E- mail marketing opzetten
E- mail marketing is één van de meest krachtige marketing kanalen van dit moment. Veel ondernemers onderschatten nog de waarde van e- mail marketing. Maar het opzetten van krachtige e- mail marketing zorgt voor:
- Klantenbinding
- Relatie opbouw
- Upsell mogelijkheden
- Het is goed om vertrouwen op te bouwen met je potentiële klanten
- Effectieve marketing
Hiernaast heeft het inzetten van e- mail marketing nog meer voordelen.
- Het is goedkoop
- Je kan het automatiseren
- Het is zeer effectief
- Het is direct in te zetten
Het is goedkoop
E- mail marketing zorgt ervoor dat je doelgroepen kunt bereiken. Het is mogelijk om meerdere personen in één keer te mailen. Hiervoor zijn verschillende systemen voor die je tot een bepaald aantal inschrijvingen gratis kunt gebruiken. Mailchimp is één van de bekendste e- mail marketing systemen die je kan gebruiken voor het versturen van mailtjes naar meerdere personen. Ook Enormail of Aweber zal je hiervoor kunnen gebruiken. Bekijk de verschillende mogelijkheden met de verschillende systemen en kies het systeem dat het beste bij je behoeften past. Wij maken zelf gebruik van Mailchimp, omdat dit systeem te koppelen is met WordPress en erg gebruiksvriendelijk is.
Je kan het automatiseren
Een groot voordeel van e- mail marketing is dat je het kunt automatiseren. Het is mogelijk om mailtjes één keer te maken en in te plannen met bijvoorbeeld met één van de e- mail marketing systemen, zoals hierboven behandeld. Het grote voordeel van automatiseren is dat je vooruit gaat plannen. Je kan bepaalde acties al ruim van te voren en plannen en je kan er naar toe werken met de opbouw van de mailtjes. Jij bepaalt het gewenste moment van versturen door de berichten zelf in te plannen.
Het is zeer effectief
Welk marketingkanaal is standaard in de online marketingmix opgenomen? Juist, e-mail marketing. Van grote bedrijven, zoals de Bijenkorf, C&A, Bol.com, Unilever tot de kleinere MKB- bedrijven ze maken allemaal fanatiek gebruik van e- mail marketing. En hier is maar antwoord op, omdat het zeer effectief is. Onderschat e- mail marketing dus niet en pas het toe!
Het is direct in te zetten
E- mail marketing is hiernaast direct in te zetten. Wij hebben zelf als regel dat we beginnen met e- mail marketing wanneer we meer dan 7- e-mailadressen hebben. En 7 e- mailadressen heb je al snel. Hiernaast is een regel van ons dat we e- mail marketing altijd automatiseren. Wij zitten niet wekelijks rond de tafel te bedenken wat voor een nieuwsbrief we deze week gaan versturen. Bij ons zijn de meeste e- mailtjes geautomatiseerd en ruim van te voren gepland.
Let op de regels
Voordat je begint met e- mail marketing is het van belang dat je weet wat de regels zijn met betrekking tot het gebruik maken van e- mail marketing. Wettelijk is het niet toegestaan om mensen te mailen zonder dat ze er toestemming voor hebben gegeven. Het geven van toestemming om te mailen kan door de zogenoemde Opt- in.
Opt- in regels
Hoofdregel van e-mail marketing-wetgeving is dat het verboden is om zonder voorafgaande toestemming ongevraagde e-mails te sturen die van commerciële, charitatieve of ideële aard zijn. Ook moet die toestemming door een actieve handeling gegeven zijn. Je kunt het niet opnemen in je algemene voorwaarden of op een invulformulier een voor aangevinkt vakje gebruiken. En je moet te allen tijde kunnen bewijzen dat je toestemming hebt gekregen.
Hoe moet het aanmeldproces eruit zien?
We laten een nu het aanmeldproces zien die wij toepassen op onze website. Dit is ook direct hoe je dit in de praktijk kun doen en hoe het wettelijk is geregeld. Zoals op de afbeelding hieronder te zien is het mogelijk om op onze nieuwsbrief aan te melden in de footer van de website.
Wanneer bezoekers zich op onze nieuwsbrief hebben aangemeld verschijnt het volgende bericht. Controleer je ‘Postvak in’ of spam map nu om uw aanmelding te bevestigen.
Voordat wij daadwerkelijk de bezoeker mogen gaan mailen is het van belang dat de bezoeker het mailtje wat door ons is verzonden bevestigd. De bezoeker die zich heeft aangemeld ontvangt het volgende mailtje.
Wanneer het mailtje wordt geopend ziet de gebruiker het volgende.
Wanneer de gebruiker nu klikt op de link van bevestigen is de dubbele Opt- in gedaan en is de aanmelding op onze mailinglijst voltooid.
Opt- out regels e- mail marketing
Naast de Opt- in regels zijn er ook Opt- out regels. Een ontvanger moet zich altijd snel en gemakkelijk kunnen uitschrijven. Het is niet toegestaan om ingewikkelde log- out procedure in te richten. En dit moet je ook helemaal niet willen. Hou je gewoon aan de regels en focus je op het opzetten van krachtige informatie in je mailtjes en relevante informatie waar de ontvanger ook daadwerkelijk meerwaarde aan heeft. Wanneer je gebruik maakt van Mailchimp zijn de Opt- out gegevens direct verwerkt in de mailtjes.
Wees hierbij een beetje tactisch. Het is niet handig om de Unsubscribe mogelijkheid direct onderaan het bericht te plaatsen. Druk altijd een paar keer extra op de enter knop aan het eind van je bericht. Op deze manier staat de uitschrijf mogelijkheid niet direct in beeld. Maar ook dit is niet relevant als je geen krachtige mailtje hebt. Hou de focus bij het creëren van krachtige mailtjes met daadwerkelijk relevante een aantrekkelijke informatie.
E- mail marketing inzetten zorgt voor meer business
E- mail marketing is één van de meest krachtige marketing technieken van dit moment. Veel ondernemers onderschatten nog de waarde van e- mail marketing. Maar het opzetten van krachtige e- mail marketing zorgt voor:
- Klantenbinding
- Relatie opbouw
- Upsell mogelijkheden
- Het is goed om vertrouwen op te bouwen met je potentiële klanten
- Effectieve marketing
E- mail marketing is voor elke business toe te passen als marketingkanaal. Het maakt niet uit of je nou bloemen verkoopt of digitale producten. Laat je business groeien door middel van e- mailmarketing.