7 Gratis Google Tools voor ondernemers
26 december 2016 

7 Gratis Google Tools voor ondernemers

Als ondernemers kunnen we haast niet meer zonder Google. De mogelijkheden die Google biedt worden steeds belangrijker voor ondernemers om er gebruik van te maken. In dit artikel bespreken we de mogelijkheden die Google biedt voor ondernemers. Naast dat we als ondernemers allemaal goed gevonden willen worden op relevante zoekwoorden voor de onderneming (het liefst in de gratis zoekresultaten) maken we er ook allemaal dagelijks wel gebruik van.

Meer dan 90% van de zoekopdrachten in Nederland gebeurt op Google

Naast dat Google de grootste zoekmachine is, is Google veel meer dan alleen een zoekmachine. Google voorziet in verschillende online diensten die voor ondernemers gratis te gebruiken zijn en ook erg waardevol zijn om te gebruiken. Hieronder een overzicht van 6 Gratis Google Tools voor ondernemers.

1. Google Adwords; zoekwoordenplanner

De zoekwoordenplanner helpt je bij het vinden van relevante zoekwoorden die je kunt gebruiken. Bij de zoekwoordenplanner van Google zie je op welke zoekwoorden hoe vaak per geselecteerde periode wordt gezocht in Google. Op deze manier krijg je een goed beeld van zoekwoorden waarop je gevonden wilt worden. De zoekwoordenplanner van Google laat zien welke zoekopdrachten gemiddeld genomen vaak worden ingetoetst en wat de gemiddelde kosten zijn als je Google Adwords wilt gaan inzetten. De zoekwoordenplanner is geheel gratis en simpel om te gebruiken. Wij geven je dan ook als tip om ermee te spelen zodat je er handig in wordt en het nut van de Google zoekwoordenplanner gaat merken. Het voordeel van de zoekwoordenplanner is dat je gemakkelijk zoekwoorden kunt selecteren en aan de planner kunt toevoegen om vervolgens ermee aan de slag te gaan. Tenslotte laat de tool zien hoe competitief een bepaald zoekwoord is, je kunt nagaan welke zoekwoorden relevant zijn en op welke zoekwoorden je het best kunt inspelen.
Je kunt zeggen dat de Google zoekwoordenplanner is de basis van een goede SEO strategie.

2. Google Analytics

Google Analytics is één van de belangrijkste hulpmiddelen die Google biedt. Je kunt met behulp van Google Analytics een groot aantal metingen doen om na te gaan waar het goed en fout gaat op de website. Ook helpt het om inzicht te krijgen in de website. Waar komen de bezoekers vandaan en hoe zijn de bezoekers op de website terecht gekomen. Je kunt verschillende analyses erop loslaten om de effectiviteit te meten dus een echte aanrader. Zonder gebruik te maken van Google Analytics is het haast niet mogelijk om een succesvolle website op te zetten. Wij maken dagelijks gebruik van Google Analytics om inzicht te krijgen in de website gegevens.
Een website is nooit klaar. Je dienst constant te blijven analyseren en optimaliseren.

Google Trends laat zien wat op dit moment een “hot topic” is. Onderwerpen die op het moment vaak bespreekbaar zijn. Je kunt hier gebruik maken door erop in te spelen en jouw promotie te laten aansluiten met “hot topics” die wellicht relevant zijn voor de onderneming.

4. Google Spreadsheets

Google Spreadsheets is een simpele en efficiënte manier om gegevens op te slaan, wijzigingen in te brengen en te delen met anderen. Het voorziet je van een overzicht om alle gegevens bij te houden. Heel handig als je met meerdere personen bij bepaalde documenten wilt kunnen.

5. Google webmastertools

Google Webmaster tools is een gratis Analyse systeem van Google. Met Google webmastertools krijg je inzicht in belangrijke zaken rondom de website. Je ziet in Google webmastertools de posities van verschillende zoekwoorden in Google. Hiernaast zie je hoe vaak de website is getoond op bepaalde zoekwoorden en het percentage van personen die via bepaalde zoekwoorden op de website zijn gekomen. Je ziet dus hele waardevolle informatie in Webmastertools. Om de website te optimaliseren in de Google zoekresultaten is het van belang om te werken met webmastertools. Je krijgt niet automatisch de genoemde informatie te zien. Je dient de website te koppelen met webmastertools en webmastertools op de juiste wijze in te stellen.
Met Google Analytics krijg je inzicht in wat de bezoekers daadwerkelijk doen op de website en met Google Webmaster tools krijg je onder andere inzicht op welke manier de bezoekers op de website zijn gekomen.
Met Google Webmaster tools krijg je inzicht in:

  •  Op welke zoekwoorden de website wordt gevonden
  •  Hoe hoog de website scoort op Google
  •  Waar de kansen liggen op Google
  •  Welke links er verwijzen naar de website
  •  Vorderingen in de Google resultaten
  •  En meer relevante informatie

Een aantal jaar geleden kon je in Google Analytics nog zien welke via welke zoekwoorden de gratis bezoekers op de website zijn gekomen. In strijd met de privacy wet zijn deze gegevens niet meer zichtbaar in Google Analytics, maar dus nog wel in webmastertools. Je kunt dus in webmastertools zien via welke zoekwoorden de gratis website bezoekers zijn gekomen.
Dit kan heel handig zijn als je bijvoorbeeld een SEO bureau hebt ingeschakeld.
Lees meer over Google webmastertools

6. Google Docs

Bij content marketing is het van belang dat er kwalitatieve content naar buiten wordt gebracht. Met Google Docs kun je dit gemakkelijk en kosteloos doen. Google Docs zorgt ervoor dat spellingsfouten niet voorkomen, maakt het gemakkelijk om documenten te delen en voorziet van enkele andere tools als het aantal woorden automatisch tellen. Hiernaast is Google Docs ook online te gebruiken.

7. Google kalander

Deze tool zorgt ervoor dat je een overzicht hebt en de dagen kunt organiseren. Het zorgt ervoor dat je ten alle tijden op koers bent. Google Kalender geeft de mogelijkheid om de dag zodanig in te plannen dat je efficiënt te werk kan gaat en de agenda kunt delen met bijvoorbeeld andere teamleden. Google kalander heeft ook een mobiele app, waar met meerdere teamleden gebruik van kunt maken.

Bekijk ook

Reactie plaatsen