Adwords landingspagina

Een veel gemaakte fout bij het gebruik maken van Google Adwords is het niet maken van krachtige landingspagina’s. Het sterke punt van Google Adwords is dat jij zelf kan beslissen waar je de bezoekers naar toe wilt leiden als ze eenmaal op de advertentie hebben geklikt. Bij een webwinkel verwijs je natuurlijk door naar het product waarvoor je adverteert. Google Adwords landingspagina’s zijn er voor bedoeld om een korte en duidelijke boodschap over te brengen.

Een landingspagina is de pagina waar een bezoeker op uit komt nadat hij/zij op een Google Adwords advertentie heeft geklikt. De bezoeker “landt” dan op deze pagina.

Wat is een Adwords landingspagina?

Een Google Adwords landingspagina is een pagina waar een bezoeker op uitkomt nadat er op een bepaalde Google Adwords advertentie is geklikt. Deze pagina kan je bij Google Adwords zelf bepalen. De kracht van een Adwords landingspagina’s is dat je binnen paar seconden meteen kunt zien waar de pagina over gaat. Het kleurgebruik, krachtige boodschap, duidelijke call-to-action en een scherpe actie spelen hierbij een belangrijke rol. Met de juiste Adwords landingspagina krijg je veel meer aanmeldingen/ kwalitatieve bezoekers en haal je meer resultaat uit je bezoekers.

Hoe maak je een goede Google Adwords landingspagina

De pagina dient relevant zijn

Google vindt relevantie altijd belangrijk. Gebruik op de landingspagina relevante zoekwoorden. Wanneer de landingspagina niet relevant is aan de woorden waar je op adverteert dan zal je minder goede resultaten behalen en meer per klik betalen. Dit wil je natuurlijk voorkomen.

Geef waarde aan de bezoeker

De bezoeker dient binnen een paar seconden zien waar de pagina over gaat. Zorg er hierbij voor dat er waardevolle content op de pagina staat. Dit kun je doen door relevante content te plaatsen op de landingspagina. Afbeeldingen en video’s verrijken de pagina. Verwerk de belangrijke USP’s krachtig op de pagina. Opsommingen met vinkjes doen het vaak erg goed!

Plaats menuknoppen

Je kunt de landingspagina meer op de website laten lijken door bijvoorbeeld je logo met enkele menuknoppen te plaatsen. De bezoeker heeft zo meer keuze op je pagina. Pas wel op dat je hier niet mee overdrijft. Eigenlijk wil je alleen dat de bezoeker een bepaalde actie onderneemt. Menuknoppen voeg je alleen toe als ze daadwerkelijk van meerwaarde zijn. Bijvoorbeeld referenties, offerte pagina of een andere belangrijk benefit.

Plaats een duidelijke call to action

De landingspagina zet je op met een bepaald doel. Dit kan zijn een verkoop realiseren, een offerte aanvragen of een mailadres bemachtigen. Wat het doel ook is, zorg voor duidelijke call to actions op de landingspagina.

Gebruik een footer

Onderaan je landingspagina kun je een footer plaatsen met enkele links zoals een disclaimer, privacy policy, anti spam beleid, contactgegevens, verschillende diensten, enzovoorts.

Metatags gebruiken

Zorg ervoor dat je juist gebruik maakt van de meta tags op je website zoals de meta description en de meta keywords. Google kijkt hiernaar om de relevantie van je pagina te bepalen.

A/B Testen

Om maximaal resultaat te behalen uit de Google Adwords pagina is het van belang dat je gaat A/B testen met verschillende landingspagina’s. Met A/B testen stuur je een X aantal bezoekers naar pagina A en de andere helft van de bezoekers stuur je naar pagina B. De resultaten per pagina ga je dan met elkaar vergelijken. Doe dit altijd!

Voorbeelden van verschillende soorten Google Adwords landingspagina’s

Visueel sterke landingspagina

De kracht van Google Adwords landingspagina’s is zoals gezegd dat je bezoekers direct kunt doorverwijzen naar deze pagina. Met een visueel sterke pagina, zoals hierboven te zien is kun je bezoekers direct over halen tot een bepaalde actie. In dit geval het achterlaten van het e-mail adres. De USP wordt direct goed naar voren gehaald. 2- gratis films direct beschikbaar.

Inschrijven op een nieuwsbrief landingspagina

Het voorgaande voorbeeld had een schreeuwerige uitstraling. Het voorbeeld van hierboven is een stuk rustiger, maar met bijna hetzelfde doel. Het achterlaten van de gegevens is hier het doel. Op deze landingspagina’s worden de voordelen duidelijk benoemd aan de hand van bulletpoints en je maakt een kans om een pen te winnen van 1200 pond.

Meer offerte aanvragen met een landingspagina

Meer offerte aanvragen kan je krijgen door gebruik te maken van een krachtige landingspagina. Hierboven is een voorbeeld te zien van een landingspagina die gemaakt is om meer offerte aanvragen te krijgen. Deze pagina is erg persoonlijk. De gezichten zijn goed te zien en hiernaast worden er testimonials op de website gepubliceerd. In de voorgaande twee landingspagina’s werd er geen gebruik gemaakt van menuknoppen. Op deze pagina gebeurt dat wel. Het is per branche en aanbod variërend of je dit wel of niet moet doen. Wat ook bij deze landingspagina een sterk punt is, is dat je simpel de contactgegevens kan achterlaten.

A/B testen van Google Adwords landingspagina’s

We hebben drie verschillende Adwords landingspagina’s met elkaar vergeleken. Wat is nou de beste landingspagina? Heel simpel. Dat is de landingspagina met de meeste conversies. Eigenlijk kan je daarom wel stellen dat een landingspagina nooit klaar is. Hierboven zie je een voorbeeld van een A/B Google Adwords test. Je ziet dat de pagina’s bijna gelijk aan elkaar zijn. Maak de landingspagina’s ook niet totaal verschillend, want dan weet je ook niet goed wat beter werkt. Varieer in afbeeldingen, in kleur gebruik en in te titel. Blijf hier constant in door optimaliseren.

Meer resultaat halen uit je Google Adwords?

Een veel gemaakte fout bij Google Adwords is het niet maken van krachtige landingspagina’s. Hierin valt nog veel winst te behalen. Weinig van je concurrenten passen deze techniek überhaupt toe en als ze het toepassen zien de landingspagina’s er vaak niet uit of zijn ze niet krachtig opgezet. Het sterke punt van Google Adwords is dat jezelf kan beslissen waar de bezoekers op uitkomen als ze hebben geklikt op de advertentie. Maak hier dan ook gebruik van door middel van een krachtige Google Adwords landingspagina.

Bekijk ook