Meer resultaat met Facebook
Veel ondernemers laten nog kansen liggen op Facebook. Het is het grootste Social Media kanaal van ons land. Met maar liefst 9 miljoen accounts staat Facebook bovenaan in het aantal gebruikers in Nederland. Het is een gemiste kans om het platform niet in te zetten om meer business te realiseren. Het internetgedrag veranderd. De potentiële kopers bevinden zich op Social Media kanalen. Maak niet de fout om Facebook links te laten liggen en er niks mee te doen. Voorbeelden van veel gemaakte fouten zijn:
- Het kost te veel tijd
- Het kan het bedrijf schade aanrichten
- De kennis is intern niet aanwezig
- Tot nu toe heeft het nog geen resultaat op geleverd
Herken jij jezelf in de bovenstaande punten? Dit zal heel goed kunnen. Tijd en kennis spelen vaak een belangrijke rol om Facebook niet bedrijfsmatig in te zetten. Om je hiermee te helpen hebben wij 19 krachtige Facebook tips die je direct kan gaan toepassen.
Facebook Tip #1. Wees niet bang
De eerste stap is belangrijk. Wees niet bang voor Facebook. Het platform wordt door miljoenen bedrijven succesvol ingezet. Door de Facebook-instellingen goed te analyseren en in te stellen houd je controle over wat er wordt geplaatst op de bedrijfspagina. Voordat je begint met Facebook bedrijfsmatig in te zetten, analyseer dan eerst de mogelijkheden.
Facebook Tip #2. Zorg voor een bedrijfspagina
Hierboven is het al even genoemd. Het is van belang dat je een bedrijfspagina aanmaakt om de volgende redenen.
- Bedrijfspagina’s geven een bedrijf meer body
- Bedrijfspagina’s zijn zichtbaar in de zoekmachines
- Je kan gericht Fans aan je bedrijf verbinden
- Het bedrijf komt een stuk professioneler over op Facebook
- Gebruik maken van de advertentiemogelijkheden op Facebook
Eén van de grootste kansen op het gebied van online marketing op dit moment is Facebook adverteren. Deze kans wil je niet missen. Je kan Facebook adverteren alleen inzetten als je een Facebook bedrijfspagina hebt. Maak dus zo snel mogelijk een bedrijfspagina op Facebook.
Facebook Tip #3. Optimaliseer de bedrijfspagina
Nadat je de bedrijfspagina hebt opgemaakt dien je de bedrijfspagina te optimaliseren. Gebruik de banner afbeelding om het bedrijf te laten zien. Vaak is het goed om het zo persoonlijk mogelijk te maken. Gebruik bijvoorbeeld afbeeldingen van werknemers of klanten.
Wij hebben met onze klanten een persoonlijke band. Dit proberen wij dan ook met al onze kanalen uit te stralen. Daarom zie je op onze Facebook bedrijfspagina duidelijk wie wij zijn aangevuld met links en onderin ons logo. Het is mogelijk om nog extra tabbladen aan te maken. Wij hebben ervoor gekozen om de contactknop te vermelden. Vul je bedrijfspagina zo volledig mogelijk met relevante informatie.
Facebook Tip #4. Laat zien wie je bent
Het is hierboven al even benoemd. Social Media gedrag is erg snel. Mensen willen direct weten met wie ze te maken hebben en wat de meerwaarde is van het bedrijf. Maak hier dan ook gebruik van. Laat zien je bent. Wij hebben ervoor gekozen om het logo te vermelden als profielfoto, maar wij denken er sterk over na om deze ook te veranderen in een persoonlijke foto. Vaak is het beter om als persoon te communiceren dan als bedrijf zijnde. Denk hier goed over na.
Facebook Tip #5. Post regelmatig je berichten op Facebook
Om resultaat uit Facebook te behalen dien je ook aanwezig te zijn op Facebook. Het is van belang dat je regelmatig waardevolle content gaat delen. Let op. Probeer op Facebook zo min mogelijk te verkopen. Mensen zijn niet op zoek naar diensten of producten om te kopen op Facebook. Facebook wordt gebruikt voor vermaak. Leuke content wordt gedeeld en daarop wordt gereageerd. Ga aan de slag om interessante en waardevolle content te creëren en probeer minimaal 5 berichten per dag in te plannen. Als je dit een tijdje hebt gedaan en het gaat goed, probeer dan het aantal berichten per dag te verhogen.
Facebook Tip #6. Hoe je meer Likes krijgt op Facebook
Waardevolle content delen op Facebook is de basis. Hierna komt de frequentie. Het is echt niet voldoende om een paar berichten per week te posten. Facebook heeft enorm veel gebruikers en elke seconde worden er berichten gepost. Je dient veel waardevolle content te delen en dit vaker op één dag te posten. Dit is hoe je gratis meer Likes krijgt op Facebook. Maak hiernaast gebruik van Facebook adverteren. Je hebt verschillende mogelijkheden van adverteren. Je kan een Like campagne opzetten om meer Likes voor de bedrijfspagina te krijgen.
Facebook Tip #7. Maak gebruik van de Facebook berichten planner
Het posten van de berichten op Facebook hoef je niet dagelijks te doen. Facebook heeft een tool waarmee je berichten vooraf kan inplannen. Op deze manier maak je één keer de berichten en plan je de berichten vervolgens is op de gewenste dag en tijdstip. Voor het inplannen van de berichten op Facebook kan je het beste de Facebook berichten planner gebruiken.
