Wanneer een bezoeker op de website is gekomen is het van belang om keuzestress te voorkomen. Wat bedoelen we met keuzestress? De meeste ondernemers geven een bezoeker onbedoeld keuzestress. Op de website heeft de bezoeker vaak meer dan zeven verschillende mogelijkheden waar die uit kan kiezen. De website staat vol met afleiding. Vaak heb je als ondernemer maar één doel op de website en dit is dat een bezoeker contact met je opneemt. Je kunt natuurlijk moeilijk op de homepagina een grote knop plaatsen met neem contact met ons op en verder niks. Maar zwart wit gezien is dit wel de bedoeling. We gaan je aantal tips geven waarop jij keuze stress kan voorkomen op de website.
- Check het bouncepercentage per pagina
- Check het uitstappercentage per pagina
- Bepaal de doelen op de website
- Maak de doelen meetbaar
Bouncepercentage per pagina bekijken
Wanneer je Google Analytics op de website hebt geïnstalleerd heb je de mogelijkheid om het bezoekersgedrag op de website te analyseren. Onder het kopje inhoud in Google Analytics kun je het bouncepercentage per pagina bekijken. Het bouncepercentage geeft een percentage weer van de bezoekers dat meteen de website verlaat op pagina waar ze op zijn binnen gekomen. Je wilt het bouncepercentage zo laag mogelijk hebben.
Uitstappercentage per pagina bekijken
Onder het zelfde kopje in Google Analytics zie je ook het uitstappercentage per pagina. Het uitstappercentage is het percentage van de bezoekers dat de website verlaat op de desbetreffende pagina. Wanneer je ziet dat veel bezoekers op de een bepaalde pagina de website verlaten, dan weet je dat er iets mis gaat op deze pagina.
Bepaal de eigen doelen op de website
Nadat je hebt bekeken welke pagina’s minder goed presteren is het van belang om deze pagina’s te gaan optimaliseren. Maar voordat je de pagina’s kunt gaan optimaliseren is het van belang om het doel per pagina in kaart te brengen. Op de pagina’s waar veel bezoekers op binnen komen is het bijvoorbeeld goed om grote call to actions knop te gebruiken. Op informatieve pagina’s kun je doorverwijzen naar andere artikelen op de website. Het is goed om te weten dat elke pagina een bepaald doel heeft.
Maak de website doelen meetbaar
Nadat je doelen op de website en per pagina hebt bepaald is het van belang om de doelen meetbaar te maken. Om de website doelen meetbaar te maken is het van belang om gebruik te maken van Google Analytics. Een aantal voorbeelden van website doelen kunnen zijn:
- Contact opnemen
- Nieuwsbrief inschrijvingen
- Informatie aanvragen
- Offerte pagina invullen
- Etc.
Het is van belang dat je achter elk website doel een unieke bedanktpagina hebt. De bedanktpagina stel in je Google Analtics in als een doel. Op deze manier krijg je inzicht in de behaalde doelen en onder andere via welk kanaal de meeste doelen worden behaald.
Hoe haal je het maximale uit de bezoekers
Wanneer een bezoeker op de website is gekomen is het van belang om het maximale resultaat te bereiken. Op de website heeft de bezoeker vaak meerdere keuzes. Een aantal tips om het maximale uit de bezoeker te halen zijn:
- Check het bouncepercentage per pagina
- Check het uitstappercentage per pagina
- Bepaal je eigen doelen op de website
- Maak de doelen meetbaar