De 4 principes voor succesvolle snapchat marketing

Snapchat is een platform dat tegenwoordig erg populair is. Als bedrijf zijnde kun je hier prima gebruik van maken, je bereikt er voornamelijk een doelgroep mee tussen de 18- en 34 jaar oud. Snapchat gebruikers besteden gemiddeld een half uur per dag aan deze app. Bedrijven kunnen profiteren van deze nieuwe ontwikkeling door marketing toe te passen via SnapChat. Veel ondernemers zijn echter sceptisch over het gebruik maken van marketing op snapchat. Het is namelijk een app dat simpelweg bestaat uit korte foto’s of video’s. Wil jij meer weten over SnapChat marketing, dan is dit artikel wellicht heel interessant voor je!

1. Maak gebruik van bekende personen

Snapchat heeft een onderdeel genaamd “het verhaal”, waar je foto’s en video’s achter kunt laten. Gebruikers van snapchat kunnen mensen toevoegen en vervolgens foto’s en video’s van die persoon bekijken mits hij of zij ze op het verhaal hebben geplaatst. Invloedrijke personen hebben vaak een groot aantal volgers die dagelijks het verhaal van hun bekijken. Door slim gebruik te maken van deze personen kunnen zij jouw product/dienst/website promoten via het verhaal op SnapChat. Gebruik maken van invloedrijke personen die hetzelfde publiek delen als jou is één van de beste marketing ideeën als het gaat om een groot bereik, dat tevens doelgericht is. De kosten kunnen enigszins relatief hoger zijn om invloedrijke personen te bereiken, echter kan dit natuurlijk worden onderhandeld en zullen de resultaten jou doen verbazen. Het is wel van belang dat je kijkt naar bekende personen die hetzelfde publiek delen als jij. Het heeft immers geen nut als je iemand benadert die een totaal ander publiek heeft met andere interesses.

2. Zorg voor exclusieve content op snapchat

Bij snapchat gaat het erom dat foto’s en video’s worden verstuurd en ontvangen, die voor een korte tijd bekeken kunnen worden. Het is zodoende van belang dat je gaat nadenken om de inhoud van snapchat. In een tijdsframe van een paar secondes moet je jouw boodschap proberen over te brengen. Door creatief te zijn kun je exclusieve content aanbieden dat leidt tot interesse bij snapchat gebruikers. Dit zijn vier potentiële manieren om snapchat gebruikers te stimuleren om actie te ondernemen:

  • Weggeef acties en prijsvragen
  • Sales/kortingen voor SnapChat volgers
  • Bijzondere kortingen
  • “Behind the scene previews en teasers”

3. Profiteer van alle filters, emojis en tekeningen

Snapchat heeft een groot aantal verschillende mogelijkheden om jouw snapchat foto en/of video te bekleden. Diverse filters kunnen zorgen voor creatieve en voornamelijk leuke beelden. Als bedrijf zijnde is het van belang dat je hier ook gebruik van maakt! Op deze manier kun je jouw boodschap op een leuke manier overbrengen.

4. Soms mag je best een beetje afkijken

Ook Nederlandse bedrijven beginnen SnapChat steeds meer te waarderen.
Pepsi heeft als eerste Nederlands foodmerk Snapchat ingezet voor een campagne voor Doritos. Ze deden dit in combinatie met Instagram, wat goed aansloeg bij de jongere doelgroep. Jongeren konden op een ‘waggie’ (auto) bieden.


Je mag best een beetje afkijken van de bedrijven die al heel fanatiek bezig zijn met Snapchat marketing.

Nederlandse bedrijven die het goed doen op Snapchat

Als je wilt weten welke Nederlandse bedrijven het goed doen op Snapchat bekijk dan de volgende bedrijven.

  •  Gogo reizen
  •  Fanta Nederland
  •  Radio 538
  •  Walibi
  •  Het stedelijk museum

Bekijk ook