Zowel Black Friday als Cyber Monday beginnen echter ook in Nederland een trend te worden
09 december 2014 

Zowel Black Friday als Cyber Monday beginnen echter ook in Nederland een trend te worden

Black Friday is de vrijdag na Thanksgiving. Lekker belangrijk denk je… Maar het wordt toch echt een steeds belangrijke dag om rekening mee te houden. Als online ondernemer is dit een dag om in je agenda te zetten. Niet alleen de Black Friday is belangrijk om in je agenda te zetten, maar ook de Cyber Monday…

Wat is Black Friday?

Black Friday valt op de dag na Thanksgiving. Voor veel mensen, voornamelijk in Amerika is dit de ‘officiële’ start van de kerstinkopen. Rond Thanksgiving doen de Amerikaanse winkeliers er alles aan om het winkelend publiek naar hun winkel of webshop te lokken, zodat ze veel geld uit kunnen geven aan de beste deals en de mooiste koopjes. Black Friday is overgewaaid vanuit de VS en wordt ook in Nederland steeds populairder en steeds meer ondernemingen spelen hierop in. En dit is ook niet zo vreemd. In Nederland wordt van vrijdag (Black Friday) tot en met maandag (Cyber Monday) een totale omzet van 88 miljoen euro verwacht. Vooral de omzet op Cyber Monday zal naar verwachting vele malen hoger zijn dan afgelopen jaar, met een toename van 32.1% ten opzichte van 2013.

Drukste dag van het jaar voor webwinkels

Vrijdag 26 november is het zover: Black Friday, de dag waarop Amerikanen traditiegetrouw aan hun kerstinkopen beginnen – en dé dag waarop bedrijven stunten met grote kortingen. Zoals we weten zijn de meeste aanbiedingen ook online te vinden en kunnen consumenten profiteren van hoge kortingen en aanbiedingen, zowel offline als online. Het weekend vol kortingen en aanbiedingen eindigt met de zogenaamde Cyber Monday, de Amerikaanse marketingterm voor de drukste dag van het jaar voor webwinkels.

Inspelen als webwinkel op Black Friday

Steeds meer winkelketens bieden van vrijdag 26 november tot en met maandag 29 november speciale kortingen. Dit is voornamelijk goed te zien bij de grote Amerikaanse bedrijven, zoals Nike & Apple. Amerikaanse bedrijven gevestigd in Nederland, weten dat wij Nederlands gek zijn op kortingen en spelen hier natuurlijk op in.

Steeds meer winkelketens bieden dit weekend speciale, hoge kortingen aan.

Niet zomaar de naam Black Friday

De naam Black Friday is natuurlijk niet uit de lucht komen vallen. De detailhandel draait tijdens deze periode vaak verlies door te stunten met hoge kortingen. Maar de periode na de Black Friday is voornamelijk interessant. Dit is de periode waarin traditie getrouw de meeste verkopen plaatsvinden.

Slim omgaan met Black Friday
Kortingen die oplopen tot wel 80% zijn natuurlijk niet voor iedereen haalbaar. Als webwinkel ondernemers is dit niet altijd mogelijk. Het is daarom van belang om hier slim mee om te gaan. Grote ondernemingen gaan hier heel handig mee op. Een beperkt aantal artikelen wordt tegen een spotprijs aangeboden en worden strategisch neergezet naast de duurdere producten. Vaak worden bepaalde hoge kortingen ook tot een bepaald tijdstip aangeboden. Soort van “Vroegboek korting”.

Hoe kunnen we in Nederland inspelen op Black Friday

Het fenomeen Black Friday gaat niet afnemen. In Amerika is het al jarenlang een traditie. We zien dat Halloween in Nederland ook door steeds meer mensen wordt gevierd en dat we er steeds meer aandacht aan besteden. Onze tip is dan ook om in te spelen op Black Friday.

Waarom inspelen op Black Friday?

  • Het werkt omzet verhogend
  • De klant wordt er steeds bekender mee
  • Je bereikt een enorme groep potentiele kopers

Hoe kan je inspelen op Black Friday & Cyber Monday?

Het is per branche verschillend, maar zeker in Nederland zijn er nog veel kansen om in te spelen op de Black Friday en de Cyber Monday. Hieronder een aantal tips die je simpel kan toepassen.

  • Kondig de Black Friday altijd aan
  • Informeer je doelgroep(en) door middel van nieuwsbrieven & Social Media
  • Pas je Google Adwords advertenties aan tijdens deze periode
  • Maak aparte landingspagina’s
  • Werk met een aftelklok
  • Zorg ervoor dat je de emailadressen en Facebook Likes verhoogt tijdens dit weekend
  • De duurdere producten goed in beeld brengen
  • Zorg voor een goede after sale

Inspelen op Black Friday & Cyber Monday

Als online ondernemer kan het veel extra klanten opleveren door nu alvast in te gaan spelen op Black Friday en Cyber Monday.

Bekijk ook

Reactie plaatsen