Hoe je optimaal gebruik maakt van Emailmarketing?
De kracht van Emailmarketing wordt vaak onderschat. We associëren het met spam, overlast en onzin. En toch, als je het fenomeen email op een slimme manier insteekt, schuilt er een enorme waarde in deze vorm van marketing. Het is allereerst belangrijk om mensen zich te laten aanmelden voor je mailinglijst. Als dat is gebeurd, dan is het zaak om in contact te blijven. Je kunt de opgebouwde mailingslijst benutten om je producten te promoten of te verkopen, en dan is het verstandig om met een duidelijke strategie te gaan werken. Daarover lees je meer in dit artikel.
De waarde van je Mailinglijst
Een grote mailinglijst heeft een enorme potentiële waarde. Het moet natuurlijk niet zo zijn dat de grootte van je mailingslijst een doel op zich is. Zoals met zoveel in het leven, gaat het erom wat je er mee doet. Door middel van Emailmarketing, kun je proberen een relatie op te bouwen met je mailingslijst. Die mailingslijst bestaat namelijk uit mensen, die allemaal poteniële klanten zijn. Die relatie opbouwen lukt natuurlijk niet met iedereen, maar dat hoeft gelukkig ook niet. De kracht zit in de kwaliteit, niet zozeer in de kwantiteit. Het moet natuurlijk niet zo zijn dat niemand op je aanbod ingaat, maar als je 1000 mensen in je lijst hebt en niemand doet er iets mee, schiet je ook je doel voorbij.
Opbouwen van je mailinglijst
Het opbouwen van je mailinglijst kan op verschillende manieren. Misschien heb je al een lijst met adressen, dat zou natuurlijk fijn zijn. Hoe dan ook moet je waarschijnlijk de lijst (verder) uitbouwen. Wat hierin (bewezen) zeer effectief is, is een ‘weggever’. Dit kan van alles zijn, zoals een brochure, een e-book (een PDF van een paar pagina’s volstaat al) of een video met bepaalde waardevolle content. Zorg wel dat je iets van waarde weggeeft. Je kunt hierbij perfect de expertise die je op jouw vakgebied hebt toepassen.
Kennis delen is macht
Het is belangrijk om een relatie aan te gaan met je klant. Dat heeft op zichzelf niets met Emailmarketing te maken, maar is gewoon essentieel voor elke onderneming. Om een goede start te maken, kun je iets weggeven. Vaak is dat kennis, bijvoorbeeld in de vorm van een e-book. Hierin bewijs hij onder meer de kracht van de wederkerigheid. Het gaat ervan uit dat als je goed doet, je goed ontmoet. Nu gaat dat helaas niet altijd op, maar mensen hebben weldegelijk te neiging om iemand die iets goeds of nuttigs voor ze heeft betekend, iets terug te willen geven. Juist dit principe is de basis van een effectieve Emailmarketing. Dus geef niet alleen iets weg om daarmee je mailinglijst te laten groeien, maar blijf ook daarna je kennis en expertise delen! Wees niet bang om te delen. Het credo van vandaag is: ‘kennis delen is macht.’
Het laten groeien van de vertrouwensband
Om de relatie met de klant verder te verdiepen, doe je er goed aan om iets te vertellen of wie je bent, wat je bedrijf doet en de problemen die je bedrijf oplost of het genot dat jouw product brengt. Leef je in in de doelgroep en verwoord hun pijn of plezier. Verkoop nog niet direct je product of dienst, maar vertel wel wat je te bieden hebt. Zo leert de klant je beter kennen en groeit de vertrouwensband. Daarna komt het aan op interactie. Stel een gerichte vraag, lok een antwoord uit. In geval van reactie is het een goed moment om een persoonlijk aanbod te doen. De niet-reageerder krijgen dan een algemeen aanbod. Zorg wel dat het een concreet aanbod is en zorg dat je to-the-point bent, doortastend.
Gebruik maken van de autoresponder
Zorg dat er niet teveel tijd tussen je emails zitten. Het moment dat je jouw ‘weggever’ cadeau hebt gedaan, kun je bijvoorbeeld om de dag nog een mailtje sturen. Zorg wel dat je uiteindelijk ook een aanbod doet, uiterlijk 2 weken later, het liefst een week. Je moet immers ‘het ijzer smeden als het heet is.’ Ideaal hierin is de autoresponder. Je kunt mailtjes inplannen en naar je mailinglijst sturen. Dit gaat dan automatisch, je hoeft alleen je mail op te stellen. Gebruik hiervoor nooit je privemail, maar wijk uit naar bijvoorbeeld programma’s zoals Mailchimp of Mailblue. Wij zijn fan van die laatste, want die stelt je in staat verschillende mails te versturen naar verschillende klanten. Als een klant bijvoorbeeld wel of niet op het linkje klinkt naar een waardevol artikel, kun je een andere mail sturen. De mogelijkheden worden hierdoor enorm vergroot.
Werken met de Vertrouwensfunnel
Waarom zou je werken met een emailstrategie? Waarom niet gewoon alleen je website waarin je je aanbod doet? Dit heeft te maken met vertrouwen. Een koper of consument doorloopt een bepaald proces voordat er tot koop wordt overgegaan. Zelden gebeurt dit direct, veel vaker zullen mensen vergelijkingen maken, de voors en tegens van de verschillende mogelijkheden afwegen. Dit gaat meestal echt niet alleen over de prijs, zeker ook de waargenomen kwaliteit. Door niet al te direct je product of dienst proberen te verkopen, maar rekening te houden met de journey die de klant maakt, kun je proberen het vertrouwen te winnen. Emailmarketing is hierin een uitstekend middel.