Google Adwords inzetten voor een webwinkel
Google Adwords is een krachtig marketing kanaal om in te zetten voor een webwinkel. Google Adwords heeft verschillende advertentiemogelijkheden die het aantal verkopen in korte tijd kunnen laten stijgen. Advertentiemogelijkheden binnen Google Adwords zijn:
- Google Adwords zoeknetwerk
- Google Adwords Display netwerk
- Google Adwords Retargeting
Voordat we ingaan op de verschillende advertentiemogelijkheden behandelen we eerst de verschillende doelen waarvoor Google Adwords ingezet kan worden voor een webwinkel. Google Adwords kan ingezet worden voor:
- Meer verkopen
- Verhoging van de naamsbekendheid
- Klantenbinding
Google Adwords zoeknetwerk inzetten voor je webwinkel
Om meer verkopen te realiseren is het Google zoeknetwerk een krachtig marketing middel om te inzetten. Bij het Google zoeknetwerk is het mogelijk om direct goed gevonden te worden op Google op relevante zoekwoorden die jezelf kan opgeven. Google Adwords heeft een uitbreid analyse- systeem waarmee de kosten en de opbrengsten erg overzichtelijk worden weergegeven. Hiervoor dien je gebruik te maken van een conversiecode en/of Google Analytics.
Google Shopping inzetten voor de webwinkel
Google Shopping versterkt het zoeknetwerk, omdat de producten waarvoor je adverteert direct zichtbaar zijn. Een voorbeeld: Stel je je hebt een webwinkel je verkoopt voornamelijk rode schoenen. Dan kan het interessant zijn om hierop te gaan adverteren. Wanneer een potentiële koper een zoekopdracht doet naar rode schoenen, dan verschijnen op dit moment de volgende resultaten.
Google Adwords Display netwerk
Om meer naamsbekendheid te krijgen is het Google Display netwerk een krachtig marketingmiddel om in te zetten. Met Google Adwords kan je zowel met beeld- als met tekstadvertenties adverteren op relevante websites. Het is mogelijk om zowel op zoekwoorden- als op onderwerpen te targetten. Hiernaast is het overzichtelijk hoe vaak je advertenties zijn vertoond en op welke websites. De kosten voor adverteren met het Display netwerk kan je instellen per duizend vertoningen of net als bij het zoeknetwerk per klik. Ook hierbij kan het dagbudget worden ingesteld, zodat je nooit meer uitgeeft dan gepland.
Google Retargeting voor de webwinkel
Wanneer klanten bij je hebben gekocht of wanneer ze niet hebben gekocht kan Google Retargeting een belangrijke rol spelen om contact te houden met de klant. Door het plaatsen van bepaalde code’s kan je Google Retargeting opzetten. De kracht van Google Retargeting is dat je heel gericht personen bereikt die al eerder een bepaald product op je webwinkel hebben bekeken. Een aankoop vindt meestal niet plaats binnen de eerste klik. Mensen oriënteren veel op het internet. Om de producten goed onder de aandacht te brengen bij de juiste doelgroep is het goed om Google Retargeting in te zetten voor de webwinkel.
Haal het maximale uit de bezoekers
Analyseer goed wat er gebeurt op de website. Zorg daarom voor de juiste koppeling tussen Google het Google Adwords account en het Google Analytics account. Google Analytics geeft inzicht in wat er gebeurt op de webwinkel. Maak krachtige landingspagina’s, analyseer en optimaliseer constant. Een webwinkel is nooit klaar. Zorg dat het aantal bezoekers blijft stijgen, blijf constant de webwinkel gegevens analyseren en optimaliseren.