Weet jij al waarom je geen resultaat behaalt uit Facebook adverteren? In dit artikel bespreken wij vijf redenen die je kunnen helpen om de Facebook advertenties te optimaliseren. Facebook is namelijk een heel ander platform dan bijvoorbeeld Adwords. Ben je niet tevreden bent met de opbrengsten die de advertenties op Facebook je tot nu toe bieden, dan zijn deze tips goed om toe te gaan passen.
De huidige aanpak van Facebook adverteren
Zoals al eerder vermeld is Facebook een ander platform dan bijvoorbeeld Google Adwords. Waar Adwords voornamelijk bedoeld is om verkopen te genereren en klanten te werven is Facebook een social media platform waar mensen met elkaar in contact willen komen en vermaakt willen worden. Facebook gebruikers gaan niet op Facebook met de gedachte om producten/diensten aan te schaffen. De aanpak en de boodschap dient zodoende anders te zijn dan bij Adwords. Je kunt niet simpelweg de aanpak kopiëren en gebruiken bij Facebook. Denk hierbij aan bewustzijn creëren, probeer de aandacht te krijgen van de Facebook gebruikers door iets unieks en waardevols te laten zien. Op deze manier kun je profiteren van de voordelen die Facebook biedt zonder dat het echt bedoeld is om klanten te krijgen.
Richt je niet op de juiste doelgroep(en) op Facebook
Selecteren van de doelgroep(en) op Facebook gaat op een ander manier dan het selecteren van de doelgroep op Adwords. Omdat Adwords specifiek is bedoeld voor promotiedoeleinden zal het bij Adwords soepeler verlopen en zal de doelgroep uiteindelijk zelf gevormd worden door Adwords zelf. Echter zult je dat bij Facebook zelf moeten doen. Je zult zelf de doelgroep moeten selecteren op basis van demografie, website bezoekers en interesses. Tevens kun je zo ver selecteren dat je alleen focust op klanten die nog geen aankoop hebben verricht, maar wel op de advertenties hebben geklikt. Zo kun je spelen met de tools die Facebook biedt om zelf de doelgroep(en) te selecteren. Het is niet mogelijk om direct de juiste doelgroep te bereiken. Dit is een kwestie van optimaliseren en analyseren. Het is daarom van belang om de Facebook advertenties steeds te blijven optimaliseren.
De relevantie score op Facebook
De relevantie score is een maatstaf voor de prestaties van de advertenties op Facebook. Aan de hand hiervan kun je meten hoe relevant de advertentie is voor de Facebook gebruikers aan wie de advertentie worden getoond. Des te gerichter jij de doelgroep selecteert des te relevanter jouw advertenties zijn. Je zult dan een hogere score verwachten en lagere kosten per klik. Het is van belang om de CTR zo hoog mogelijk te hebben. Afbeeldingen, tekst, geboden CPC en de juiste doelgroep bepaling spelen een belangrijke rol om de kosten per klik zo laag mogelijk te houden op Facebook. Het is dus van belang om niet alleen naar de kosten per klik te kijken, maar ook zeker naar CTR. De CTR wil je zo hoog mogelijk hebben.
De boodschap- uitingen sluiten niet aan op elkaar
Hiermee bedoelen we dat de titel van de advertentie op Facebook, de ondertitel en de afbeelding en/of video niet op elkaar aansluiten. Dit zorgt ervoor dat de relevantie score achteruit gaat en uiteindelijk de kosten per klik stijgen. Voorkom dat klanten wegklikken door onduidelijkheid! Ook de landingspagina is van cruciaal belang. Je dient de boodschap op alle uitingen duidelijke terug te laten komen.
Facebook advertenties missen creativiteit
Facebook heeft talloze afbeeldingen en filmpjes waar Facebook gebruikers dagelijks naar kijken. Als je advertenties op Facebook krachtig wilt overbrengen dien je creatief te zijn om de aandacht te krijgen van de doelgroep(en). Simpele tekst met een boodschap is zodoende niet voldoende. Facebook gebruikers gaan immers niet met het idee op Facebook om producten/diensten te kopen. Zorg daarom voor een pakkende en krachtige titel waar gebruikers snel in één oogopslag geïnteresseerd in raken. Wees creatief en onderscheidt je van alle andere beelden die onder de aandacht worden gebracht bij de Facebook gebruikers.
Facebook zit zodoende anders in elkaar dan Adwords. Het is een social media platform dat gecreëerd is voor andere doeleinden, echter betekent het niet dat het niet geschikt is voor advertenties. Het tegendeel juist, het wordt immers dagelijks gebruikt door miljoenen mensen. Doe er jouw voordeel mee en kopieer niet simpelweg de strategie die je gebruikt bij Adwords. Herken de verschillen en pas de strategie daarop aan.