Hoe je een goede zoekwoordanalyse doet

Een zeer belangrijk onderdeel van een succesvolle SEO vormt de zoekwoordanalyse. Sterker nog, het vormt een belangrijk fundament. Je wordt gevonden op termen die jouw bedrijf het beste beschrijven. In deze blog lek ik je uit hoe je dit stapsgewijs het beste uit kunt voeren.

Waarom een zoekwaardanalyse?

Door onderzoek te doen naar veel gebruikte zoekwoorden (ook wel keywords genoemd) krijg je een beeld van het zoekgedrag van je doelgroep. Op welke zoekwoorden zoeken ze? In welke volumes ( hoeveelheden)? Hoe scoor je nu op deze zoekwoorden (dat wil zeggen, welke positie neem je in zoekmachines zoals Google in op deze zoekcombinaties)? En hoe verhoud je je dan ten opzichte van de concurrentie? De antwoorden op deze vragen leveren een schat aan waardevolle informatie op. Je weet waar je op in moet zetten. Een leuke extra als dat je ideeën op kunt doen voor nieuwe content of misschien zelfs nieuwe doelgroepen.

Hoe verloopt het proces van de zoekwoordanalyse?

Er is natuurlijk niet een bepaalde formule die exact toegepast kan worden en dan automatische de beste resultaten oplevert. Wat je echter wel kunt doen is een gestructureerd proces doorlopen en hierdoor systematisch juiste keuzes te maken. Eigenlijk werk je dan in 5 stappen.

  1. Mindmap maken
    Het is goed is ruwweg een overzicht te maken. Welke termen of zinnen typeren jouw bedrijf en je producten / diensten? Hoe zou de doelgroep dit omschrijven? Welke problemen of pijn kent de doelgroep, en wat kan jij bieden om dit op te lossen? Welke onbenut plezier heeft de doelgroep die jij kunt aanbieden? Maak een voorlopige lijst van zoekwoorden- en zinnen gebaseerd op deze vragen, bijvoorbeeld een top 10.
  2. Zoektocht naar zoekwoorden
    Met betrekking tot de zoekwoorden kun je 2 typen onderscheiden: zogeheten shorttail en longtail In de regel is de conversie bij de laatstgenoemde hoger en is het verkeer maar ook de concurrentie lager. Bij de shorttail zoekwoorden is de concurrentie hoger, maar vaak ook het zoekverkeer. De conversie ligt relatief misschien lager, maar kan absoluut natuurlijk wel groter zijn. De uitzondering op de regel is het mooist: hoog zoekvolume met een lage concurrentie. Dan heb je wellicht een ‘gat in de markt ontdekt’. Het is belangrijk om in je strategie een duidelijke keuze te maken waarop de focus moet komen te liggen bij deze 2 opties.
  3. Stel de lijst van zoekwoorden samen
    Op basis van deze zoektocht naar zoekwoorden ga je alles groeperen en sorteren. Kijk hierbij naar de zoekvolumes of potentiële conversiewaarde. Vervolgens is het zaak een voorlopig definitieve lijst te maken. Dit lijkt tegenstrijdig, maar eigenlijk is het zaak om regelmatig te kijken naar de lijst en deze bij te sturen. Het kan zijn dat de groei op bepaalde zoektermen tegenvalt, dan is het zaak hier een plan op te bedenken. Bij het samenstellen van de lijst is het goed om ook de zoekvolumes en het concurrentieniveau te onderzoeken en hier keuzes op de baseren.
  4. Maak gebruik van Search Engine Console
    Met deze essentiële tool kun je enorm veel, maar ook analyseren en helder krijgen op welke zoektermen je al gevonden wordt. Dit kan een schat aan belangrijke informatie opleveren, ook naar de toekomst toe. Welke zoekwoorden werken wel, en welke werken niet. Je kunt onder meer het aantal klikken en vertoningen per zoekwoord rapporteren.
  5. Pas de zoekwoorden toe
    Uiteindelijk is het natuurlijk ook zaak de zoektocht te gaan toepassen en content te gaan maken. Die content is gebaseerd op de zoekwoorden. Het gaat echter vooral om goede content, de dichtheid van de zoekwoorden is eerder teveel dan te weinig. Pas dan ook op voor keywordspam.Hierbij is het goed om hiërarchie aan te brengen binnen ze zoekwoorden. Welke zoekwoorden hebben de prioriteit en zijn echt belangrijk. De algemene zoektermen moeten op een hoger en prominenter niveau van de website komen.  Bepaalde zoekwoorden zijn wel relevant voor je website, maar zijn niet logisch in de structuur. Hier kun je landingspagina’s van maken. Dit doe je als je gebruik maakt van koppel- of conversiewoorden (zoals plaatsnamen of kooptermen).
  6. Evalueer de uitkomsten
    De laatste fase kan niet ontbreken. Bepaal een vast moment om alles te evalueren en te kijken of er andere strategische keuzes gemaakt moeten worden. Je moet beslissingen de tijd geven, maar op een gegeven moment kan een koerswijziging noodzakelijk zijn. Ook als er geen fundamentele veranderingen hoeven plaats te vinden, kun je toch accenten verleggen, de puntjes op de i zetten, of alles juist op dezelfde voet door laten gaan. Maar dan weet je in ieder geval waar je staat.

Het doen van een gedegen zoekwoordanalyse is essentieel. Het is goed om onderzoek te combineren met je gezonde verstand. Soms kun je een ingeving krijgen die niet direct in een zoekwoordanalyse naar voren komt. Hier kun je ook op vertrouwen.

Vragen? Wij horen graag van je!

Wij vinden het leuk om met je in contact te komen. Wees dus geen vreemde en gebruik onderstaand contactformulier of onze gegevens hiernaast om contact met ons op te nemen!

  • Naam
    Voornaam
    Achternaam
  • E-mailadres
  • Telefoon
  • Bericht