In dit artikel gaan we in op het belang van afbeeldingen bij advertenties en zoekopdrachten. Google geeft namelijk aan dat afbeeldingen vaak worden gebruikt door klanten om besluiten te nemen betreffende online aankopen. Google biedt bij verscheidene zoekwoorden een lijst met afbeeldingen aan waarop het desbetreffende product te zien is. Klanten kunnen op deze manier in één oogopslag zien of datgene waar ze naar opzoek zijn ook te verkrijgen is en of het visueel aanspreekt. Als onderneming is het dus van belang om hier gebruik van te maken. Zorg dat je online goed te vinden bent en dat de producten/diensten gepromoot worden. Afbeeldingen geven een visualisatie waar klanten een beeld kunnen krijgen van hetgeen wat de onderneming aanbiedt. In dit artikel geven wij 6 tips waar je rekening mee dient te houden om afbeeldingen optimaal te gebruiken voor commerciële doeleinden.
1. Zorg voor een hoge kwaliteit van de afbeeldingen
Afbeeldingen die een gebrek aan kwaliteit hebben kan een groot nadeel zijn voor de onderneming. Klanten willen namelijk datgene wat je aanbiedt visualiseren en beoordelen. Als de kwaliteit van de afbeelding minder is, zijn ze minder in staat om een oordeel te trekken over het product. Klanten neigen hierdoor hoogstwaarschijnlijk naar de concurrenten, simpelweg om het feit dat ze geen goed beeld kunnen krijgen van het product. Zorg daarom voor een goede kwaliteit, wat natuurlijk ook professionaliteit en geloofwaardigheid uitstraalt.
2. Wees specifiek en consistent in de benaming van de afbeeldingen
Wanneer je geen naam geeft aan de afbeelding en willekeurig cijfers zijn opgesomd als naam van de afbeelding, geeft dit simpelweg een signaal af aan Google dat je niet gevonden wilt worden. Geef daarom een duidelijke naam aan zodat Google de afbeelding kan tonen aan de juiste mensen op het juiste moment en op het juiste zoekwoord. Afbeeldingen een goede naam geven doe je nog voordat je een afbeeldingen gaat uploaden en op de website gaat plaatsen. Een extra tip hierbij is om de-naam-van-de-afbeelding-altijd-met-streepjes-ertussen-te-benoemen.
3. Optimaliseer de grootte van de afbeelding
Grote afbeeldingen geven klanten wellicht een beter beeld van hetgeen wat de onderneming aanbiedt, echter zorgt dat ook voor een langere laadtijd op de website. Website bezoekers zijn vaak niet bereid om een tijd te wachten alvorens een afbeelding is geladen. Door de grote van de afbeeldingen niet te optimaliseren neemt het risico toe dat veel bezoekers snel afhaken op de website. Zorg er daarom voor dat je het juiste formaat hebt voor de afbeeldingen, zodat de laadtijd op de website goed is.
4. Maak goed gebruik van een alt-tekst bij de afbeeldingen
Met behulp van alt-teksten bij de afbeeldingen kun je een beschrijving toevoegen. Google ziet de afbeelding op de website niet. Wat Google ziet is de naam van de afbeelding en de alt- tekst. Aan de alt- tekst hecht Google veel waarde. Het is daarom van belang dat je de alt- teksten altijd invult bij de afbeeldingen. Door de alt- tags in te vullen krijgt Google informatie over wat er te zien is op de afbeelding, waardoor de afbeelding gevonden kan worden op relevante zoekwoorden.
5. Zorg voor een logische afbeelding
Afbeeldingen horen ondersteunend te werken en de tekst aantrekkelijker te maken om de boodschap beter over te brengen. Zodoende is het van belang om een passende afbeelding te kiezen die ook daadwerkelijk aansluit op de tekst en de mogelijkheid geeft aan klanten om een beeld te krijgen van hetgeen waar de tekst over gaat. Afbeeldingen spelen een belangrijke rol of een tekst wel- of niet gelezen wordt. Het is daarom van belang om logische afbeeldingen te gebruiken, maar ook afbeeldingen te gebruiken die passen bij de doelgroep(en). Vaak werken persoonlijke afbeeldingen beter dan bijvoorbeeld algemene Stock foto’s.
6. Maak gebruik van caption
Een caption is simpelweg de tekst onder de afbeelding. Het kan de afbeelding voorzien van iets ‘extra’s’. Het kan de afbeelding ondersteunen, aanvullen of vooralsnog interesseren om de gehele tekst te lezen. Onduidelijkheid over de afbeelding kan worden weggenomen. Onderzoek geeft namelijk aan dat onderschriften vaak worden gelezen. Maak hier gebruik van en wek interesse op bij de potentiële klanten!