Duidelijke website strategie

Om het maximale uit je website te halen is het van belang om een duidelijke website strategie te hebben. Hierbij laten we zien op welke wijze je een duidelijke website strategie kunt gaan toepassen.

  •  De voorkant van de website
  •  De indeling van de website
  •  De achterkant van de website
  •  SEO Landingspagina’s
  •  Alles bereikbaar

Het is van belang om goed na te denken over de bovenstaande punten, voordat je daadwerkelijk aan de slag gaat met de teksten, zoekwoorden etc.

De voorkant van de website

Met de voorkant van de website bedoelen we de homepagina. De homepagina is vaak de eerste pagina die een bezoeker bezoekt. Het is van belang dat de homepagina binnen 3- seconden laat zien wat de meerwaarde voor de bezoeker is. De belangrijkste USP’s en diensten verwerk je direct bovenin de website.

De indeling van de website

Op welke manier je de website ook invult een overzichtelijke indeling is van cruciaal belang. Eén van de meest gebruikte indelingen zie je hieronder.

 

Een bezoeker is gewend aan deze opbouw. Maximaal resultaat met je website behaal je door deze format te optimaliseren naar jouw business.
1. Header. Zorg voor een pakkende Header. Laat de bezoeker meteen zien waar de website over gaat en wat de meerwaarde is voor de bezoeker.
2. Navigatiemenu. De meest krachtige navigatiemenu’s zijn kort en krachtig. Herhaal de belangrijkste diensten/producten in het menu en verwijs door naar de achterliggende pagina’s.
3. Content. Hierin verwerk je de content in de juiste pagina opbouw. Zet een goede SEO pagina op en bedenk goed wat het doel van deze pagina is
4. Sidebar. De sidebar is niet statisch. Afhankelijk van het onderwerp veranderd de sidebar mee.
5. In de Footer herhaal je de belangrijkste diensten, contactmogelijkheden en bijvoorbeeld de nieuwsbrief aanmeldmogelijkheid.

De achterkant van de website

Met de achterkant van de website wordt bedoeld de pagina’s die na de homepagina komen. Deze pagina’s zijn belangrijk, omdat de meeste conversies niet plaatsvinden op de homepagina, maar op een achterliggende pagina.
We nemen een praktijk voorbeeld van onze website
Wanneer een bezoeker klikt op het kopje Goed gevonden, zie je dat de hele webpagina veranderd in Goed gevonden. Linksboven verschijnt Goed gevonden en het rechter menu is geheel geoptimaliseerd naar dit onderwerp. De pagina’s die nu in het menu verschijnen gaan allemaal over Goed gevonden. De achterliggende pagina’s die gaan over Goed gevonden zijn op deze pagina relevant voor de bezoeker.

 

De indeling van de website optimaliseren

De indeling van de website heeft dus geen vaste opbouw, maar verschilt per pagina. De indeling, zoals hieronder weergegeven kan je aanhouden, maar de inhoud varieert.

Verkooppagina 

Een verkooppagina heeft een hele andere opbouw dan de website zelf. De verkooppagina heeft, maar één doel en dat is de bezoeker over laten gaan tot een bepaalde actie. Daarom zie je dat de navigatie van een verkooppagina, sidebar en footer zijn weggelaten. Deze pagina heeft alleen als doel dat de bezoeker klikt op de call to action knop.

Haal het maximale uit je bezoekers

Om het maximale uit de bezoekers te kunnen halen is het van belang om een duidelijke website strategie te hebben. Gebruik Google Analytics om te analyseren wat er gebeurt op de website. Denk hiernaast goed na over de voorkant van de website, de website indeling, de SEO structuur op de website en dat alle pagina’s goed bereikbaar zijn.

Bekijk ook