content: blogs en standaardinformatie. Met blogs geef je verdieping, inspiratie en opinies. Met de wat saaiere uitleg van onderwerpen, waarin je basale uitleg geeft en zaken definieert, kun je mensen op je website krijgen die daarop zoeken. Dit kan elkaar perfect aanvullen. Voor zoekmachines en voor bezoekers is het van belang dat er een logische opbouw in je website zit. Er moet een weg naar jouw content zijn. Een oplossing hiervoor is een kennis- of informatiecentrum die je ergens in je footer plaatst. Hierin plaats je de ‘tijdloze’ en saaiere content, die je aanvult met blogs die aantrekkelijker zijn. Zet dus een blog én een kennisbank op. Hierbij is het belangrijk om interne links te plaatsen zodat relevante pagina’s naar elkaar verwijzen. Verder is het ook verstandig in artikelen te verwijzen naar gerelateerde artikelen.
4. SEO-strategie goes ‘social’
De invloed van social media is vandaag de dag enorm, dat weet iedereen. Dit heeft ook een enorme impact op je SEO-strategie. Zoekmachines zien social media ook als een indicator van de populariteit van je website. Het is belangrijk om je website als (uitvals)basis te gebruiken, maar zorg wel dat je aanwezig bent op de grotere platformen zoals Facebook, LinkedIn en Twitter. Als je hier nog niet op scoort, dan kun je overwegen om bijvoorbeeld een Facebook-campagne te lanceren die het aantal likes een boost geeft. Eerder al hebben we aandacht besteed aan het belang van social media voor je business.
5. Kwaliteit boven kwantiteit
Als laatste is het belangrijk om te gaan voor kwaliteit boven kwantiteit. Dit betekent niet dat de hoeveelheid artikelen er niet toe doet, maar dat het uitgangspunt het leveren van kwaliteit moet zijn. Zorg dat je jouw expertise gebruikte en inzet voor je content. Wees niet bang om je kennis te delen, dit wordt gewaardeerd door zoekmachines en potentiële klanten. Produceer voldoende content, maar zorg ervoor dat dit niet het doel is. Voeg waarde toe! De zoekmachines, met name Google, wordt steeds slimmer en heeft als filosofie het tonen van relevante kwaliteit op basis van specifieke zoekopdrachten.
Als je deze 5 uitgangspunten in hoofdlijnen hanteert binnen je SEO-strategie, dan zal succes niet uitblijven, zeker als je echt kennis van zaken hebt binnen jouw specifieke branche. Je zorgt dat je jouw kwaliteiten aan het voetlicht brengt en toont dit aan klanten. De wereld van het internet biedt nog altijd enorme kansen om dit te doen.