In dit artikel zullen we vier belangrijke tips behandelen die je kunt gebruiken om de effectiviteit van de Facebook advertenties te verbeteren. Veel adverteerders kijken namelijk niet verder dan de “likes” en bereikbaarheid van het bericht. Echter zijn er betere manieren om de prestaties van Facebook advertenties te meten en die zullen wij behandelen.
Facebook en de minder goede maatstaven
Facebook is een populair social media platform, waar advertenties tegenwoordig het erg goed doen. Facebook heeft in de afgelopen jaren veel geïnfesteerd om het adverteer gedeelte steeds beter te maken. Dat blijft natuurlijk niet onopgemerkt voor bedrijven en steeds meer bedrijven proberen er ook op in te spelen. Veel adverteerders steunen op “likes” wanneer er op Facebook wordt geadverteerd en dat is niet zo gek. Het eerste wat je ziet op Facebook zijn natuurlijk het aantal likes. Echter is het tegenwoordig gemakkelijk om likes te kopen. Daarnaast zeggen de Likes tegenwoordig ook weinig over de bereikbaarheid op Facebook en over het behaalde resultaat met Facebook advertenties.
Hoe vergroot je het bereik op Facebook
Het bereik op Facebook is immers meestal veel meer dan het aantal mensen die daadwerkelijk geïnteresseerd zijn in jouw onderneming. Vervolgens heb je het aantal keer dat op het bericht of de video wordt gedeeld. Ook dit is geen goede indicatie aangezien mensen kunnen klikken, omdat de tekst simpelweg te lang is of omdat de video automatisch afspeelt en mensen zich er niet van bewust zijn dat het filmpje afspeelt. We zullen hieronder ingaan op de vier maatstaven, die van belang zijn om de Facebook advertenties krachtig op te zetten.
1. Begin bij het meet gedeelte
Voordat je begint met Facebook adverteren is het van belang om de conversies vast te stellen. Een aantal voorbeelden van conversies kunnen zijn:
- Meer offerte aanvragen
- Meer producten online verkopen
- Meer nieuwsbrief inschrijvingen
Een conversie bijhouden houdt in dat je een verband gaat leggen tussen de Facebook advertenties, het aantal klikken op een advertentie, klikprijs en kosten per behaalde conversie. Door de conversies te bepalen op de website en deze in te stellen krijg je goed inzicht in kwaliteit per advertentie. Op deze manier heb je inzichtelijk wat bijvoorbeeld één verkoop via Facebook jou heeft gekost.
Voorbeelden van meest voorkomende conversies zijn het aantal keer dat er is ingeschreven is op de mailinglijst nadat er op een Facebook advertentie is geklikt of het aantal verkopen die er zijn geweest na een klik op een Facebook advertentie. Op deze manier kun je meerdere conversies bedenken die daadwerkelijk de effectiviteit van de advertenties aangeven. Als je de conversiepixel goed hebt ingesteld dan zie je wat een behaalde conversie heeft gekost.
2. Plaats meerdere conversiepixels op de website
Hoe meer je meet op de website hoe meer bruikbare gegevens je zult verzamelen om de Facebook advertenties te kunnen optimaliseren. Het is daarom van belang om meerdere conversies pixel op de website te plaatsen. Voorbeelden hiervan zijn.
- Plaats een conversiepixel op de bedanktpagina, nadat het contactformulier op de website is ingevuld
- Plaats een conversiepixel op de bedanktpagina, nadat de offerteformulier op de website is ingevuld
- Plaats een conversiepixel op de bedanktpagina, na een transactie
Door te kijken naar de opbrengsten na het plaatsen van een advertentie op Facebook kun je al snel een indicatie krijgen van de effectiviteit van de advertentie. Het is van belang om meerdere advertenties te testen. Op deze manier kun je beoordelen hoe de advertenties presteren.
3. De kosten per klik en de klikfrequentie op Facebook
Kosten per klik geven aan wat de kosten zijn van een gemiddelde klik op een advertentie op Facebook. De klikfrequentie is het percentage van het aantal personen die op de advertentie hebben geklikt na het zien van de advertentie. Zorg er voor dat de kosten van de klik zo laag mogelijk blijven en dat de klikfrequentie zo hoog mogelijk is. Een hoge klikfrequentie krijg je simpelweg door de advertenties aantrekkelijk te maken en interessant te maken om op te klikken. Krachtig beeldmateriaal speelt hierbij een belangrijke rol. Facebook hecht waarde aan een hoge klikfrequentie en beloond dit met een lagere klikprijs.
4. Je laat één advertentie zien aan verschillende doelgroepen
Om de klikprijs zo laag mogelijk te houden en om het resultaat met Facebook adverteren zo hoog mogelijk te krijgen is het van belang dat je meerdere doelgroepen gaat aanmaken op Facebook. Een aantal voorbeelden van Facebook doelgroepen kunnen zijn:
- Personen die de afgelopen 30 dagen op de website zijn geweest
- Personen woonachtig in een bepaalde locatie
- Vrouwen tussen de 25- en de 32 jaar
Voordat je Facebook adverteren gaat inzetten is het van belang om meerdere doelgroepen aan te maken. Nadat je de doelgroepen hebt aangemaakt is het mogelijk om dezelfde boodschap te verspreiden onder de gewenste doelgroep. Wanneer je de conversies goed hebt ingesteld krijg je op deze manier een goed inzicht welke doelgroepen het meeste resultaat opleveren door middel van Facebook adverteren.
5. Houdt de bezoekers op Facebook zelf
Wat de meeste adverteerders doen is bezoekers vanaf Facebook doorverwijzen naar de eigen website om daarmee een bepaald doel te bereiken. En dit is ook een logische gedachte, maar Facebook heeft liever niet dat een Facebook gebruiker Facebook verlaat. Daarom worden Facebook advertenties ook altijd geopend in een nieuwe venster, zodat je wel op Facebook blijft. Zet daarom ook advertenties in waarbij je de bezoekers niet doorverwijst naar de eigen website. Een tip hierbij is om video’s te uploaden op Facebook en deze vervolgens te gaan promoten. Je zult zien dat Facebook dit gaat waarderen en je hiervoor gaat belonen door een veel groter bereik dan met andere advertenties. Een andere mogelijkheid is om te adverteren naar de eigen Facebook pagina. Wanneer je leuke content op de eigen Facebook pagina hebt staan die doorverwijst naar de website krijg je op deze manier de bezoekers ook weer op de eigen website.