Google Analytics, Gedrag
Wat vind ik onder ‘Gedrag’ in Google Analytics?
In het onderdeel Gedrag kunt u informatie vinden over het gedrag van uw bezoekers op uw website. Hoe vaak wordt een pagina nu eigenlijk weergegeven, hoelang is de gemiddelde bezoeker op uw website aanwezig en via welke pagina verlaten de meeste bezoekers uw website? U vindt het allemaal in de sectie Gedrag in Google Analytics. Belangrijk, want hier kunt u data verzamelen die u helpen uw bezoekers te begrijpen. Hieronder zullen we de belangrijkste functionaliteiten uitleggen.
Google Analytics Gedrag > Overzicht
Wanneer u het onderdeel Gedrag opent, komt u terecht op een overzicht. Hieronder ziet u de overzichtspagina van Gedrag:
1. Paginaweergaven
In het gedeelte van de blauwe lijndiagram kunt u precies zien hoeveel paginaweergaven er zijn geweest in een bepaalde tijd. Wanneer u op de punten in de lijndiagram gaat staan kunt u zelfs het aantal paginaweergaven op een specifieke dag bekijken. Zo kunt u overzichtelijk zien of er gestaag een groei zit in het aantal paginaweergaven of juist niet. In de eerste kolom onder de diagram kunt u ook het absolute aantal paginaweergaven vinden. In dit getal wordt echter geen onderscheid gemaakt tussen unieke bezoekers en terugkerende bezoekers. Wanneer iemand in de geselecteerde periode tien keer een bepaalde pagina heeft bekeken, dan staat één persoon dus met tien paginaweergaven onder dit kopje. Wanneer u het aantal unieke paginaweergaven wilt vaststellen, kunt u in de tweede kolom onder de diagram kijken.
2. Unieke paginaweergaven
Zoals hierboven beschreven, bestaat er een verschil tussen het totale aantal paginaweergaven en het aantal unieke paginaweergaven. Wanneer u op zoek bent naar het aantal opgevraagde pagina’s van alle unieke bezoekers samen, dan kijkt u in de tweede kolom, in de bovenstaande afbeelding aangegeven met een rode twee. We kunnen uit het voorbeeld afleiden dat er 6.043 unieke paginaweergaven zijn geweest, binnen een totaal aantal weergaven van 7.425.
3. Gemiddelde tijd op pagina
Het is belangrijk om te weten hoelang uw bezoekers gemiddeld op een pagina blijven. U wilt natuurlijk het liefst dat uw bezoekers lang genoeg op uw website zijn om over te gaan tot de aankoop van uw product of tot een ander doel op uw website. Wilt u weten hoelang uw bezoekers gemiddeld naar een pagina kijken? Dan kunt u de derde kolom onder de diagram (aangegeven door een rode drie) raadplegen. In het voorbeeld blijven bezoekers gemiddeld 41 seconden op een pagina voordat zij doorklikken.
4. Bouncepercentage Google Analytics
Ook onder het kopje Gedrag vinden we het bouncepercentage. Om even uw geheugen op te frissen, leggen we kort uit wat dit nu eigenlijk voor percentage is. Het bouncepercentage laat zien hoeveel procent van uw bezoekers de website zonder verder te klikken weer verlaat via dezelfde pagina waarop de bezoeker binnen is gekomen. Wanneer het bouncepercentage van een bepaalde pagina hoog is, kan dit liggen aan deze pagina zelf. Misschien is deze niet goed ingericht en vindt de bezoeker totaal niet wat hij of zij zoekt. Het bouncepercentage in bovenstaande afbeelding ligt op 38,56%. Binnen het vakgebied van Internet Marketing bestaat de vuistregel dat een bouncepercentage van minder dan 40% niet zorgwekkend is. Het is echter verstandig dat u uw bouncepercentage continu probeert zo laag mogelijk te krijgen.
5. Uitstappercentage
Het uitstappercentage lijkt op het bouncepercentage, maar het betreft hier het percentage van bezoekers dat uw website via een bepaalde pagina verlaat. Wilt u bijvoorbeeld zien hoeveel bezoekers gemiddeld uw website verlaten na het zien van een aantal pagina’s? Dat percentage kunt u vinden in deze tabel, aangegeven met een rode vijf.
6. Pagina
Onder de verschillende kolommen vindt u, bij de rode zes, nog een kopje ‘Pagina’. In deze tabel kunt u zien welke pagina’s het vaakst zijn bekeken en dus de meeste paginaweergaven hebben. Hier leest u af welke pagina’s de meeste bezoekers trekken. Standaard staat hier de top 10 afgebeeld, maar u kunt de tabel uitbreiden door op het linkje ‘Volledig rapport weergeven’ te klikken.
Bekijk ook
- De kracht van het staan op de eerste pagina in Google
- Google Adwords inzetten voor een webwinkel
- Waarom het belangrijk is om Google Webmaster tools te gebruiken
- Hoe begin je een succesvolle webwinkel