Google Analytics is het meetsysteem achter de website. Op basis van Google Analytics gegevens kun je belangrijke marketing keuzes maken. Het is daarom van cruciaal belang dat je beschikt over betrouwbare Google Analytics gegevens.
Zeker in de beginfase wanneer de website nog niet zoveel bezoekers heeft, is het van belang om jezelf uit te sluiten uit de Google Analytics resultaten. Je bent zelf vaak bezig met de website en dit beïnvloed natuurlijk de resultaten waardoor de analyse minder wordt. Je wilt alleen werken met betrouwbare resultaten. Sluit daarom je eigen IP- adres uit. Zo word je niet meegenomen is de Google- Analytics resultaten.
Eigen IP- adres uitsluiten in Google Analytics
Log hiervoor in bij je eigen Google- Analytics en ga naar het kopje beheerder. Klik vervolgens op nieuw filter aanmaken.
Geef een filternaam op en klik op verkeer van de IP- adressen
IP- adres opgeven
Voer hier vervolgens het IP- adres in dat je wilt uitsluiten. Weet je niet wat je IP- adres is? Kijk dan op www.mijnip.nl. Voer het IP- adres in en klik op opslaan. Alle bezoeken die vanaf nu vanaf dit IP- adres komen worden niet meegenomen in de gegevens van Google Analytics. Het is mogelijk om meerdere IP- adressen uit te sluiten.
Klik op nieuwe filter maken en geef het een filternaam, bijvoorbeeld personeel uitsluiten
- Bij filtertype klik je op aangepast
- Onder aangepast klik je op uitsluiten en zoek je het IP-adres op
Bij filterpatroon vul je het IP-adres in. Voor elke punt plaats je
Is je IP adres 94.214.197.75 dan vul je in: 94.214.197.75
Bezoekers uit Brazilië en Rusland uitsluiten bij Google Analytics?
Iedereen wil natuurlijk zoveel mogelijk bezoekers op de website, maar zijn het ook kwalitatief goede bezoekers? De afgelopen tijd zien we een enorme toename aan bezoekers in Google Analytics en voornamelijk via verwijzend verkeer. Ze komen van websites zoals semalt.semalt.com, social-buttons.com en buttons-for-websites.com. Semalt is bijvoorbeeld een bedrijf dat statistieken van websites bijhoudt door deze te bezoeken met bots. Op deze manier komen er maandelijks bots op de website welke wel meegeteld worden in de bezoekersaantallen, maar die totaal niet relevant zijn voor de website en het bounce% aanzienlijk verhogen.
Wat kan je hier tegen doen?
In Google Analytics kan je filters instellen om bepaalde websites uit te sluiten. Om dit in te stellen ga naar Beheer > Weergave > Filters > Nieuwe filter toevoegen.
Meer over Google Analytics
Wanneer je Google Analytics op de website hebt geïntegreerd heb je onder andere inzicht in het gedrag van de bezoekers op de website. Hoe vaak worden bepaalde pagina’s weergegeven, hoelang is de gemiddelde bezoeker op de website aanwezig en via welke pagina verlaten de meeste bezoekers de website? Ook is goed te zien hoeveel mensen daadwerkelijk contact opnemen of iets kopen op de website. Het is daarom van belang om IP- adressen uit te sluiten en bezoekers van irrelevante websites uit te sluiten, zodat de gegevens vanuit Google Analytics zo relevant mogelijk zijn.