Facebook Tip #8. Publiceer ook de filmpjes
Het grote voordeel van het uploaden van de filmpjes op Facebook zelf is dat de filmpjes vaker worden getoond op tijdlijn van Facebook. Upload dus altijd je YouTube filmpje ook op Facebook. Een bijkomend voordeel is dat de filmpje direct worden afgespeeld op tijdlijn.
Facebook Tip #9. Kijk niet veel naar de likes, shares en de reacties
Vooral in de beginfase is het van belang om een Facebook strategie te hebben en deze toe te passen. Het aantal Likes, shares en de reacties zegt niet alles. Je bent een community aan het opbouwen en dit kost tijd. Laat je niet afleiden en blijf je focussen op het delen van waardevolle informatie voor de doelgroep(en).
Facebook Tip #10. Stuur bezoekers vanaf Facebook naar je eigen pagina
Probeer bezoekers vanaf Facebook ook naar de eigen website te sturen. Dit is heel gemakkelijk te doen door de desbetreffende URL te kopiëren en te delen op Facebook. Probeer de bezoekers wel te verleiden om te klikken op de link. Tips, advies en kortingsacties werken vaak goed.
Facebook Tip #11. Boost je berichten
Een bijkomend voordeel van een bedrijfspagina op Facebook is dat je berichten kan boosten. Dit betekent dat je met de gewenste berichten kan gaan adverteren. Berichten boosten op Facebook is op dit moment nog vrij goedkoop. Voor een paar euro kan je al duizenden gewenste personen bereiken.
Facebook Tip #12. Bereik heel gericht je doelgroep
Met Facebook adverteren kan je heel gericht bepaalde doelgroep(en) bereiken. Je kan doelgroepen targetten op bijvoorbeeld:
- Leeftijd
- Man/vrouw
- Interesses
- Genoten opleiding
- Gezinssamenstelling
- Burgerlijke staat
- Demografische gebieden
Facebook Tip #13. Importeer je eigen mailinglijst op Facebook
Dit is mooie techniek om nog gerichter bepaalde doelgroepen te bereiken met Facebook adverteren. Met Facebook adverteren is het mogelijk je eigen mailinglijst te importeren. Op basis van deze gegevens gaat Facebook op zoek naar doelgroepen die passen bij de huidige mailinglijst. Zo bereik je heel snel en gericht de gewenste personen.
Facebook Tip #14. Hang zelf niet teveel op Facebook rond
Pas op voor Facebook. Facebook is een super krachtig medium om je business op korte termijn te laten groeien, maar pas op dat je zelf niet veel tijd kwijt bent op Facebook. Het is niet voor niets het grootste Social Media kanaal van Nederland. Voor je het weet hang je uren rond op Facebook en is de werkdag alweer voorbij. Pas hiervoor op. Probeer zo weinig mogelijk tijd te spenderen op Facebook.
Facebook Tip #15. Analyseer de resultaten
Gebruik maken van Facebook is natuurlijk leuk, maar je wilt ook dat het resultaten oplevert. Je kunt de resultaten op twee manieren meten. Bekijk de resultaten op Facebook. Je kunt duidelijk zien welke berichten veel mensen hebben bereikt en hoeveel personen erop het bericht hebben geklikt. Met Google Analytics kan je de resultaten vanaf Facebook meten op de website.
- Hoeveel personen zijn er vanaf Facebook op de website gekomen
- Welke pagina’s zijn erop de website bekeken
- Hoeveel personen hebben contact opgenomen
- En meer relevante informatie
Facebook Tip #16. Herhaal wat werkt
De tijdlijn van Facebook gaat enorm snel. Het is daarom helemaal niet erg om bepaalde berichten vaker in plannen. Analyseer de berichten die goed werken en plan ze nog een keer in. Dit kan je natuurlijk ook met filmpjes doen.
Facebook Tip #17. Voeg afbeeldingen toe aan de berichten
Het is van belang dat je leuke afbeeldingen toevoegt bij de berichten. Wij mensen zijn visuele wezens. Afbeeldingen vallen veel meer op dan alleen tekst. Plaats daarom altijd afbeeldingen bij de berichten.
Facebook Tip #18. Download het E- book Zaken doen op Social Media
Het E-book “Zaken Doen Op Social Media” is geschreven door J&R Marketing met als doel meer inzicht te geven in de mogelijkheden van Social Media. Terwijl sommige ondernemers nog bang zijn voor negatieve effecten van Social Media, zijn de platformen voor veel andere bedrijven al van grote waarde en niet weg te denken uit het dagelijkse marketing beleid. De verschillende Social Media worden wereldwijd zoveel gebruikt dat geen enkele ondernemer er meer omheen kan.
Wil jij ook weten hoe je Social Media zakelijk kan inzetten?
Download het E- book Zaken doen op Social Media
Facebook Tip #19. Wees niet alleen aan het verkopen
Facebook is geen sales kanaal. Facebook kan wel heel goed werken om in te zetten om meer sales te realiseren. Veel ondernemers maken nog de fout door te vaak producten te posten op Facebook. Een bekende uitspraak in de marketingwereld. Verkoop de bestemming en niet het vliegtuig. En dit dien jij ook te doen op Facebook.
Was dit waardevol voor je? Laat het ons weten.
Succes
Lees meer over Social Media
- Like en win acties op Facebook
- E- book zaken doen via Social Media
- Laat Social Media voor het bedrijf werken
- Waarom het van belang is om Social Media bedrijfsmatig in te zetten
- Integreer Social Media in de website