Keurmerk voor de webwinkel
Wanneer consumenten producten bestellen via jouw webwinkel, dan moeten zij erop kunnen vertrouwen dat deze producten ook daadwerkelijk worden geleverd. Helaas komen malafide webshops in de praktijk regelmatig voor en daardoor zijn consumenten tegenwoordig bewuster dan ooit bij het uitkiezen van een geschikte webwinkel. De belangrijkste taak voor beginnende webwinkel- eigenaren is dan ook om het vertrouwen van de consument te winnen.
Win het vertrouwen van een bezoeker
Een zeer effectieve manier om je webwinkel betrouwbaar over te laten komen, is doormiddel van een erkend keurmerk. Een keurmerk is een certificaat dat uitgereikt wordt door keurmerkorganisaties die toetsen of jouw webwinkel voldoet aan bepaalde richtlijnen. Daarnaast controleren zij regelmatig of je de vastgestelde wetten- en regels naleeft. Er zijn echter wel kosten verbonden aan het dragen van een keurmerk, maar voor veel consumenten geeft een keurmerk een geruststellend gevoel.
Kies voor het juiste keurmerk
Tegenwoordig zijn er een hoop keurmerkorganisaties actief die het niet altijd even nauw nemen met de regels. In het VARA programma Kassa is bijvoorbeeld aangetoond dat een aantal keurmerkorganisaties certificaten uitreiken zonder enige vorm van controle. In zee gaan met een onbetrouwbaar keurmerk kan nadelig zijn voor jouw webwinkel. Twee grote- en populaire verstrekkers van keurmerken zijn Thuiswinkel Waarborg en Stichting Webshop Keurmerk.
Hoe kies je het geschikte keurmerk?
Kijk eerst in welke branche je zit, er zijn soms specifieke keurmerken per branche. Tegenwoordig kan iedereen een keurmerk opzetten, dus het is heel belangrijk om na te gaan of jouw keurmerkorganisatie betrouwbaar is. Vraag altijd naar de voorwaarden en eisen waaraan je dient te voldoen om de keurmerk te verkrijgen. De meest betrouwbare keurmerken zijn een stichting en hebben geen winst als prioriteit.
Meest gebruikte keurmerken:
Stichting Webshop Keurmerk
Webshop Keurmerk is een onafhankelijk keurmerk. Om aan te sluiten bij de Stichting Webshop Keurmerk ben je verplicht te voldoen aan de Europese en Nederlandse wet- en regelgeving en aan de Keurmerk-code. Het doel is om het vertrouwen van de consumenten te vergroten bij internetaankopen. Stichting Webshop Keurmerk hanteert een vast tarief van € 195,- excl. BTW per jaar. Er zijn verder geen andere administratiekosten aan verbonden. Je kunt pas het keurmerk dragen als je voldoet aan de voorwaarden welke te vinden zijn op de website van Webshop Keurmerk.
Voor meer informatie ga naar: www.keurmerk.info
Thuiswinkel Waarborg
Thuiswinkel Waarborg is een kwaliteitskeurmerk voor het kopen van producten en diensten via het internet. Er zijn meer dan 2200 webwinkel aangesloten bij Thuiswinkel Waarborg en wordt door de Consumentenbond ondersteund. Alle leden worden jaarlijks opnieuw gecontroleerd en gecertificeerd. Er wordt gekeken naar belangrijke criteria op het gebied van wetgeving, veiligheid, financiële stabiliteit en gedragsregels. Thuiswinkel.org is een vereniging zonder winstoogmerk. Wel moet er een jaarlijkse contributie betaald worden plus de kosten voor de certificering.
Om lid te worden betaal je inschrijfkosten van € 75,00 en certificeringskosten van € 390,-. De certificeringskosten worden jaarlijks in rekening gebracht. Naast deze kosten worden er ook jaarlijks contributie in rekening gebracht. De contributie hangt af van je jaaromzet. Voor een jaaromzet tot € 50.000 euro betaal je € 150,- contributiegeld per jaar.
Voor meer informatie ga je naar www.thuiswinkel.org
Webwinkel Keurmerk wel of niet doen?
De belangrijkste taak voor beginnende webwinkelier is om het vertrouwen van de consument te winnen. Een webwinkel keurmerk kan daaraan bijdragen. Het is echter niet zo dat wanneer je een webwinkel keurmerk hebt, je direct meer verkopen gaat realiseren. Uiteindelijk is een goede Google positie en een duidelijke indeling van jouw webwinkel belangrijk om een succesvol te zijn.
- Hoe maak je goede teksten voor op de website
- Hoe word je goed gevonden in Google
- Lees meer over Google Analytics
- Lees meer over hoe bepaal je het lay- out van een webwinkel