6 vragen die Adwords adverteerders zich elke kwartaal zouden moeten stellen

We bespreken in dit artikel vijf vragen die Adwords adverteerders zichzelf moeten stellen om optimaal resultaat te halen en blijven te halen met Google Adwords. Een veel gemaakte fout van Adwords adverteerders is dat ze niet de Adwords campagnes blijven optimaliseren. Stil zitten en afwachten zijn niet de manieren om alles uit de advertenties te halen. Stel jezelf deze vragen en voorkom tijdig problemen.

1. Is er een bottleneck binnen het advertentieproces?

Binnen een advertentieproces heb je zoekwoorden die voldoende presteren en zoekwoorden die minder presteren. Het is aan jou om de mindere zoekwoorden te vinden en te verbeteren of wellicht te verwijderen. Sommige zoekwoorden hebben namelijk een negatieve invloed op de prestatie, omdat ze de betere zoekwoorden belemmeren. Het is zodoende de taak voor om na te gaan of er een bottleneck is binnen het advertentieproces en om deze vervolgens te optimaliseren. Google Adwords heeft hiervoor een methode genaamd “the 3D’s”; deduping, dayparting en devices.

Voorkom dubbele zoekwoorden in campagnes

Deduping houdt in dat u dubbele zoekwoorden in verschillende advertentiegroepen probeert te identificeren en te verwijderen. Het is hierbij van belang om te kijken naar dubbele zoekwoorden die beter presteren dan anderen. De mindere dubbele zoekwoorden laat je vervolgens verwijderen.
Wat zijn de beste tijden om te adverteren met Google Adwords?
Bij dayparting wordt er gekeken naar tijden en dagen die het meest waardevol zijn voor de onderneming. Met behulp van die data kun je daarop inspelen. Gegevens uit kwartalen zijn vervolgens weer waardevol om voorspellingen te maken.

Op welke apparaten realiseert Google Adwords de beste prestaties?

Devices onderscheidt de verschillende apparaten die gebruikt worden om advertenties op los te laten. Je kunt met behulp van Adwords nagaan welke apparaten beter presteren dan anderen. Doe hier je voordeel mee en beoordeel de waarde van de mindere apparaten.

2. Zijn mijn Google Adwords doelen nog wel realistisch?

Je moet jezelf elke kwartaal afvragen of de doelen nog wel haalbaar zijn. Door middel van kritische prestatievariabelen kun je de prestaties meten en beoordelen. Door elk kwartaal een overzicht te hebben van de prestaties kun je nagaan of de doelen nog wel realistisch zijn. Probeer trends te ontdekken en ga na of er incidentele stijgingen of dalingen zijn binnen de prestaties.

3. Haal je het maximale uit de advertentie-extensies?

Extensies kunnen worden gezien als een uitbreiding. Het gaat hierbij om een uitbreiding van advertenties, die kunnen voorzien zijn van extra informatie in verschillende vormen om een advertentie compleet en waardevoller te maken. Gedurende de controle na het eerste kwartaal kun je de extensies beoordelen en de waarde wellicht overwegen. Advertenties- extensies kun je altijd aan- en uit zetten.

 

4. Welke nieuwe functies zijn geïntroduceerd en hoe kan ik ze gebruiken om het advertentieproces te verbeteren?

Adwords publiceert regelmatig updates en dat kan ervoor zorgen dat het lastig is om telkens bij te blijven. Echter is het handig om de tijd te nemen om langs de nieuwe updates te gaan. Je kunt namelijk kansen vinden om de prestaties te verbeteren. Zorg dat je een stap voor bent op de concurrenten en beoordeel na elk kwartaal of er waardevolle functies zijn voor de onderneming. Houdt verschillende blog platformen over Google Adwords in de gaten.

5. Is het uitbreiden naar een nieuw platform geschikt voor mij?

Je dient je af te vragen of het adverteren al dan niet uitgebreid kan worden naar andere mogelijkheden binnen Google Adwords om de prestaties te verbeteren. Google Adwords heeft verschillende mogelijkheden die ingezet kunnen worden. De meeste Google Adwords adverteerders maken gebruik van het zoeknetwerk, maar hiernaast is er ook nog Google Shopping, Google Display netwerk en Google Retargeting. Je dient per advertentie netwerk aparte doelstellingen te hebben.

6. Hoe kan de landingspagina geoptimaliseerd worden?

Adverteren met Google Adwords kost geld. Het is daarom van belang om het maximale resultaat te behalen uit de bezoekers. Het optimaliseren van de landingspagina speelt hierbij een grote rol. Probeer de landingspagina up to date te houden. Werken met bepaalde acties werkt vaak heel goed. Hiernaast werken tijd en schaarse in de meeste gevallen ook erg goed. Blijf de landingspagina’s A/B testen en optimaliseren.

Bekijk ook