In dit artikel hebben we het over de landingspagina en hoe we deze pagina effectiever kunnen maken. Een landingspagina is simpelweg een pagina waar bezoekers als eerste opkomen, zodra zij op een link klikken. Het is zodoende vanzelfsprekend dat deze pagina aantrekkelijk moet zijn voor bezoekers om een conversie te creëren. Het is immers het eerste contactpunt van de bezoekers met jouw website. Met behulp van deze tips proberen wij jouw landingspagina relevant en effectief te maken om bezoekers een goede eerste indruk te geven van jouw website en zodoende een conversie te creëren. Voordat je actie gaat ondernemen is het goed om vast te stellen om wat voor een landingspagina het gaat. Veel voorkomende landingspagina’s zijn:
- Google SEO landingspagina
- Google Adwords landingspagina
- Facebook landingspagina
- Landingspagina voor e- mailmarketing
Zorg voor een duidelijke boodschap en wees consistent met jouw advertentie en landingspagina!
Het klinkt wellicht logisch dat een advertentie moet aansluiten op de landingspagina, echter zal je versteld staan hoe vaak het voorkomt dat advertenties niet dezelfde content hebben als op de landingspagina. Ook is het van belang om een duidelijke boodschap over te brengen. Bezoekers willen vaak niet veel moeite doen om achter de boodschap te komen en zodra er onduidelijkheid in zit zullen ze geneigd zijn om eerder jouw website te verlaten. Voorkom dit probleem door duidelijkheid en overeenstemming te creëren binnen jouw boodschap, advertentie en landingspagina.
Dit houdt simpelweg in dat je het gemakkelijk maakt voor bezoekers om tot een actie over te gaan. Zorg er daarom voor dat je bezoekers de mogelijkheid geeft om op een simpele en vooral duidelijke manier door te klikken naar een eventuele bestel- en/of contact formulier. Houdt hierbij rekening met het kanaal waar de bezoekers vandaan komen. Bezoekers die je aantrekt via Google zijn vaak sneller geneigd om een bepaalde actie te ondernemen, dan bezoekers via bijvoorbeeld Facebook.
Gebruik unieke en aantrekkelijke content!
Bezoekers komen veel websites tegen waar er producten en diensten worden aangeboden. Zorg er daarom voor dat je je onderscheidt van jouw concurrenten. Wat maakt jouw website anders dan alle andere websites. Bezoekers moeten zich aangetrokken voelen tot jouw website en dat kan door middel van originele inhoud te presenteren. Je kunt jouw website aantrekkelijk maken door afbeeldingen of opvallende teksten te verwerken op jouw landingspagina. Bezoekers vinden het namelijk niet altijd even prettig om een laptekst te lezen, zorg er daarom voor dat je bullet points gebruikt om de belangrijke punten te vermelden. Speel zover nodig is met diverse kleuren om bepaalde teksten te benadrukken!
Geef meteen aan waarom jouw onderneming uniek en waardevol is
Soms is het handig om op te scheppen om duidelijk te maken aan jouw bezoekers waarom ze zaken met jouw onderneming moeten doen in plaats van met jouw concurrenten. Je bent direct en duidelijk naar je bezoekers. Op deze manier bespaar je bezoekers moeite om achter jouw waard creatie te komen en zal er eerder een conversie worden gedaan.
Zorg voor een vertrouwensband!
Het is van belang dat je een emotionele band creëert met je potentiële bezoekers om ze te overtuigen tot een transactie over te gaan. Dit kun je bewerkstelligen door signalen van vertrouwen af te geven. Belangrijke signalen zijn contact informatie en sociaal bewijs. Het verbergen van contact informatie komt immers onbetrouwbaar en ongeloofwaardig over. Bezoekers krijgen het idee dat je wat te verbergen hebt. Zorg er daarom voor dat jouw contact informatie duidelijk en toegankelijk is. Met sociaal bewijs worden reviews en beoordelingen bedoeld. Reacties van andere bezoekers kunnen jouw geloofwaardigheid bevorderen. Bezoekers krijgen op deze manier een beeld van de onderneming.
Principes van teksten op een landingspagina die conversies bevorderen
Bezoekers komen op jouw landingspagina, scannen en scrollen door jouw pagina heen. Veel van deze bezoekers zullen wellicht wegklikken. Hoe kan dit? Je hebt misschien veel tijd en energie gestopt in het optimaliseren van jouw pagina, maar toch geen conversie. We bespreken hieronder specifiek de manier van teksten schrijven.
Vermijd overbodige teksten
Als het gaat om marketing en advertenties is het van belang om kort en bondig te zijn. Wanneer je teksten in je landingspagina verwerkt die overbodig zijn, zijn bezoekers snel geneigd om weg te klikken. Alvorens het punt duidelijk is voor hen moeten zij een laptekst lezen en zijn ze veel energie kwijt. Bezoekers zijn vaak niet bereid om dit te doen en zullen eerder wegklikken. Zorg er daarom voor dat het punt snel en gemakkelijk duidelijk is. Tips hierbij zijn; vermijd teveel bijvoeglijke naamwoorden, schrijf in een actieve stijl en verwijder woorden die nietszeggend zijn.
Maatschappelijk bewijs
Het creëren van vertrouwen is essentieel om conversies aan te moedigen. Zonder vertrouwen zullen potentiële bezoekers zelden overgaan tot een transactie. Je zult jouw bezoekers zodoende moeten overtuigen van jouw geloofwaardigheid. Dit kan door middel van maatschappelijk bewijs te presenteren op jouw landingspagina. Ervaringen van anderen kunnen jouw geloofwaardigheid bevorderen. Het is van belang dat bezoekers jouw producten en diensten ervaren als waardevol. Op deze manier creëer je niet alleen een vertrouwensband, echter kunnen potentiële bezoekers ook worden overtuigd van jouw waard creatie door de gedeelde ervaringen.
Gebruik dezelfde woorden die jouw potentiële klanten gebruiken!
Een groot probleem binnen marketing is dat er geen aansluiting is tussen jouw website en jouw potentiële bezoekers. Specifiek gezien, jouw schrijfstijl komt niet over op jouw potentiële bezoekers. Als het gaat om jouw landingspagina, is het van belang dat je direct communiceert met jouw bezoekers en woorden gebruikt die begrijpelijk zijn voor hen. Als een bezoeker in staat is om snel te begrijpen wat jouw waard creatie inhoudt, zijn ze zodoende ook sneller in staat om te beoordelen of het wellicht geschikt is voor hen. Op deze manier voorkom je dat bezoekers afhaken, omdat jouw pagina simpelweg niet is ingesteld op jouw potentiële bezoekers. Stel jezelf zodoende voor dat je een tekst schrijft voor een individuele klant. Op deze manier ben je meer in staat om specifieke, gerichte en uiteindelijk succesvolle tekst te schrijven. Aan de hand van forums, blogs en reacties kun je achterhalen wat voor taalgebruik jouw bezoekers hanteren.