Laat Social Media voor het bedrijf werken
Het gebruik van Social Media wordt steeds meer toegepast door ondernemers. Niet gek, het is gratis en heeft een enorm bereik. Op bijvoorbeeld Facebook, Twitter en YouTube kunt u potentiële klanten vinden en zij vinden u. Veel ondernemers lopen tegen de issue aan dat Social Media niet direct nieuwe klanten oplevert, veel tijd kost en de ondernemers niet weten wat ze er nou precies aan hebben. Als onderneming wilt u vooruit. Het is niet de vraag of Social Media bedrijfsmatig ingezet gaat worden, maar op welke wijze.
Door de juiste strategieën toe te passen en de juiste berichten te plaatsen, is het voor elke onderneming mogelijk om succes te behalen op Social Media. Maar hoe gaat dit nu precies in zijn werk?
Social Media inplannen
Eén van de belangrijkste aspecten die u kunt toepassen is het automatiseren van uw berichten op verschillende Social Media kanalen. Automatiseren? Ja, het is mogelijk om berichten in te programmeren en te bepalen wanneer de berichten worden geplaatst op het gewenste Social Media kanaal en het gewenste tijdstip. Uit een goede analyse weet u wanneer uw doelgroep(en) online is en zorgt u ervoor dat er op dat moment een krachtig bericht geplaatst wordt.
Het is per branche verschillend, maar over het algemeen worden Social Media- websites tijdens kantooruren en begin van de avond bezocht. Zorg ervoor dat je hier inzicht in hebt voor je eigen branche. Facebook pagina’s kunnen bijvoorbeeld worden gekoppeld met Google- Analytics. Dit zal uw organisatie meer inzicht geven in uw doelgroep(en).
Voordelen van Social Media berichten inplannen
- Altijd aanwezig onder de doelgroep(en)
- De berichten kunnen veel sterker worden opgesteld
- Efficiënter omgaan met onze kostbare tijd
- De organisatie denkt beter na over de berichten die worden geplaatst
- Werk met een strategie
- Voorkom onnodige fouten
- Geeft de organisatie meer rust
- Meer resultaat met Social Media
Het is van belang om er rekening mee te houden dat elk Social Media kanaal verschillende mogelijkheden heeft. Het is niet logisch om dezelfde berichten te plaatsen op verschillende Social Media kanalen.
Hieronder hebben wij voor u per kanaal op een rijtje gezet voor welke doelstellingen zij geschikt zijn. Dit verschilt natuurlijk wel per bedrijf en per branche.
Beginnen met berichten in te plannen
Er zijn verschillende systemen die te gebruiken zijn om berichten in te plannen op Social Media kanalen. Hieronder een overzicht van een aantal tools.
Twitter berichten inplannen
Tweetdeck is een bekende tool om Twitter berichten in te plannen. Tweetdeck is gratis te gebruiken en heeft naast het automatiseren van berichten nog anderen voordelen. Je kan je eigen dashboard samenstellen, zodat de informatie die je krijgt direct relevant is.
Facebook berichten inplannen
Berichten inplannen op Facebook kan direct op Facebook. Hier heb je geen andere tool voor nodig. Het inplannen van berichten op Facebook kan alleen als je een bedrijfspagina hebt. Als de berichten zijn aangemaakt kijk dan even onder het activiteitenlogboek hoe de berichten eruit komen te zien.
Overige Social Media kanalen beheren
Wanneer het bedrijf actief is op verschillende Social Media kanalen dan is het niet handig om verschillende tools te gebruiken om berichten in te plannen. Hootsuite is dan een mooie oplossing. Met Hootsuite is het mogelijk om verschillende Social Media te beheren vanuit één systeem. Met Hootsuite is het mogelijk om Twitter, Facebook, LInkedIn, Myspace, WordPress en meer bekende Social Media kanalen te beheren. Naast het inplannen van berichten is het mogelijk om meldingen te traceren en het Social Media verkeer te analyseren. De basisversie is gratis en Hootsuite is uit te breiden met een betaalde versie. De basisversie is 30- dagen gratis uit te proberen. Doen!
Social Media wel of niet inplannen?
In de praktijk komen wij dagelijks twee verschillende ondernemers tegen. Ondernemers die het internet en Social Media zien als een bijzaak voor de onderneming.
En hiernaast zien we ondernemingen die volop ingaan op de mogelijkheden met het internet. De verschillen zijn enorm.
Ondernemers die goed gevonden worden op het internet:
- Hebben meer tijd om de eigen dienstverlening te verbeteren
- Hebben constante aanvraag voor producten/ diensten
- Werken AAN de business in plaats van IN de business
- Hebben meer tijd over voor leuke dingen
- Krijgen de leuke klanten
- Op de werkvloer heerst een goede werksfeer
Bekijk ook
- Gebruikers toevoegen of verwijderen in je Google Analytics account
- Website resultaten meten met Google Analytics
- Wat is Google Analytics?
- Betrouwbare Google Analytics resultaten