Waarom het van belang is om Social Media bedrijfsmatig in te zetten
01 mei 2015 

Waarom het van belang is om Social Media bedrijfsmatig in te zetten

Het belang  van Social Media voor je bedrijf

Sinds de komst van Web 2.0 heeft Social Media een hoge vlucht genomen. Het is via Social Media voor iedereen mogelijk om informatie te delen op een gebruiksvriendelijke manier. Social Media zijn eigenlijk media die je laten ‘socializen’ met de omgeving waarin iemand zich bevindt, maar ook met de doelgroep(en) waarmee jijzelf zich mee verbindt. Social Media bieden je bedrijf dus goede mogelijkheden om in contact te komen met potentiële klanten. En nog helemaal gratis ook.
Social Media zijn er tegenwoordig in alle soorten en maten. Elk kanaal heeft andere mogelijkheden en biedt unieke marketingmogelijkheden. Wat kan Social Media nu eigenlijk voor je business betekenen?

  •  De naamsbekendheid van onderneming vergroten
  •  Continu in contact staan met doelgroep en/of klanten
  •  Gratis (of tegen lage kosten) informatie over diensten en producten verspreiden
  •  Beter vindbaar worden in Google
  •  Nieuwe klanten aantrekken

Twee kanten van Social Media

Hierboven zijn een aantal grote voordelen van Social Media naar voren gehaald, maar voordat je begint met Social Media is het goed om te bedenken dat Social Media twee kanten kunnen hebben. Enerzijds kan je door middel van Social Media veel positieve aandacht creëren voor de onderneming. Anderzijds kunnen Social Media het bedrijf ook ernstige schade aanbrengen wanneer berichtgeving tot verkeerde interpretaties of negatieve aandacht voor de onderneming leidt.

De meest gebruikte Social Media-kanalen in Nederland

Facebook 8,9 miljoen gebruikers
YouTube 7,1 miljoen gebruikers
LinkedIn 4,1 miljoen gebruikers
Twitter 3,5 miljoen gebruikers
Google + 3,3 miljoen gebruikers
Instagram 1,4 miljoen gebruikers
Pinterest 1,1 miljoen gebruikers

Facebook wordt in Nederland het meest gebruikt met ca. 9 miljoen gebruikers. Van deze gebruikers is 50% zelfs dagelijks actief. Het is daarom elk bedrijf sterk aan te raden om actief te zijn op Facebook. Naast Facebook biedt ook YouTube veel mogelijkheden. Na Google is YouTube de grootste zoekmachine ter wereld. Maar heel weinig ondernemingen zijn actief op YouTube. Probeer hier gebruik van te maken.
Kort gezegd zijn er verschillende kanalen met verschillende mogelijkheden. Bekijk altijd goed welk kanaal geschikt is voor de doelstellingen van de onderneming.

Reactie plaatsen