Google Analytics, Uitstap & Bounce
Waar vind ik de pagina waarop de meeste mensen mijn site verlaten?
Dit is een belangrijke vraag, want wellicht zorgt deze pagina ervoor dat uw bezoekers de site direct willen verlaten. Dit kan liggen aan de content op de pagina, aan de opbouw van de pagina, of wellicht bent u vergeten op deze pagina linkjes te plaatsen naar andere pagina’s? Wat de reden ook is, het is goed om te weten welke pagina het hoogste uitstappercentage kent.
Hieronder laten we u zien hoe u deze pagina kunt vinden. Hiervoor gaan we naar Google Analytics en klikken op het menu-item Gedrag. Links ontvouwt zich een submenu met onder meer de items Overzicht, Gedragsstroom en Site-inhoud. Deze laatste, Site-inhoud, is het linkje dat wij nodig hebben. Wanneer u op deze link klinkt, ontvouwt zich wederom een submenu. Ga nu naar ‘Alle pagina’s’. U zult zien dat onderstaande tabel zich op het scherm laat zien:
U ziet in de tabel een tiental pagina’s met in de kolommen informatie als het aantal paginaweergaven, het aantal unieke paginaweergaves, de gemiddelde tijd die een bezoeker op een pagina is, hoeveel bezoekers via een pagina op de site zijn gekomen (instappunt) en voor nu de belangrijkste twee kolommen: het bouncepercentage en het uitstappercentage. We zullen nu eerst kijken naar de kolom met het uitstappercentage.
In de roodgedrukte kolom vindt u het uitstappercentage. Dit is het percentage van bezoekers van een bepaalde pagina dat na het bekijken van die pagina de site verlaat. Door op het grijze vlak met ‘Uitstappercentage’ te klikken, zullen de pagina’s in de tabel zich rangschikken op basis van dit uitstappercentage. De pagina met het hoogste percentage zal bovenaan komen te staan.
In het voorbeeld zien we op nummer 1 de pagina ‘/?add-to-cart=1434’. Nu blijkt dat 100% van de bezoekers die deze pagina bekijken hierna de site verlaat. Dit is natuurlijk niet de bedoeling, behalve wanneer het gaat om een pagina die als afsluiting dient (een bepaalde betaalpagina bijvoorbeeld). Wanneer het niet om een dergelijke pagina gaat, kunt u bekijken of de content van de pagina wel optimaal is, of de indeling wel goed is en of u andere functionaliteiten kunt toevoegen om de bezoekers toch op de site te behouden. U kunt er ook over nadenken om de pagina te verwijderen wanneer deze geen belangrijke toevoeging vormt.
Door regelmatig het uitstappercentage van uw pagina’s te checken, blijft u op de hoogte van de pagina’s die ervoor zorgen dat bezoekers uw site verlaten. Het kan natuurlijk niet zo zijn dan al uw pagina’s een percentage van 0% aangeven, want dit zou betekenen dat uw bezoekers uw site nooit verlaten, maar streven naar een laag uitstappercentage is niet verkeerd.
Waar vind ik het bouncepercentage van mijn pagina’s?
Bent u op zoek naar het bouncepercentage van een specifieke pagina? Of wilt u kijken welke pagina’s het hoogste bouncepercentage hebben en welke het laagste bouncepercentage? Dit kunt u allemaal vinden in de tabel die hierboven al werd aangehaald. Ga naar Gedrag > Site-inhoud > Alle pagina’s en deze tabel komt naar voren. Eerst laten we zien wat nu eigenlijk het bouncepercentage is, hierna zullen we u uitleggen hoe u dit percentage kunt opzoeken.
Het bouncepercentage is het percentage bezoeken van één pagina, oftewel bezoeken waarbij de bezoeker uw site alweer verlaat op de instappagina. Anders gezegd is dit het aantal bezoekers in procenten dat je website bezoekt, maar niet verder klikt op je website en weer terug gaat naar de vorige website of de website afsluit. Het gaat dus om de bezoekers die maar één pagina op je website hebben bekeken. Met deze statistiek kunt u de bezoekkwaliteit meten. Een hoog bouncepercentage geeft meestal aan dat de instappagina’s van uw site niet relevant zijn voor uw bezoekers. Hoe interessanter uw bestemmingspagina’s zijn, hoe meer bezoekers u op uw site zult zien. Wat een normaal bouncepercentage is, is moeilijk te zeggen en ligt aan het type website, maar over het algemeen wordt aangenomen dat een bouncepercentage van minder dan 40% niet zorgwekkend is.
Weten wat er gebeurt op de website en erop inspelen
Weten wat er gebeurt op de website is van belang om de website constant te verbeteren. Welke pagina’s worden er bekeken, uit welke demografische gebieden komen de bezoekers en hoe kan het bestelproces worden verbeterd.
Google Analytics geeft inzicht in:
- Hoeveel bezoekers heeft de website
- Via welke kanalen komen de bezoekers nu op de website
- Hoelang blijven de bezoekers op de website
- Welke pagina’s worden er bekeken
- Waar liggen de verbeterpunten
Inzichtelijke online gegevens
Een website is nooit klaar, constant meten en optimaliseren maakt het verschil. Om in te kunnen spelen op de behoefte van de klant is dit noodzakelijk. J&R zorgt ervoor dat u altijd weet wat er gebeurt op de website. Maandelijkse rapportages geven u alle inzichten die van belang zijn voor het hebben van een succesvolle website.
Bekijk ook
- Google Analytics, Gedrag
- De kracht van het staan op de eerste pagina in Google
- Google Adwords inzetten voor een webwinkel
- Waarom het belangrijk is om Google Webmaster tools te gebruiken