De kracht van een goede bedankpagina
01 februari 2015 

De kracht van een goede bedankpagina

Wat is de kracht van een goede bedankpagina

Op de website heb je verschillende punten waarop klanten contact op kunnen nemen. De meest gebruikte functie is het contactformulier. Maar hiernaast kan je nog denken aan nieuwsbrief inschrijvingen, offerte aanvragen, productaankopen of andere contactmogelijkheden.

Waarom het belangrijk is om een goede bedankpagina te hebben

  • Om het maximale uit de bezoekers te halen
  • Vertrouwen van de klant te behouden
  • Doormeten van relevante informatie
  • Service

Nadat een bezoeker contact heeft opgenomen is het van belang om een goed gevoel achter te laten. Hier zijn verschillende manieren voor.

Het maximale uit de bezoekers halen

Als een bezoeker een aankoop heeft gedaan, een offerte aanvraag heeft gedaan of een andere actie komt de bezoeker op een bedankpagina terecht. Het is een logische stap dat de bezoeker nu de website verlaat, maar je kan ook van het moment gebruik maken om de bezoeker te vragen om in te schrijven op de nieuwsbrief, je kan de bezoekers een kortingscode geven of doorverwijzen naar één van de Social Media kanalen.

Vertrouwen van de klant

Het vertrouwen van de klant behouden is van belang. Bij een webwinkel kan je doorverwijzen naar de track & trace code, verzendgegevens of andere relevante informatie. Ook hierbij doen kortingscodes op de volgende aankoop het goed.

Doormeten van relevante informatie

De bedankpagina’s hebben als belangrijkste functie het doormeten van relevante informatie. Door middel van het gebruik maken van bedankpagina’s en door de bedankpagina’s te koppelen met Google Analytics komt hele relevante informatie beschikbaar. Zo is eronder andere te zien via welke kanalen de meeste aanmeldingen/aankopen zijn gerealiseerd, welke pagina’s de bezoekers bezochten voordat ze daadwerkelijk een conversie deden en meer relevante informatie.

Praktijk voorbeeld

Als je inlogt bij het Google Analytics account en de conversies hebt ingesteld kan je onder Conversies (linksonder) klikken op doelen.

bedanktpagina google analytics

Nadat je hebt geklikt op doelen zie je het onderstaande scherm in beeld. We zien twee doelen in beeld. Bedankt- aanmelding en bedankt- contact. Bij deze website zijn dus twee bedankpagina’s ingesteld.

conversies in google analytics

Je ziet dat er op deze website de afgelopen 30- dagen 57- doelen zijn behaald. Er zijn in totaal 36 aanmeldingen geweest en 21 keer is er contact gezocht. De waarde per aanmelding is ingesteld op € 100,-. (Dit kan je zelf bepalen). De afgelopen 30 dagen zijn er 36 aanmeldingen geweest x 100 = € 3600,-

Als we klikken op bron/medium onder doelen zien we het volgende scherm.

behaalde conversies google analytics

Op deze pagina zie je precies hoeveel conversies er hebben plaatsgevonden in een bepaalde periode en via welk kanaal de bezoekers op de website zijn gekomen die een conversie hebben voltooid. Hierboven zien we dat Google/organic goed is geweest voor 33 aanmeldingen.
Google CPC is goed geweest voor 19 aanmeldingen.
Op deze manier is dus precies te achterhalen welke kanalen conversies opleveren. Door middel van Google Analytics is nog meer door te meten als de bedankpagina’s goed zijn ingesteld.

Voorbeeld van verschillende bedankpagina’s

Verleid klanten om zich in te schrijven op de nieuwsbrief

bedanktpagina

Maak het makkelijk om de aankoop te delen via social media

Social Media op de bedanktpagina

Breng gerelateerde producten of diensten onder de aandacht

Upsell bedanktpagina

Benut upsell- en cross sell-mogelijkheden

Cross sell bedanktpagina

Bied kortingscoupons aan voor een volgende aankoop

Korting op de bedanktpagina

Informeer de klant en benadruk de service

service bedanktpagina

Conclusie waarom het belangrijk is om goede bedankpagina’s te hebben

Op deze manier kan je krachtige marketing uitvoeren en inzetten. Het analyseren van de kanalen die voor conversies zorgen, in contact blijven met de klanten en  hiernaast is het goed voor het klantvertrouwen. De klant weet precies waar die aan toe is. Een goede bedankpagina dient zowel als marketing- en servicekanaal.

Bekijk ook

Reactie plaatsen