Eén van de grootste kansen voor ondernemers op dit moment is Social Media. Maar zo weinig ondernemingen maken hier gebruik van en blijven, maar achter te feiten aanlopen. Social Media platformen zijn in de afgelopen jaren niet meer weg te denken uit het dagelijks leven. Je hoeft echt niet op alle Social Media kanalen actief te zijn, maar omarm één of twee Social Media kanalen en wees hier zeer actief op. Een aantal tips om succesvol Social Media bedrijfsmatig in te zetten:
- Kijk niet naar de concurrent
- Benader elk Social Media kanaal anders
- Vermaak de bezoeker op het kanaal zelf
- Wees creatief
- Houdt ook rekening met het gevaar van Social Media
Kijk niet naar de concurrent
Dit is een hele belangrijke eerste tip om mee te beginnen. Om Social Media krachtig op te zetten is het van belang om niet te kijken naar de concurrent. Een ander weet het vast beter, dus waarom niet even kijken wat de concurrent zegt en doet? Doe dit niet! Er zijn (op dit moment) nog maar weinig bedrijven die hun online onderneming echt goed opzetten. Ook zetten maar weinig ondernemers Social Media op een goede manier in, dus kijk niet teveel naar wat de concurrenten doen, want wellicht doet hij of zij ook maar wat. Probeer je eerder te verplaatsen in de doelgroep(en), zoek uit wat deze groep graag wil horen en probeer creatief te zijn.
Benader elk Social Media kanaal anders
Benader elk kanaal op een manier die past bij de eigenschappen van het kanaal. Je zult onderscheid moeten maken in de manier waarop je via verschillende wegen communiceert. Zo heeft het bijvoorbeeld weinig zin om op Facebook en Twitter identieke berichten te plaatsen. Bij Facebook kan langere berichten plaatsen, ondersteund met een foto of filmpje. Bij Twitter kan je echter slechts korte berichten plaatsen van 140 tekens. Vaak zijn de gebruikersgroepen per medium ook anders, dus houd hier rekening mee.
Vermaak de bezoeker op het kanaal zelf
Misschien is de meest gemaakte fout wel, het willen aantrekken van meer bezoekers naar de eigen website via verschillende Social Media kanalen. Het is goed om te weten. Een bezoeker die actief is op een Social Media kanaal is helemaal niet op zoek naar jouw diensten of producten. De kans dat hij of zij een product/dienst gaat aanschaffen via een Social Media kanaal is uitermate klein. Social Media kanalen zijn geen sales kanalen, maar wel heel goed om in te zetten om de naambekendheid te vergroten, de mailinglijst uit te breiden en de klantrelatie te versterken. Het is van belang dat je de bezoekers gaat vermaken op het kanaal waar ze al actief zijn.
Een goed voorbeeld hiervan is:
Upload altijd een filmpje zelf op Facebook in plaats van door te verwijzen naar YouTube. Bezoekers is op Facebook actief en wil helemaal niet doorverwezen worden naar YouTube.
Wees creatief
Hoe zit het nu met de toon in het bericht? Probeer dicht bij de klant of doelgroep(en) te staan en probeer vooral niet over te komen als een verkoper. Humor werkt vaak goed, maar pas hier ook mee op. Grappen ten koste van anderen zullen uiteindelijk gaan zorgen voor problemen en dit kan de bedrijfsnaam ernstig beschadigen.
Bekijk het onderstaand voorbeeld van humor in de webcare van Samsung Canada. Nadat een trouwe klant vroeg om een gratis Samsung telefoon reageerde Samsung op een goede manier:
Uiteindelijk kregen beide berichten zoveel positieve aandacht dat Samsung de klant alsnog beloonde met een gratis, unieke Samsung Galaxy S3. Op de achterkant van het toestel hadden zij de tekening van de klant geplaatst:
Houdt ook rekening met het gevaar van Social Media
Naast het gevaar dat Social Media het bedrijf ook schade aan kan brengen als er niet op de wijze mee wordt omgegaan. Maak van te voren duidelijke afspraken over het gebruik van Social media en de verantwoordelijkheden ervan. Maar er is meer om rekening mee te houden. Social Media is erg leuk en voordat je het door hebt ben je veel tijd kwijt aan niks. Probeer zo weinig mogelijk actief te zijn op Social Media!