In dit artikel bespreken we het concept klantenbinding, anders genoemd customer loyaliteit. Loyale klanten zijn klanten die met een enige regelmaat producten en/of diensten bij je kopen. Ze zijn op één of andere manier met de onderneming verbonden en blijven trouw. Ze bevelen jouw onderneming eerder aan bij andere potentiële klanten en zullen eerder positieve berichten achterlaten op het internet. Dit zijn klanten die erg waardevol zijn voor de onderneming. Het is aan jou om ervoor te zorgen dat het percentage loyale klanten hoger wordt. Met behulp van deze tips proberen wij je een duwtje in de goede richting te geven.
1. Weet wie jouw klanten zijn en zorg dat zij ook weten wie jij bent
Door elkaar te leren kennen is het gemakkelijker om een band te creëren. Klanten neigen loyaal te zijn wanneer zij het gevoel hebben dat ze worden gewaardeerd. Probeer de klanten daarom te leren kennen en geef ze het gevoel dat ze de onderneming kennen. Laat ze weten of er gebeurtenissen hebben plaatsgevonden binnen het bedrijf of zorg ervoor dat klanten een email krijgen op hun verjaardag met korting, bijvoorbeeld. Op deze manier creëer je een band en zullen klanten eerder trouw blijven aan onderneming. Als online ondernemer is persoonlijk contact van cruciaal belang en misschien ook wel het moeilijkste gedeelte. Maak daarom gebruik van de volgende mogelijkheden om het bedrijf te laten zien.
- Maak gebruik van Videomateriaal
- Maak gebruik van Social Media
2. Beloon loyaliteit
Een manier om klanten aan de onderneming te binden is door loyaliteit te belonen. Je kunt dit op verschillende manieren toepassen om klantenbinding te bevorderen. Een voorbeeld is gebruik maken van een stempelkaart. Elke keer als er een product wordt gekocht kan er een stempel worden afgegeven en bij een bepaald aantal hoeveelheid aan stempels kan er een product gratis worden weggegeven. Op deze manier stimuleer je de klanten om trouw te blijven aan de onderneming. Kappers passen de strategie vaak toe. Ook online kun je dit natuurlijk toepassen. Er zijn verschillende online systemen die het mogelijk maken ook klantenloyaliteit te belonen.
3. Maak klantenbinding gemakkelijk!
Een belangrijk aspect bij het binden van klanten is om klantgegevens op te slaan. Op deze manier kun je klanten gemakkelijk en snel helpen en kunnen zij tevens gemakkelijk en snel aankopen verrichten. Door klantgegevens op te slaan, hoeven klanten niet telkens het hele proces langs te gaan, echter kunnen ze met één klik laten weten wie ze zijn. Klanten krijgen zodoende het gevoel dat de onderneming weet wie ze zijn en dit is natuurlijk ook zo. Maak daarom zoveel mogelijk aantekeningen van klantgegevens. Een aantal standaard vragen die je dient op te nemen zijn:
- Hoe heb je ons gevonden?
- Welke aankopen zijn er gedaan?
- Wanneer is er klantcontact geweest?
4. Wees een specialist in jouw vakgebied
Het is belangrijk dat klanten bij het horen van je naam meteen een beeld van je krijgen. Je dient je te onderscheiden van andere ondernemingen om een band te creëren met de klant. Ander ben je één van de vele en zullen klanten simpelweg kiezen voor de goedkoopste. Als je een specialist in jouw vakgebied bent, creëer je een positief imago en onderscheidt de onderneming zich van de concurrenten. De onderneming krijgt op deze manier een waardevolle naam, waar klanten zich mee willen associëren. Op deze manier kun je klantenbinding creëren.
5. Bevorder feedback van klanten
Door feedback te vragen van klanten kun nagaan wat je nog nodig hebt om klantenbinding te creëren. Klanten zullen je terugkoppeling geven over de ervaring die zij hebben gehad met de onderneming. Leer ervan en probeer de terugkoppelingen te verwerken in de onderneming. Op deze manier laat je de klanten zien dat je daadwerkelijk naar hun luistert en de samenwerking zo aangenaam mogelijk voor hen probeert te maken. Denk hierbij aan de manier van service verlenen, online bestelproces of de manier van contact hebben. Terugkoppelingen kun je krijgen door e-mails te versturen aan klanten die aankopen hebben gedaan bij de onderneming. Een extra stimulator zou wellicht kortingen zijn op geven van feedback. Het is maar net wat voor contact je hebt met de klanten.
Hoe bouw je online klantenbinding op?
Loyale klanten zijn klanten die met een enige regelmaat producten en/of diensten bij je kopen. Een goede tip om online de klantenbinding te verbeteren is om naar de offline technieken te kijken. De kapper maakt gebruik van een stempelkaart. Hoe kun jij dit online toepassen? De meeste aankopen worden gedaan door positieve mond-tot-reclame. Hoe zorg jij ervoor dat klanten positief over de onderneming gaan praten? Zorg voor loyale klanten. Loyale klanten zijn met de onderneming verbonden en blijven trouw. Ze bevelen jouw onderneming eerder aan bij andere potentiële klanten en zullen eerder positieve berichten achterlaten op het internet.