Een vliegende start maken en direct meer verkeer, aanmeldingen en verkopen realiseren op uw website? Het kan allemaal door middel van adverteren op internet. Waar we eerst nog beperkt waren in de kanaalkeuze voor advertenties, zijn er met de komst van het internet ontzettend veel mogelijkheden bijgekomen. Tegenwoordig is alles te meten en is het ondenkbaar om geld uit te geven zonder te weten wat u daarvoor terugkrijgt. Thank you, Internet!
Voordelen van adverteren op internet
Adverteren op internet heeft als grootste voordeel, zoals hierboven al even genoemd, dat alle resultaten meetbaar zijn. Werkt iets niet? Dan kunt u er direct mee stoppen en beginnen aan een nieuw project, zonder dat u er teveel tijd en geld aan besteedt. Op die manier is het tegenwoordig ook rendabel voor kleine ondernemingen met een minimaal budget om te adverteren. Een tweede, groot voordeel is dat via het internet specifieke doelgroepen bereikt kunnen worden. Waar het eerst moeilijk was om zeer gericht doelgroepen te vinden via kanalen als tijdschriften, tv of radio, is dit tegenwoordig een fluitje van een cent. Tot slot is het mogelijk om afwisselend (of tegelijk) verschillende kanalen in te zetten, zonder dat u hier veel voor betaalt. Zo kunt u met uw advertenties onder andere terecht bij Google Adwords, Google Retargeting en Facebook Adverteren. Hieronder zullen we dieper ingaan op elk van deze handige adverteermogelijkheden.
Google Adwords
De meest bekende vorm van adverteren op internet is adverteren via Google Adwords. Dit kanaal wordt vaak gezien als het meest krachtige marketingkanaal van dit moment. Niet zo gek, want het programma heeft vele, uitgebreide mogelijkheden om een specifieke doelgroep te kunnen bereiken. Zo kunt u uw advertenties inzetten op:
- Demografische gebieden
- Lokaal goed gevonden
- Relevante zoekwoorden voor de onderneming
- Specifieke, gewenste producten en/of diensten
- Gewenste dagen in de week
- Gewenste tijden op de dag
Een groot voordeel van Google Adwords is dat u uw advertenties kunt laten zien aan bezoekers die op zoek zijn naar uw product. Hoe werkt dit precies? Wanneer u wilt adverteren voor een specifiek product, kunt u aangeven bij welke zoekopdrachten in Google de advertentie wordt weergegeven. Verkoopt u bijvoorbeeld motorrijlessen in Groningen dan kunt u ervoor kiezen dat uw advertentie alleen wordt weergegeven wanneer iemand de combinatie van motorrijles en Groningen gebruikt. Een groot deel van de mensen die een soortgelijke zoekopdracht uitvoert, zal daadwerkelijk op zoek zijn naar motorrijles in Groningen. En laat dat nou net de doelgroep zijn die u wilt bereiken.
Het is bij Google Adwords van belang om te meten en te analyseren. Zo zult u moeten uittesten op welke zoekwoorden uw advertentie de meeste opbrengsten heeft. Maar wanneer u hier een klein beetje tijd in investeert, kunnen de resultaten groots zijn. Om u op weg te helpen biedt Google een startpakket aan waarbij u voor €25 euro een advertentiebudget van €100 euro kunt bestellen. U krijgt dus in principe €75 euro van Google cadeau. Hierdoor kunt op een voordelige manier bekend raken met Google Adwords en haar mogelijkheden.
Google Retargeting
Een andere krachtige manier van adverteren op internet is Google Retargeting. Deze vorm van adverteren wordt momenteel nog door maar weinig ondernemers ingezet, terwijl er zeer grote resultaten mee behaald kunnen worden. Google Retargeting richt zich op bezoekers die al interesse hebben getoond in een product, maar die dit product nog niet direct hebben aangeschaft. Hoe werkt dit nu precies? Stel, u verkoopt schoenen en heeft afbeeldingen van verschillende soorten en maten op uw website staan. Wanneer u nu werkt met Google Retargeting, kan dit programma precies zien welke afbeeldingen een bezoeker op uw website heeft bekeken. Hierna kan het programma de bezoeker volgen op het internet en advertenties van de bekeken schoensoort laten verschijnen. Is de bezoeker bijvoorbeeld naar YouTube gegaan om een filmpje te bekijken, dan verschijnt er een advertentie van de bekeken schoenen naast het filmpje. De kans dat de bezoeker de schoenen alsnog bij u aanschaft wordt op deze manier aanzienlijk groter.
Dit is een simpel voorbeeld, maar met goed doorgedachte Retargeting-acties kunnen enorme resultaten worden behaald. Adverteren met Google Retargeting is daarnaast vaak goedkoper dan direct adverteren via een kanaal, zoals YouTube of Facebook, en is vooral veel relevanter aangezien de bezoeker al interesse heeft getoond in uw product.
Facebook Adverteren
Uw advertenties vertonen in de gewenste regio’s, gericht op de juiste doelgroep? Het is allemaal mogelijk met Facebook Adverteren. De uitgebreide advertentiemogelijkheden maken het mogelijk om doelgroepen nauwkeurig te bereiken met zowel tekst- als beeldadvertenties. Het bereik van Facebook Adverteren is erg groot en vormt de ideale manier om uw website een boost te geven. Dit kan ook niet anders met 9 miljoen gebruikers, waarvan 50% dagelijks inlogt op Facebook.
Net als bij Google Adwords kunnen specifieke doelgroepen worden bereikt. Facebook Adverteren heeft echter nog specifiekere mogelijkheden. Bereik uw doelgroep bijvoorbeeld op basis van:
- Geslacht
- Leeftijd
- Woonomgeving
- Interesses
- En nog meer interessante aspecten
Op deze manier bereikt u alleen de gewenste doelgroep en kunt u bezoekers vanaf Facebook direct doorsturen naar uw website. Net als bij Google is het bij Facebook Adverteren ook mogelijk om Retargeting toe te passen.
Meer online kanalen om op te adverteren op het internet
Uit ervaring weten wij dat het meeste gehaald kan worden uit de bovenstaande kanalen, maar naast Google Adwords, Google Reatergeting en Facebook Adverteren zijn er ook andere mogelijkheden om te adverteren op internet. Zo kunt u denken aan adverteren op Marktplaats, YouTube, Twitter en Google Display. Wellicht komen we hier in een latere blog op terug.
Conclusie
Eigenlijk is de beste tip die wij u kunnen geven: durf te investeren en te adverteren. Een kleine investering kan zich al uitbetalen in grote resultaten en wie wil dit nu niet? Met adverteren op internet bereikt u doelgroepen die u anders niet zult bereiken. Zorg daarom voor een krachtige inzet van verschillende online kanalen.